• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17907
+
-

کارون با 8/7 میلیارد مترمکعب آورد آب، بدترین سال خود را پشت سر می‌گذارد

رئیس سندیکای مهندسان آب خوزستان: رودخانه کارون تحمل بارگذاری جدید را ندارد

آب
کارون با 8/7 میلیارد مترمکعب آورد آب، بدترین سال خود را پشت سر می‌گذارد


رئیس سندیکای مهندسان آب خوزستان، با اعلام اینکه هیچ‌یک از رودخانه‌های جنوب کشور که طبق تقسیم‌بندی، رودخانه‌های حوضه خلیج‌فارس نامیده می‌شوند وضعیت مناسبی ندارند، گفت: میزان آورد آب کارون در سال‌جاری 8.7میلیارد مترمکعب است که بی‌سابقه و فاجعه‌بار است؛ به‌ویژه آنکه این میزان آب، مجموع آب رودخانه‌های دز و کارون است که با در هم آمیختن تبدیل به کارون بزرگ می‌شود.

حمیدرضا بخشی در گفت‌وگو با همشهری با تأکید براینکه امسال کارون بدترین وضعیت آبی را دارد، افزود: متوسط آورد آب کارون طی 10سال اخیر 13.9میلیارد مترمکعب اعلام شده و همین میزان آورد آب، مبنای برنامه‌ریزی وزارت نیروست.

بخشی گفت: بنا به اعلام وزارت نیرو، میزان مصرف آب تجدیدپذیر در کشور 110درصد است یعنی علاوه بر استفاده 100درصدی از آب‌های تجدیدپذیر، 10درصد هم آب برگشتی زهاب‌ها را استفاده می‌کنیم درحالی‌که طبق استانداردهای جهانی نباید بیش از 40درصد از این منابع آبی استفاده کنیم. این آمارها نشان می‌دهد که برای رسیدن به مصرف استاندارد آب‌های تجدیدپذیر، باید بسیاری از مصارف آب کشاورزی و صنعتی حذف شود. با همین رویکرد قرار شد با افزایش راندمان، میزان مصرف آب‌های تجدیدپذیر به 60درصد تقلیل یابد که البته بازهم 20درصد استاندارد جهانی است.

آن طور که این کارشناس حوزه آب می‌گوید: اگر قرار باشد 60درصد آب تجدیدپذیر رودخانه کارون را مصرف کنیم قطعا آبی برای انتقال باقی نمی‌ماند.در واقع اگر بخواهیم مصارف جدیدی برای برداشت آب از کارون در بالادست تعریف کنیم در پایین دست کارون آبی جاری نخواهد شد.

بخشی، با تأکید بر اینکه رودخانه کارون تحمل بارگذاری جدید را ندارد، افزود: حتی برای استفاده 60درصد از آب‌های تجدیدپذیر باید وضعیت این رودخانه بهبود یابد درغیر این صورت، شوری آب به حدی می‌رسد که دیگر قابل استفاده نخواهد بود. 2سال پیش در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، 8هزار میلیارد تومان برای بهبود کیفیت کارون درنظر گرفته و مصوب هم شد اما ردیف اعتباری به آن اختصاص داده نشد.



کنترل و مدیریت فاضلاب‌ها در دستور کار

استاندار خوزستان هم در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت:ریختن فاضلاب به رودخانه کارون باید کنترل و مدیریت شود.

به گزارش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در چهل وششمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت: با توجه به خشکسالی‌ها و دبی کم آب، رهاسازی فاضلاب‌ها در رودخانه شرایط را بدتر می‌کند لذا باید هر 3بخش فاضلاب خانگی، صنعتی و کشاورزی به‌صورت متوازن کنترل و مدیریت شوند.

وی افزود: اگر کارها با جدیتی که در زمینه آب و فاضلاب شروع شده تا چند سال آینده به همین شکل تداوم داشته باشد قادر خواهیم بود از ورود بخش قابل توجهی از فاضلاب خانگی به رودخانه‌های خوزستان به‌ویژه کارون جلوگیری کنیم.

استاندار خوزستان گفت: علاوه بر پساب‌ فاضلاب خانگی و بیمارستانی، پساب صنایع هم به رودخانه کارون می‌ریزد که باید میزان آلودگی مشخص و با آنها اتمام حجت شود. صنایع خوزستان هم باید به شورای حفاظت کیفی کارون دعوت شوند و به آنها فرصت دهیم که جلوی ورود فاضلاب به رودخانه را بگیرند در غیراین صورت با آنها برخورد خواهد شد.
شریعتی با بیان اینکه هم‌اکنون حفاظت منابع آب از همه‌‌چیز مهم‌تر است گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست و آب و برق خوزستان، گزارشی از وضعیت کارون و دز تهیه کند و سهم هربخش در آلودگی آن مشخص شود و اینکه چه کارهایی برای اصلاح این وضعیت باید صورت گیرد.

به گفته وی، این گزارش باید تا جلسه آینده این شورا تهیه شود و صنایع در برنامه زمانی مشخص از تخلیه فاضلاب در رودخانه‌ها  خودداری کنند و اگر هم برای این کار نیاز به تسهیلات و وام داشته باشند در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

استاندار خوزستان گفت: سهم آلودگی زهاب‌های کشاورزی نیز باید مشخص و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود البته در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی طرح شورورزی در حال پیگیری است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تصفیه خانه شرق اهواز در حال اتمام است، اظهار امیدواری کرد که عملیات اجرایی تصفیه خانه غرب اهواز نیز به‌زودی آغاز شود.

شریعتی با اشاره به اینکه احیای کارون و رفع آلودگی آن جزو مصوبات برنامه پنج ساله ششم توسعه است و ما باید از این مصوبه نهایت استفاده را بکنیم، گفت: موافقت رئیس‌جمهور گرفته شده تا اگر کار ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب تسریع  شده و تا 19خرداد تکمیل شوند، 80میلیون دلار هم از طریق فاینانس چین جذب شود و بتوانیم ایستگاه پمپاژ فاضلاب اهواز را در قالب فاینانس لحاظ کنیم؛ اگر این ایستگاه پمپاژ ساخته شود وضعیت فاضلاب خانگی اهواز تا 3سال آینده ساماندهی جدی می‌شود.



اعتبارات طرح احیای کارون تامین نشد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز از تهیه برنامه اجرایی کاهش آلودگی رودخانه کارون و ارائه آن به معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد. احمدرضا لاهیجان‌زاده گفت: در سال 1395مبلغ 900میلیارد ریال اعتبار برای طرح احیای کارون از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور درنظر گرفته شد اما با وجود پیگیری‌ها هنوز تخصیص اعتباری صورت نگرفته است. در سال 1396نیز مبلغ 600میلیارد ریال تعیین شد که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.


   سهم 82درصدی فاضلاب‌ها در آلودگی کارون

رئیس سندیکای مهندسان آب خوزستان، در گفت‌و‌گو با همشهری، سهم زهاب‌های کشاورزی در آلودگی کارون را 82درصد، فاضلاب‌های خانگی 12درصد و سهم پساب‌های صنعتی را 6درصد اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین عوامل تهدید‌کننده کیفیت آب کارون زهاب‌های کشاورزی، برداشت‌های نابهنگام و ورود آب‌های شور به این رودخانه است. در این میان، آب سد گتوند سهم عمده‌ای در شوری کارون دارد. زهاب‌های ناشی از توسعه نیشکر و مؤسسات کشاورزی هم به این شوری دامن می‌زند. بخشی، ضمن انتقاد از نبود تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، تصریح کرد: با وجود حجم عظیم فاضلاب‌ها و پساب‌ها و زهاب‌هایی که به کارون می‌ریزد هم‌اکنون در کل حوزه رودخانه کارون، یک تصفیه‌خانه فاضلاب بسیار قدیمی مشغول کار است و یک تصفیه‌خانه فاضلاب هم در حال راه‌اندازی در شرق اهواز است که کفایت این حجم فاضلاب را نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید