• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17942
+
-

بازگشت بازنشستگان پس از دریافت پاداش‌های میلیاردی

دادستان دیوان محاسبات از بازگشت به‌کار مدیرانی خبر داده که در سال 96پس از بازنشستگی پاداش‌های کلان گرفته بودند

حقوقی
بازگشت بازنشستگان پس از دریافت پاداش‌های میلیاردی

دیوان محاسبات کل کشور از وضعیت مدیرانی که در سال96 خود را بازنشسته کرده و پس از دریافت پاداش‌های پایان خدمت کلان، دوباره به سر کار برگشته‌اند، به مجلس گزارش داده است. در این گزارش اسامی مدیرانی که در سال96 بیش از 300میلیون تومان پاداش پایان خدمت گرفته ولی با استفاده از خلأهای قانونی دوباره صندلی‌های مدیریتی را اشغال کرده‌اند، ذکر شده است. فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: این مدیران در ذیل افرادی بودند که از استثنائات قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان استفاده کرده‌اند. بیشتر این مدیران در سال96 به‌صورت خودخواسته بازنشسته شده و در سال 97دوباره به‌کار برگشته‌اند. دلیل درخواست این مدیران برای بازنشسته‌کردن خودشان آنچنان که فیاض شجاعی می‌گوید، محدودیتی بوده که در بودجه سال 97برای پرداخت پاداش‌های پایان خدمت درنظر گرفته شده بود. در قانون بودجه97، سقف پرداخت پاداش پایان خدمت 7برابر حداقل حقوق درنظر گرفته شده بود اما تا قبل از سال97سقف دریافتی برای پاداش پایان خدمت لحاظ نشده بود و مدیران می‌توانستند با پاداش‌های نجومی نیز بازنشسته شوند.

پاداش یک میلیاردی یک مدیر

فیاض شجاعی می‌گوید: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارشی را از دیوان محاسبات خواسته بود که براساس آن باید فهرست مدیران بازنشسته‌ای که پاداش‌هایی بالای 300میلیون تومان در سال 96گرفته‌اند جمع‌آوری می‌شد. بر این اساس اسامی 11نفر از مدیرانی که در سال 96با پاداش‌های بالای 300میلیون تومان بازنشسته شده و دوباره به وزارتخانه‌ها برگشته‌اند به کمیسیون برنامه و بودجه داده شد.او گفت: این افراد کار غیرقانونی انجام نداده‌اند بلکه از استثنائاتی که در قانون منع به کارگیری بازنشستگان آمده، استفاده کرده‌اند.

وی می‌گوید: تعداد افرادی که در سال 96با پاداش‌هایی زیر 300میلیون بازنشسته شده و دوباره به‌کار برگشته‌اند زیاد است، اما تعداد افرادی که پاداش بالای 300میلیون گرفته‌اند 11نفر است. به گفته وی یکی از مدیران بالای یک میلیارد تومان پاداش پایان پایان خدمت دریافت کرده است.

این گزارش مبنای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده است که کلیات آن چهارشنبه گذشته در صحن علنی تصویب شد. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اردیبهشت سال 95تصویب و در تیرماه همان سال ابلاغ شد. با این حال در تبصره یک ماده واحده این قانون استثنائاتی برای بازگشت به‌کار بازنشستگان درنظر گرفته شده است. به این نحو که مقامات مذکور در ماده71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی هستند. به این ترتیب سران قوا، اعضای شورای نگهبان، معاونین رئیس‌جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونین وزرا، استانداران و سفرا بعد از بازنشستگی می‌توانند دوباره به‌کار برگردند.

قانون از هدف اولیه دور شده است

فیاض شجاعی می‌گوید: قانون را اینقدر باز گذاشته‌ایم که از هدف اولیه دور شده است. استثنائات اینقدر گسترده درنظر گرفته شده که تقریبا همه بازنشسته‌ها می‌توانند دوباره به‌کار برگردند. در اصلاحیه‌ای که برای این قانون درنظر گرفته شده است، استانداران، سفرا و معاونین وزرا دیگر نمی‌توانند پس از بازنشستگی دوباره به‌کار برگردند. همچنین روسای قوا، نواب رئیس مجلس، معاونین اول روسای جمهور، اعضای شورای نگهبان، وزیران و نمایندگان مجلس پس از بازنشستگی فقط می‌توانند در همان دستگاهی که تا پیش از این خدمت می‌کردند مشغول به‌کار شوند. دادستان دیوان محاسبات کل کشور با استقبال از طرحی که مجلس برای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان آورده است، بازگشت به‌کار مدیران با وجود دریافت پاداش‌های نجومی را بی‌انصافی می‌داند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا دیوان محاسبات می‌تواند ادعای برخی نمایندگان مجلس که گفته‌اند برخی پست‌های مدیریتی کشور بین 200بازنشسته دست به‌دست می‌شود را تأیید کند، می‌گوید: خاصیت کار دیوان محاسبات این است که هر نکته‌ای را که بیان می‌کند باید مستند داشته باشد، ما قائل به این هستیم که کسی اگر بازنشسته شد مگر در موارد بسیار نادر دیگر نباید به سر کار برگردد. او در رد ادعای این نمایندگان می‌گوید برخی مناصب، انتصابی نیستند و انتخابی هستند و نباید اینگونه مدعی شویم که مناصب بین 200مدیر بازنشسته دست به‌دست می‌شوند. مثلا مناصبی مثل مستشاری، ‌ریاست کل بانک مرکزی، ریاست بیمه مرکزی و... انتصابی نیستند بلکه با رأی یک مجموعه یک شخص انتخاب می‌شود و نمی‌شود گفت این افراد مناصب مدیریتی را دست به‌دست می‌چرخانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید