• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17937
+
-

نوید پخش مسابقات زنان از تلویزیون

فریبا محمدیان، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان به همشهری گفت: صدا و سیما پذیرفته که همه مسابقات زنان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا را پخش کند

نیلوفر حامدی|خبر‌نگار:

عدم‌پخش مسابقات ورزش زنان از صداوسیما مشکلی است که سال‌هاست گریبان این حوزه را گرفته اما از 2هفته پیش این ماجرا داغ‌تر هم شد. بعد از قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان ایران در مسابقات آسیایی گلایه‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مطرح شد. همان زمان محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزیر ورزش توضیح داد که به‌خاطر پوشش بازیکنان تیم‌های حریف، امکان پخش مسابقات زنان ایرانی وجود ندارد. حالا اما خبر می‌رسد که وزارت ورزش طی هماهنگی‌ها و جلساتی که با مدیران صداوسیما داشته توانسته رضایت آنها را به‌دست بیاورد. فریبا محمدیان، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌‌وگو با همشهری ورزشی از جزئیات تفاهم با صدا و سیما برای پخش مسابقات دختران ایرانی در بازی‌های آسیایی می‌گوید. بازی‌هایی که چند‌ماه دیگر در جاکارتا برگزار می‌شود.

گفته می‌شود شما از پخش مسابقات ورزشکاران زن ایرانی از سوی صداوسیما در بازی‌های آسیایی جاکارتا خبر داده‌اید. درست است؟

طبق صحبت‌هایی که با مسئولان صدا‌و‌سیما داشتیم تصمیم بر این شد که کل بازی‌های ورزشکاران زن ایرانی که در بازی‌های آسیایی جاکارتا به میدان می‌روند از رسانه‌ملی پخش شود. البته این پخش‌ها تنها به مسابقاتی اختصاص می‌یابد که دختران ما در آن رشته‌ها نماینده داشته‌باشند. رشته‌های مردان که از گذشته پخش می‌شد اما قرار است امسال مسابقات دختران ما هم پخش شود. چراکه ورزشکاران ما پوششی مصوب و منطبق با موازین کشور دارند و توانسته‌اند جواز حجاب اسلامی را کسب کنند.

یعنی امسال می‌توانیم برای نخستین‌بار همانطور که شاهد مسابقات ورزشکاران مرد ایرانی در بازی‌های آسیایی هستیم به تماشای رقابت‌های ورزشکاران زن هم بنشینیم؟

تلاش بر این است که فعالیت بانوان ما در راستای موازین فرهنگی کشورمان از رسانه ملی منعکس شود. چراکه رسانه ملی رسانه مورد اعتماد مردم است.

مشکلی هم بر سر راه این توافق شما و مجموعه وزارت ورزش با صداوسیما وجود داشته است؟

قطعا صداوسیما هم ممیزی‌هایی دارد که ما تلاش می‌کنیم با حفظ و رعایت آن موازین تلاش و فعالیت دختران ورزشکار کشور ما هم دیده شود.

چند وقت پیش و بعد از قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان و گلایه‌های فراوان نسبت به عدم‌پخش بازی فینال محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش در واکنش به این موضوع عدم‌پوشش بازیکنان تیم مقابل را علت این مسئله اعلام کرد. یعنی دیگر مشکلی در این‌باره وجود ندارد؟

من اطلاعی درباره این اظهارنظر ندارم، اما به‌طور کلی اصلا نمی‌شود درباره بقیه مسابقات فعلا نظر داد. این تصمیم و همکاری‌ای است که برای بازی‌های آسیایی جاکارتا انجام شده و البته امیدواریم که در آینده هم ادامه داشته ‌باشد.

2ماه به آغاز بازی‌های آسیایی مانده است. امکان دارد تا زمان پخش بازی‌ها مشکل جدیدی ایجاد شود؟

هم‌اکنون انتظار ما از صداوسیما این است که ممیزی‌هایی که برای سایر برنامه‌هایش لحاظ می‌کند را برای ورزش بانوان هم اختصاص دهد تا این رقابت‌ها بدون مشکل پخش شوند. مثلا همان ممیزی‌هایی که برای برنامه‌های علمی و یا سریال‌هایی که از صداوسیما پخش می‌شود که برای همه جوامع دنیاست و به‌منظور ایجاد سرگرمی و تفریح و دانش‌افزایی مردم پخش می‌شود. می‌توان همان‌ها را برای ورزش بانوان لحاظ کرد تا با همکاری هم امسال شاهد این باشیم که مسابقات دختران ورزشکار ما در بازی‌های آسیایی جاکارتا از صداوسیما که رسانه ملی است پخش شود.

از انتقاد رئیس‌جمهور تا جلسه ابتکار با علی‌عسگری

عدم‌پخش بازی‌های فوتسال زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا آنقدر واکنش‌های منفی از بطن جامعه به همراه داشت که رئیس‌جمهور روحانی نیز در دیدار با قهرمانان و ورزشکاران در هفته گذشته از آن انتقاد کرد. در همین جلسه اما فرشته کریمی ستاره تیم ملی فوتسال بانوان در متنی که بسیاری از رسانه‌ها آن را شجاعانه خواندند از رئیس‌جمهور خواسته بود که هم ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی و هم مسئله پخش مسابقات ورزشی زنان را حل کند. شاید به همین دلیل بود که روحانی در این مراسم با بیان اینکه چه اشکالی دارد مسابقات زنان و دختران ما که با پوشش کامل در میادین ورزشی حضور دارند پخش شود، گفت: «چرا مسابقات زنان نباید پخش شود؟ واقعاً چه اشکالی دارد که تلویزیون هم مسابقات زنان و دختران ما را پخش کند، به‌ویژه زمانی که در برابر تیم‌های نامدار دنیا شجاعانه مسابقه می‌دهند و پیروزی‌های بزرگ کسب می‌کنند. این مسئله زمانی اتفاق افتاد که در برابر تیم‌های نامدار دنیا شجاعانه مسابقه می‌دهند و با کسب پیروزی‌های بزرگ موجب شادی همه ملت ایران می‌شوند.» رئیس‌جمهور در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هم گفته بود: «می‌گویند در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آنجا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟» پیش از این، اظهارنظرهای دیگری در این‌باره شده بود. ازجمله معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از صحبت با علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما در این‌باره خبر داده ‌بود. طیبه سیاوشی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی هم از لزوم ایجاد توجه صداوسیما به ورزش زنان گفته‌بود. او در گفت‌وگو با همشهری ورزشی، از پیشنهادش به مدیران صدا و سیما، گفته بود: «با مسئولان صداوسیما جلسه‌ای داشتیم و این طرح را داده‌ایم، حالا که نمی‌شود همه رشته‌های زنان را در سیما نشان داد، می‌توان در بخش صدا یعنی رادیو به انعکاس اخبار ورزش زنان پرداخت.»  به‌نظر می‌رسد عزم مسئولان دولتی برای تحقق این مطالبه جدی است اما باید دید در عمل تا کجا میدان خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید