• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17940
+
-

نام‌های جدید به خیابان می‌آیند

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران به چند تغییر نام معابر، بررسی ایمنی در سرویس‌های مدارس و موضوع اهدای عضو اختصاص داشت

شورا
نام‌های جدید به خیابان می‌آیند

اعضای شورای شهر تهران یک‌هفته پس از انتخاب شهردار جدید برای پایتخت در شصت و ششمین جلسه 2دستور جلسه مهم داشتند.

بررسی یک‌فوریت الزام شهرداری به ارائه لایحه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان و تغییر نام میدان امام هادی(ع) به «شیخ صدوق» و خیابان شنگرف به خیابان «استاد انوار» دستورهای جدی دیروز شورای شهر تهران بود. به گزارش همشهری، اعضای پارلمان شهری پایتخت روز گذشته همچنین در یک‌برنامه ویژه به پیشنهاد ناهید خداکرمی داوطلبانه کارت اهدای عضو را دریافت کردند.

اعضای شورا داوطلب اهدای عضو شدند

عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در جلسه دیروز ضمن ایراد نطق پیش از دستور و با اشاره به روز ملی اهدای عضو گفت: «همه از خداییم و به سوی خدا باز می‌گردیم و در طریق رسیدن به معبود چه از این زیباتر که زندگی ببخشیم و احیا کنیم. 31 اردیبهشت به‌عنوان روز ملی اهدای عضو در تقویم ملی کشور به ثبت رسیده، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در آن روز آمادگی خود را برای اهدای عضو، البته بعد از 100سالگی اعلام کردند و امروز کارت‌های داوطلبی خود را دریافت خواهند کرد.» خداکرمی افزود: «جالب است بدانید که فتوای حضرت امام‌خمینی(ره) در مورد جایز بودن اهدای عضو در سال1368 صادر شد و پس از آن بسیاری از فقهای گرانقدر نیز آن را مورد تایید قرار دادند و سرانجام قانون اهدای عضو از جسد در سال1379 در مجلس به تصویب رسید.» به گفته رئیس کمیته سلامت شورا خوشبختانه در حوزه پزشکی ارتباط تنگاتنگی بین حوزه و دانشگاه و عالمان دینی و حکیمان برقرار بوده و فقه پویا همواره برای حل مسائل مرتبط با برخی از درمان‌های پزشکی به کمک علوم بالینی آمده است؛ به‌طوری که هم‌اکنون کشور ما را شاید بتوان یکی از پیشروترین کشورها در این زمینه دانست.

در ادامه جلسه روز گذشته کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان پشت تریبون صحن شورا قرار گرفت و ضمن بیان آماری در این زمینه گفت: «افرادی که مرگ مغزی می‌شوند به هیچ عنوان قابلیت بازگشت ندارند و این در حالی است که قلب آنها 6 تا 8 دقیقه به تپش ادامه می‌دهد؛ یعنی مرده‌ای که قلبش تپش دارد. در این میان باید گفت که سالانه 5 تا 8 هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند که نصف این تعداد قابلیت اهدای عضو دارند؛ درصورتی که سال گذشته تنها 928 مورد اهدای عضو از سوی افراد مرگ مغزی شده صورت گرفت. یعنی بیش از 2هزار نفر که مرگ مغزی شده بودند، اهدای عضو نداشتند.» این طور که او عنوان کرد هر فرد مرگ مغزی می‌تواند 8عضو اهدا کند؛ اگر حداقل 3 عضو به‌عنوان اعضای اهدایی درنظر گرفته شود، از 2هزار فردی که اهدای عضو نداشتند، 6هزار عضو زیر خاک رفته در حالی که می‌توانسته نجات بخش زندگی باشد.   او بر این اساس پیشنهاد کرد در گواهینامه‌های رانندگی نشان اهدای عضو گنجانده شود تا افرادی که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی می‌شوند اعضایشان اهدا شود. در پایان این صحبت‌ها اعضای شورا به‌صورت داوطلبانه کارت اهدای عضو دریافت کردند.

سرویس مدارس؛ دغدغه شورای شهر

یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ایمنی و حمل‌ونقل دانش‌آموزان دیگر دستور جلسه روز گذشته شورای شهر بود.
به همین خاطر رئیس کمیته ایمنی حمل‌ونقل به ارائه توضیحاتی راجع به این دستور جلسه پرداخت تا پس از او اعضا نظرات خود را به‌عنوان موافق یا مخالف بیان کنند. شهربانو امانی در تشریح دلایل توجیهی و بررسی یک فوریت طرح گفت: « براساس مصوبه شماره یک یکصد و سی و نهمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی شورای شهرهای کشور مقرر شده که با توجه به درصد قابل توجه تلفات عابران پیاده در آمار تلفات تصادفات درون شهری، ایمن‌سازی و آرام‌سازی معابر اطراف مراکز جاذب سفر (مدارس، مساجد، فروشگاه‌های بزرگ و...) داخل شهر و حریم شهرها در دستور کار شورای هماهنگی ترافیک استان قرار گرفته و ضمن اخذ برنامه و طرح ایمن‌سازی و آرام‌سازی از شهرداری‌های مربوطه، پیگیری لازم برای تحقق طرح‌ها صورت گیرد.»

به‌گفته او تولید برنامه‌های آموزشی توسط شهرداری مرکز استان در راستای ارتقای فرهنگی ترافیک و اصلاح رفتارهای پر خطر شهروندان در سفرهای شهری با هدف‌گذاری مناسب (برای رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی، موتورسیکلت‌ها، عابران پیاده، کودکان و دانش‌آموزان) نیز براساس مصوبه مذکور در دستور کار قرار می‌گیرد. امانی درباره دلایل فوریت طرح هم گفت: «متأسفانه هیچ سند بالادستی مبنی بر ملزم کردن شهرداری برای ارائه طرح استانداردسازی خودروی سرویس مدرسه وجود ندارد. در سال95 بالغ بر 15دانش‌آموز بر اثر تصادفات رانندگی فوت کردند و به ازای هر فوتی 3معلول نیز داشته‌ایم. غیراستاندارد بودن خودروهای سرویس مدارس از منظر ایمنی‌، رانندگان غیرحرفه‌ای و آموزش ندیده، عدم‌آرام‌سازی و ایمن‌سازی محیط پیرامون مدرسه و سهم یک‌درصدی شرکت‌های تاکسیرانی در سرویس‌های مدارس از جمله دلایلی است که تصویب یک فوریت مذکور را ضروری می‌سازد. در ادامه جلسه مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان مخالف گفت: «من به هیچ عنوان با مطالبی که عنوان شد مخالف نیستم امااین در حالی است که مطالب عنوان شده در این طرح در مصوبه شهر دوستدار کودک که در سال88 تصویب شده و آیین‌نامه اجرایی آن در سال94 تصویب شده وجود دارد. موضوعاتی نظیر تامین فضای حاشیه امن مدرسه، ارائه بلیت و کارت رایگان برای کودکان زیر 12سال و موضوعاتی شبیه به آن.» زهرا نژادبهرام اما به‌عنوان موافق صحبت کرد: «از آنجا که موضوع کودکان خیلی جدی است و کم توجهی به کودکان اثرات نا مطلوبی در جامعه دارد باید بگویم ضرورت دارد نسبت به این موضوع رسیدگی شود.»

سیدحسن رسولی نیز به‌عنوان مخالف دوم گفت: «همانطور که آقای الویری گفتند اگر این مهم به صرف تصویب یک مصوبه شدنی بود طی 9سال گذشته عملی شده بود.از طرفی در همین موضوع حداقل 3 وزارتخانه دخیل هستند. وزارت صنعت و معدن و تجارت بایستی ترتیب استاندارد‌سازی‌ خودروهای ویژه مدارس را بدهد و وزارت بهداشت و وزارت راه نیز در این زمینه وظیفه دارد . لذا اینها خارج از حیطه وظایف مدیریت شهری است. » رسولی به همین خاطر پیشنهاد داد باید از ظرفیت شورای‌عالی استان‌ها استفاده شود تا بقیه بخش‌های دولت را شریک کند.

در ادامه شهربانو امانی گفت: «جابه‌جایی مسافر وظیفه شهرداری است و این مسافران بچه‌هایی هستند که ما در جابه‌جایی آنها مشکل داریم. از خود آقای مهندس الویری سؤال می‌پرسم، اگر چنانچه مصوبات 9سال قبل هیچ مانعی نداشت چرا تا به امروز اجرایی نشده است؟» افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران نیز در موافقت با یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان گفت: «من به‌عنوان فردی که پدر دو دانش‌آموز است می‌گویم وضعیت سرویس ایمنی مدارس سر تا پا ایراد است. اکنون بخشی از سرویس‌های مدارس در صبح و بعدازظهر ۲بار خدمت‌رسانی می‌کنند که این امر موجب بروز مشکلاتی شده است.» در نهایت یک فوریت این طرح با 16رأی موافق به تصویب رسید.

موضوع نامگذاری برخی معابر شهر تهران آخرین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که براساس آن نام استاد انوار جایگزین نام خیابان شنگرف در محدوده کتابخانه ملی شد.  تغییر نام میدان امام هادی(ع) به شیخ صدوق دیگر موضوع دستور جلسه مرتبط با تغییر نامها در شورای شهر تهران بود که به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درخصوص این تغییر نام گفت: «در نامگذاری این میدان اشتباهی در دوره قبل رخ داد به‌نحوی که نام میدان جلوی بقعه شیخ صدوق به نام امام هادی(ع) نامگذاری شد که در واقع نوعی کج‌سلیقگی بود.» به گفته او این پیشنهاد براساس خواسته شهروندان، شورایاران و امام جمعه شهرری ارائه شده است.  احمد مسجد جامعی نیز در این خصوص گفت: «مقبولیت شیخ صدوق به نقل کردن وی از احادیث حضرت امام هادی(ع) است. اگر قرار است که نام این میدان تغییر کند حتما باید میدانی دیگر به نام متبرک حضرت امام هادی(ع) نامگذاری شود.» این شد که حسن خلیل‌آبادی در پاسخ، از جانمایی محلی دیگر برای نامگذاری به نام امام هادی(ع) خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که امضای امام جمعه و متدینین بر پای این درخواست وجود دارد. در ادامه هم بهاره آروین پیشنهادی مبنی بر نامگذاری همزمان میدان شیخ صدوق و امام هادی(ع) را ارائه کرد.  در نهایت با رأی اعضای شورای شهر تهران این تغییر نام حدنصاب تصویب را کسب کرد.

نطق‌های پیش از دستور



دیروز دو عضو از کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران نطق پیش از دستور داشتند. نفر نخست محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بود که مطالبی را درباره وضعیت فرهنگی شهر، بیان کرد. سپس الهام فخاری هم نطق پیش از دستورش را که به تعداد زندانیان زن، کودک و نوجوان ارتباط پیدا می‌کرد، ارائه داد. در ادامه نطق پیش از دستور این 2عضو شورای شهر تهران را می‌خوانید.

محمدجواد حق‌شناس: توسعه‌ پایتخت، امروز بیش از هر چیز نیازمند تغییر نگاه به معنا و مفهوم دارایی و سرمایه است. مادامی که ما مسئولان و سکانداران مدیریت شهری، توسعه شهر را به بهره‌برداری از دارایی‌های ملموسی چون زمین و فضای شهری پیوند بزنیم، حاصلی بیش از آنچه در 12سال اخیر عاید مردم تهران شده، به دست نخواهد آمد. باید پذیرفت که فرایند تولید ارزش افزوده در شهرهای پیچیده امروزی، آن چیزی نیست که ما اکنون در تهران پیاده می‌کنیم.  اکنون نه ظرفیتی برای استفاده از دارایی‌های اینچنینی باقی مانده و نه فرصتی برای حراج بیشتر. در چنین شرایطی پرسش اساسی آن است که از کجا باید آغاز کرد؟ اینجانب به‌عنوان نماینده مردم پاسخ می‌دهم که:  ما به‌عنوان نمایندگان مردم و تصمیم‌گیران شهر تهران، وقتی از فرهنگ سخن می‌گوییم، مقصودمان چیست؟ ما چه تلّقی و برداشتی از مفهوم فرهنگ داریم؟ جایگاه فرهنگ در نظام برنامه‌ریزی شهری پایتخت کجاست؟

جای بسی تأسف است که به واسطه‌ صَرف هزینه‌های هنگفت و ناهمراستا با وظایف ذاتی شهرداری‌ها در دوران مدیریتی گذشته، ده‌ها میلیارد تومان از ثروت مردم تهران صرف اموری شد که اکنون وقتی از بودجه فرهنگی شهرداری تهران سخن به میان می‌آید، نه فقط افکار عمومی بلکه اذهان برخی از اعضای محترم شورا نیز به سمت کلیشه‌هایی چون کمک‌های بی‌حساب و کتاب به مداحان کشیده می‌شود.

گرچه خسارات ناشی از مدیریت ناصحیح منابع در دوره گذشته قابل انکار نیست، اما کلیشه ساختن از اشتباهات گذشته و جفای به فرهنگ به واسطه تکرار این کلیشه‌ها، نه در‌شان مدیریت شهری و نه پاسخی مناسب به اعتماد مردمی است که با رأی خود، ایجاد تغییرات اساسی در نحوه مدیریت و نظام تصمیم‌گیری پایتخت را مطالبه کردند. فرهنگ نه به مثابه دین یا مذهب، فرهنگ نه به مثابه موسیقی یا هنر، فرهنگ نه به مثابه ورزش یا اوقات فراغت، فرهنگ نه به‌مثابه کتاب و کتابخوانی؛ بلکه فرهنگ به مثابه توانایی بهره‌برداری از جمیع موارد اشاره شده در قالب میراث و انباشت تجربه زیسته شده بشری است. ما امروز، فرهنگ را اشتباه گرفته‌ایم... فرهنگ را جزیره‌ای جدا افتاده و یتیم می‌دانیم، تلقّی درستی از مفهوم فرهنگ نداریم و این مسئله،‌ام المصایب توسعه شهری در پایتخت است. مطلوب‌ترین بستر برای بازیابی جایگاه و بازتعریف مفهوم فرهنگ در ادبیات توسعه شهری پایتخت، برنامه پنج ساله‌سوم شهرداری تهران است. اکنون که وظیفه‌ خطیر تدوین این برنامه به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران سپرده شده و مراحل آغازین آن نیز در حال سپری است، فرصت برای احیای فرهنگ به‌عنوان ساحتی پیوند‌دهنده میان دیگر ساحت‌های برنامه‌ریزی به قصد تحقق توسعه‌ پایدار مهیاست. اگرچه این نقد به ما وارد است که شورا در مصوبه اسفند ماه اخیر پیرامون سیاست‌های تدوین برنامه سوم، آنگونه که باید به نقش فرهنگ در برنامه سوم شهر تهران نپرداخت. تحقق برنامه‌ریزی شهری از طریق بازیابی جایگاه فرهنگ، با درنظر گرفتن 2 نکته قابل حصول است؛ نخست آنکه نظام تصمیم‌گیری شهری به‌ویژه در سطح مدیریت عالی باید به این باور برسد که فرهنگ به مثابه تجربه زیسته شده شهری در تهران، نه یک ساحت و حوزه مأموریتی مجزّا، بلکه تسهیل گر توسعه شهری و پیوند‌دهنده دیگر حوزه‌های مأموریتی در ایجاد ارزش افزوده برای شهر و شهروندان است. دوم هم آنکه این باور در مراحل و فرایند تدوین برنامه سوم، عمیقا جاری و ساری شود که مستلزم همکاری و همیاری معاونت محترم برنامه‌ریزی با مجموعه شورا و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی آن خواهد بود. در پایان امیدوارم که میراث شهر تهران، شناساننده این شهر باشد.

الهام فخاری: تهران 21هزار نفر زندانی دارد



21هزار زندانی در شهر تهران وجود دارند که از این تعداد، 3درصد زنان و نیم درصد کودکان و نوجوانان هستند. از این میان 64درصد زندانیان متاهل هستند و با تأسف بسیار 70 درصد آنان زیر 40سال سن دارند. حدود نیمی از زندانیان (42درصد) جرائمی مربوط به مواد‌مخدر دارند و جالب است که 65 درصد زندانیان معتاد هستند. همچنین 96درصد زندانیان جرائم غیرعمد استان تهران، محکومان مالی هستند که در این بین 75درصد آنان به‌دلیل ناتوانی در پرداخت چک صادر شده به زندان افتاده‌اند!

یک پیشنهاد؛ بنا بر نظریه‌ای جدید، نگهداری مجرمان در یک‌جا، در بیرون شهر، آسیب ایزوله شدن بخشی از نیروهای جامعه را فراهم می‌آورد. از این‌رو بایسته است فرهنگ پذیری مراقبت و کوشیدن برای بازگشت مجرمان به جامعه در دستور کار قرار گیرد. پسندیده است این کار هم در تبلیغات رسانه‌ای و آموزش عمومی مدنظر باشد و هم در تدوین قوانین حمایت‌کننده. زندان‌ها را از شهرها بیرون نبریم؛ بلکه بکوشیم زندانیان را به جامعه برگردانیم.



    وعده‌های شهردار گذشته از شهردار جدید مطالبه نمی‌شود

رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه به میان خبرنگاران آمد و پاسخگوی سؤالات آنان شد. محسن هاشمی در پاسخ به پرسشی که چرا برای یک نامگذاری بیش از نیم ساعت وقت گذاشته شده است، گفت: «نباید سؤالات را به‌صورت تخریبی مطرح کرد. نامگذاری‌ها نیز از نظر برخی مهم است و با توجه به اینکه در گذشته نامگذاری انجام می‌شد و ساکنان محل سؤالاتی برایشان مطرح می‌شد تصمیم گرفتیم با جزئیات، نامگذاری اخیر را مطرح کنیم تا سوءتفاهم پیش نیاید و بعد از یک سال و نیم که از نامگذاری میدانی به نام امام هادی(ع) می‌گذرد درخواست نشود که به شیخ صدوق تغییر نام داده شود. اما از جلسات بعد با سرعت بیشتری نامگذاری‌ها را پیگیری می‌کنیم.» او همچنین در‌ رابطه با خشک شدن چشمه علی در شهر ری هم گفت: «تذکر امروز آقای خلیل آبادی را به مترو ارسال و جواب آقای امام را نیز دریافت خواهیم کرد.» رئیس شورا درخصوص اینکه چرا به جز موضوع طرح ترافیک و برج باغ‌ها و نامگذاری‌ها، موضوع دیگری در جلسات مطرح نمی‌شود؟ گفت: «اینگونه که می‌گویید نیست و لیست مصوبات شورا را در اختیارتان می‌گذاریم.» هاشمی در پاسخ به اینکه چرا مطالبات شهر از سوی شورا پیگیری نمی‌شود؟ اظهار داشت: «شهردار جدید تهران تازه مستقر شده است و ما نمی‌توانیم وعده‌های شهردار گذشته را از شهردار جدید مطالبه کنیم. اگر آقای نجفی هنوز فعالیت می‌کردند اعضای شورا روی قول‌ها حساس می‌شدند و پاسخ می‌خواستند اما از اواخر اسفند وی استعفا داده و هنوز نمی‌توان از شهردار جدید مطالبه کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید