• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1805
+
-

استعفای رئیس پارلمان اقلیم کردستان

کردستان عراق
استعفای رئیس پارلمان اقلیم کردستان

در پی چندین روز ناآرامی در اقلیم کردستان عراق، دیروز رئیس پارلمان این منطقه استعفا داد. در همین حال حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق بر حق شهروندان در کردستان عراق برای اعتراض تأکید کرده و به مقامات امنیتی هشدار داده که هرگونه بدرفتاری با آنها را تنبیه خواهد کرد.

اعتراض‌های خشونت‌آمیز در منطقه کردستان عراق 5 (به گفته برخی منابع 6) کشته و ده‌ها مجروح به جا گذاشته است. به گزارش پرس‌تی‌وی، حیدرالعبادی با اشاره به اتفاق‌های روی داده در منطقه خودمختار کردستان گفت: «درصورتی که هر شهروندی مورد حمله قرار بگیرد، ما ساکت نخواهیم نشست. شهروندان عراقی در همه کشور برابر هستند. ما هر کسی را که به شهروندان حمله کند، تنبیه خواهیم کرد.» عبادی همچنین از دولت کردستان درخواست کرد که به «راهپیمایی‌های صلح‌آمیز احترام بگذارد.»

مردم در 6شهر در منطقه کردستان عراق ازجمله سلیمانیه و ‌حلبچه، در اعتراض به عدم‌پرداخت حقوق کارکنان بخش دولتی به‌خصوص معلمان و همچنین وجود فساد در دولت اقلیم به خیابان‌ها ریختند. خیلی زود این درگیری‌ها به خشونت کشید و معترضان خشمگین در برخی شهرها ساختمان‌های دولتی را آتش زدند. دفاتر حزب دمکرات کردستان و همینطور اتحادیه میهنی کردستان هم در جریان اعتراض‌ها مورد حمله مردم قرار گرفت. در مقابل نیروهای امنیتی نیز به آنها تیراندازی کردند.

دولت خودمختار کردستان از سال 2014دچار بحران اقتصادی است. اصرار این دولت برای به کنترل گرفتن منابع نفتی در منطقه کرکوک، رابطه کردستان و دولت مرکزی را تیره کرد و برگزاری همه‌پرسی استقلال تیر خلاص را به آن زد. از آن زمان عراق کنترل میدان‌های نفتی غنی در کرکوک را به‌دست گرفته است، لغو پرواز‌های بین‌المللی به منطقه کردستان عراق به اقتصاد دولت محلی ضربه سنگینی زده و قطع ارتباط ایران و ترکیه به‌عنوان همسایگان کردستان، ‌شرایط را بدتر هم کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، در جریان تظاهرات اعتراضی در کردستان، ‌نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر دولت منطقه‌ای کردستان در بیانیه‌ای از مردم درخواست کرد از خشونت بپرهیزند. در درگیری‌ها، تعدادی از نیروهای امنیتی هم در پی سنگ‌پرانی معترضان مصدوم شدند. یک نیروی امنیتی اعلام کرده که یک معترض در جریان معالجات، جان خود را از‌دست داده است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید