• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 30 آذر 1396
کد مطلب : 1787
+
-

بورس

آغاز دور جدید عرضه‌های اولیه در بورس تهران

یک صنعت جدید با عرضه سهام تأمین سرمایه امید به بورس اضافه شد

دیروز با عرضه اولیه سهام تأمین سرمایه امید، موج جدید عرضه‌های اولیه در بورس آغاز شد. قرار است در روز‌های آینده سهام آسیاتک و 5شرکت جدید در بورس عرضه شود. به گزارش همشهری، عرضه‌های اولیه خون تازه‌ای در رگ‌های بورس تزریق می‌کنند به همین دلیل همزمان با شتاب رو به رشد شاخص، مسئولان بازار سرمایه ترغیب شده‌اند به روند عرضه‌ای اولیه در بورس شتاب بدهند. معمولا در زمان‌های نزول بازار تمایل کمتری به عرضه سهام در بورس از سوی مسئولان وجود دارد؛ چون عرضه‌های اولیه بازار را اصطلاحا رقیق‌تر می‌کنند و ممکن است منجر به نزول شاخص شوند. از سوی دیگر در یک بازار کم رمق احتمال استقبال نکردن از سهام وجود دارد. با این توضیحات به‌نظر می‌رسد درصورت روند رو به رشد شاخص، روند عرضه‌های اولیه نیز در بورس شتاب بیشتری بگیرد. بر همین اساس دیروز سهام تأمین سرمایه امید برای نخستین بار در بورس عرضه و معادل 784میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد. این شرکت پانصدوهشتمین شرکت پذیرفته شده در بورس تهران است اما با توجه به اخراج برخی از شرکت‌ها در بورس در سال‌های قبل هم‌اکنون 327شرکت دربورس تهران فعال هستند. هم‌اکنون سهام بیش از 600شرکت در 50صنعت در بازار‌های اول و دوم بورس و فرابورس دادوستد می‌شوند. در مبادلات روز گذشته 490میلیون سهم، معادل 10درصد از سهام شرکت تأمین سرمایه امید، به شیوه ثبت سفارش، به قیمت هر سهم 1600ریال در بورس تهران مورد معامله قرار گرفت.

آسیاتک در نوبت عرضه

همچنین قرار است بعد از عرضه اولیه تأمین سرمایه امید که صنعت تازه‌ای در بورس محسوب می‌شود سهام آسیاتک هم که دومین شرکت از این صنعت است در روز‌های آینده در بورس عرضه شود. در روز‌های قبل سهام «های وب» در بورس عرضه شده بود. آنطور که مقامات بورس تهران اعلام کرده‌اند قرار است تا پایان سال سهام 5شرکت دیگر نیز در بورس عرضه شود اما هنوز نامی از آنها برده نشده است.

آخرین جزئیات عرضه‌های اولیه

مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به عرضه اولیه سهام شرکت تأمین سرمایه امید، آخرین جزئیات عرضه‌های اولیه تا پایان سال‌جاری را تشریح کرد.اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به برنامه عرضه‌های اولیه بورس گفت: برنامه‌های عرضه‌های اولیه سهام به‌دلیل نیاز به به‌روزرسانی سامانه معاملات اتوس در 2هفته گذشته و رفع ایرادهای فنی با اندکی تعویق مواجه شده بود که با برطرف‌شدن این مشکلات عرضه‌های اولیه دوباره از سر گرفته شده است.وی در ادامه از برنامه‌های عرضه‌های اولیه در بورس تهران سخن گفت و افزود: پس از این عرضه نیز ۱۰درصد از سهام شرکت آسیا تک برای عرضه اولیه در بورس تهران راهی تابلوی معاملات این بازار خواهد شد و به‌دنبال آن شرکت‌هایی که تاکنون معارفه خود را برگزار کرده‌اند، در فهرست عرضه‌های اولیه قرار خواهند گرفت. او درباره برنامه عرضه‌های اولیه تا پایان سال‌جاری گفت: انتظار می‌رود تا آخر امسال دوباره بتوان در بورس تهران عرضه‌های اولیه ۵شرکت دیگر را نظاره‌گر بود. درگاهی با اشاره به رکوردشکنی‌ شاخص کل بورس تهران در روزهای اخیر گفت: هم‌اکنون ظرفیت لایحه بودجه سال آینده دولت و انبساطی بودن حساب دخل و خرج کشور و از سوی دیگر توجه معامله گران به سهام شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد که رفتار بازار سهام به‌تدریج بر سهم‌های بنیادی متمرکز شده است. از این‌رو توصیه می‌شود حرکت در بازار سهام حساب شده باشد و حقوقی‌ها و حقیقی‌ها وضعیت فعلی را فرصت خروج از بازار و عرضه مداوم سهام نبینند.این مقام مسئول با بیان اینکه شرایط فعلی را می‌توان به‌عنوان نقطه عطف رشد قیمت سهام در بورس درنظر گرفت، افزود: با توجه به ظرفیت‌های لایحه بودجه ۹۷ برای بازار سرمایه و انبساطی بودن سیاست‌های مالی و پولی به‌نظر می‌رسد، سال ۱۳۹۷ باید دوره متفاوتی برای سرمایه‌گذاری در بورس باشد، در بازار سهام اشخاصی که سیاستگذار و تحلیلگر هستند، باید تلاش کنند بازار را به سمت تحلیلگری سوق دهند تا انتظار برای سرمایه‌گذاری در بازار افزایش یابد.

ورود یک صنعت جدید به بورس

مدیر پذیرش بورس تهران اعلام کرد: با عرضه اولیه سهام تأمین سرمایه امید به بازار سهام یک صنعت جدید به بورس اضافه شد. روح‌الله حسینی مقدم در نشست خبری عرضه سهام نخستین تأمین سرمایه امید در بورس گفت: از جهت تنوع بخشی ورود تأمین سرمایه امید به بازار سهام باعث می‌شود علاوه بر حضور یک صنعت تازه در تالار شیشه‌ای، سرمایه‌گذاری نیز در بورس برای سهامداران متنوع و گسترده‌تر می‌شود.مدیر پذیرش بورس تهران ادامه داد: ورود تأمین سرمایه امید به بورس که اتفاقا یکی از نهادهای رسمی و فعال بازار سرمایه نیز هست، آثار مثبت زیادی را در پی خواهد داشت که مهم‌ترین آن ارتقای شفافیت در عملکرد مالی اینگونه شرکت‌هاست. حسینی مقدم اضافه کرد: از سال ۹۵ اهتمام جدی تری برای ورود صنعت‌های جدید در بازار سهام شکل گرفته و ورود این شرکت نیز در همین راستا شکل گرفته و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. وی همچنین ادامه داد: این شرکت باید از دیروز گزارشگری‌های مالی خود را برای سهامداران منتشر کند تا شفاف‌سازی‌‌های عمیق تری نسبت به تأمین سرمایه امید برای سرمایه‌گذاران در بورس شکل بگیرد چرا که این وضعیت یک الزام برای همه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. مدیر پذیرش بورس تهران پیشنهاد کرد تا براساس برنامه ششم توسعه و در راستای الکترونیکی شدن فعالیت‌ها، تأمین سرمایه امید و سایر ناشران بورس مجامع صاحبان سهام خود را به صورت الکترونیک برگزار کنند تا افشای اطلاعات سریع و گسترده برای همه سرمایه‌گذاران در بازار سهام شکل بگیرد.

 

   صنعت تأمین مالی چیست؟

با عرضه سهام شرکت تأمین سرمایه امید در بورس یک صنعت جدید به بازار سهام ایران اضافه شد. صنعت تأمین سرمایه که در دنیا به بانک‌های سرمایه‌گذاری یا اینوستمنت بانک معروفند هم در ایران و هم در جهان صنعت تازه‌ای محسوب می‌شود. شرکت‌های تأمین سرمایه نوعی بانک هستند که عموما شرکت‌های بزرگ را تأمین مالی می‌کنند با این تفاوت که این شرکت‌ها مانند بانک‌ها از ذخایر مالی برخوردار نیستند به‌عبارت بهتر بانک‌های تجاری از طریق سپرده‌گذاران و مشتریان و حساب‌های پس‌انداز اقدام به اعطای تسهیلات می‌کنند، درحالی‌که مؤسسات تأمین سرمایه فاقد نقدینگی برای اعطای وام‌های نقدی هستند. این مؤسسات به‌عنوان واسطه عمل می‌کنند و فروشندگان سهام را به خریداران آن متصل می‌کنند. در واقع، شرکت‌هایی که می‌خواهند خارج از چارچوب‌های نظام بانکی وام دریافت کنند سراغ تأمین سرمایه‌ها می‌روند. وظیفه اصلی شرکت‌های تأمین سرمایه، کمک به ناشران اوراق بهادار برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای گسترش فعالیت‌های عملیاتی است. به‌عبارت دیگر، فعالیت اصلی این مؤسسات در حوزه مالی شرکتی تعریف می‌شود. هرچند این شرکت‌ها خدمات متنوعی در حوزه‌های دیگر ازجمله معاملات اوراق بهادار، مدیریت دارایی و اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها ارائه می‌کنند. از اوایل دهه 80نیاز زیادی به این شرکت‌ها در اقتصاد ایران احساس می‌شد اما موانع قانونی تاسیس چنین شرکت‌هایی فراهم نبود. به همین دلیل در آن دوران برخی شرکت‌ها تلاش کردند به‌صورت غیررسمی، خدمات مربوط به شرکت‌های تأمین سرمایه را به فعالان بازار ارائه کنند. اما به‌دلیل مشکلات قانونی و مهیا نبودن زیرساخت‌های فعالیت، عملا تا تصویب قانون بازار اوراق بهادار، نهادی با کارکردهای مشابه تأمین سرمایه‌ها ایجاد نشد. اما از سال 1386نخستین شرکت تأمین سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزگرفت و از سال 1387فعالیتش را آغاز کرد. هم‌اکنون 9شرکت تأمین سرمایه به نام‌های امین، نوین، سپهر، لوتوس پارسیان، امید، کاردان، ملت، تمدن و آباد مسکن در بازار سرمایه فعال هستند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید