• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18086
+
-

تهران محور تعادلی ایران است و نباید آسیب ببیند

شهردار تهران در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کرد که سهم شهرداری‌ها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد.

به‌گزارش شهرنوشت، سیدمحمد علی افشانی  ابراز امیدواری کرد که در آخرین بررسی‌های مجلس بر لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سهم شهرداری‌ها از 33درصد به 40درصد افزایش پیدا کند. افشانی که در دیدار با نمایندگان مجلس سخن می‌گفت،  ادامه داد: البته من در دیدار با رئیس مجلس تقاضا کردم که این سهم به 50درصد افزایش پیدا کند.

شهردار تهران با اظهار امیدواری نسبت به توسعه روابط و همکاری‌های میان شهرداری تهران و مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نگاه به ساکنان یک شهر به نسبت گذشته متفاوت شده و مبنای این تفاوت نیز برگه رأی است. زمانی که برگه رأی مبنای رفتار حکومت‌ها شود،  بحث‌های نژادی و قبیله‌ای به حاشیه رانده شده و بنابر آن دیگر هر شهروندی با هر قوم و نژادی امکان حکمرانی خواهد داشت. بنابراین معتقدم تفاوت بین مفهوم ساکن و شهروند نیز از همین برگه رأی نشأت می‌گیرد.

محمدعلی افشانی با بیان اینکه میلیون‌ها انسان در طول تاریخ به خاک افتاده‌اند تا به جامعه بشری بیاموزند اداره امور مردم با خرد جمعی بهتر از تصمیمات فردی است،  عنوان کرد: در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بحث من این بود که نباید سایه مباحث ریاست‌جمهوری بر شوراها گسترده شود؛ چراکه شوراها به‌عنوان پایه‌های دمکراسی باید هر چه بیشتر و سریع‌تر تقویت شوند.

افشانی با تأکید بر ضرورت جلب اعتماد مردم و عمل به عهد و پیمان‌هایی که داده شده است،  گفت: نباید فراموش کنیم،  مسئولیت ما در قبال مردمی که بدون هیچ چشمداشتی پای صندوق‌های رأی آمدند،  بسیار سنگین است. تنوع قومی،  دینی و مذهبی نماد تهران است. اگر ساکنان این شهر،  شهروند تلقی شوند و حق حاکمیت مردم برای مردم به درستی تعریف شود،  تفاوت‌های فرهنگی و قومی به همگرایی سازنده‌ای تبدیل می‌شود که علاوه بر تهران سرتاسر کشور را در بر خواهد گرفت. به گفته افشانی آنها که به اختلافات میان تنوع‌ها دامن می‌زنند،  حقیقتا درک و فهمی از مفاهیم پایتخت و شهروند ندارند.

شهردار تهران با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور گفت: در آن جلسه اشاره کردم که هزینه پایتخت را همه باید بدهند و امکان اداره امور شهر تهران تنها توسط شهرداری و شخص شهردار وجود ندارد.

افشانی با تأکید بر بدهی 52هزار میلیاردتومانی شهرداری تهران اذعان کرد: انتظار من از نمایندگان مجلس این است تا به شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور کمک کنند. در تبصره 54قانون بودجه سال 1362دولت مکلف شد تا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که شهرداری‌ها در مدت 3سال خودکفا شوند. بعد از آن دوره شهرها با اخذ عوارض اداره می‌شدند تا اینکه در سال 1374طرح تجمیع عوارض اجرا شد. سال 1386نیز موضوع مالیات بر ارزش افزوده و سهم 50درصدی شهرداری‌ها تعریف شد که هم‌اکنون این سهم برای شهرداری 33درصد و برای دولت 67درصد است. البته انتظار ما سهم 50درصدی شهرداری‌ها از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده است اما امیدواریم در آخرین بررسی‌ها،  نمایندگان محترم سهم شهرداری‌ها از 33درصد فعلی را به 40درصد افزایش دهند. همچنین از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم،  لایحه مدیریت پسماند دولت را تصویب کنند تا قیمت برق زباله سوزها واقعی شود. تهران محور تعادلی کشور است و به هیچ عنوان نباید به آن آسیب رساند. در واقع اگر مسائل تهران با چارچوب علمی حل شود، این امر به تمام شهرهای ایران تسری پیدا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید