• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17855
+
-

افت 30درصدی فروش قنادی‌ها

بهرمند:‌ از اصناف دیگر زولبیا نخرید

افت 30درصدی فروش قنادی‌ها


شاهین خلیلی/ خبرنگار
ماه مبارک رمضان که می‌شود برخی از حرفه‌ها و فروشگاه‌ها سرشان شلوغ شده و روزهای پرتلاطمی را می‌گذرانند. در زمینه مواد خوراکی هرچند رستوران‌ها و فست‌فودها طی این ‌ماه کمتر فعالیت می‌کنند اما اصنافی چون قنادی‌ها دست‌کم آنطور که به‌نظر می‌رسد فعالیتشان بیشتر شده و مشتری بیشتری به آنها سر می‌زنند. بخش عمده‌ای از این شلوغی به مرحمت فرهنگ مصرف زولبیا و بامیه در سفره‌های افطاری و سحری است. طبیعتا وقتی مشتری‌ها برای خرید زولبیا و بامیه به قنادی مراجعه می‌کنند ممکن است از محصولات و تولید‌های دیگر فروشگاه نیز خرید کنند. با وجود این آنطور که رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی‌های تهران به همشهری می‌گوید در رمضان امسال و به‌طور کلی‌تر در کل سال‌جاری فروش قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها نسبت به سال‌های پیش افت محسوسی داشته است.

اینطور که پیداست فروش زولبیا و بامیه نیز آنچنان که تصور می‌شود تأثیر زیادی در کسب و کار این صنف ندارد.  در کنار اینها اخبار عجیبی نیز طی روزهای ابتدایی رمضان امسال به گوش می‌رسد. اخباری چون فروش زولبیا و بامیه در برخی از فروشگاه‌های محله‌های اعیان‌نشین شهر با قیمت دوبرابر حد عادی آن. در همین زمینه علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی‌های تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید:‌ «زولبیا و بامیه از مواد خاصی تشکیل نشده است که قنادی‌ها بخواهند قیمت آن را طی امسال افزایش دهند.» وی در پاسخ به فروش زولبیا و بامیه با قیمت کیلویی 25 تا 30هزار تومان در برخی از محله‌های شمال شهر تأکید می‌کند:‌ «به هیچ عنوان هیچ قنادی حق فروش بیش از قیمت مشخص شده را ندارد. در غیراین صورت مردم باید به بازرسی اصناف اطلاع دهند. هرچند تاکنون چنین شکایت و گزارشی به بازرسی نشده و بعید است که چنین قیمت‌هایی صحت داشته باشد.»

وی می‌افزاید:‌ «نکته‌ای که مردم باید به آن توجه کنند خرید زولبیا و بامیه از قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌هایی است که رسمی و مجوزدار هستند. بعضا دیده شده است که برخی از دست‌فروشان یا سوپرمارکت‌ها زولبیا و بامیه‌ای می‌خرند که هم نظارتی بر آنها از نظر قیمت وجود ندارد و هم اینکه از نظر سلامت و بهداشت نیز اغلب از استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند.» بهرمند درباره قیمت تصویب شده زولبیا و بامیه می‌گوید:‌ «زولبیا و بامیه درجه2 کیلویی 12هزار تومان و درجه یک‌، کیلویی 14هزار تومان است که هیچ واحدی حق ندارد حتی هزار تومان بیشتر از این قیمت قانونی عرضه کند.» وی می‌افزاید:‌ «البته برخی از واحد‌ها نوع خاصی از زولبیا و بامیه رژیمی را می‌فروشند که قیمت آن طبیعتا کمی بیشتر است چرا که در این نوع خاص از شهد و شکر استفاده نمی‌شود و باید مواد دیگری مصرف کنند که باعث افزایش قیمت می‌شود. آن هم به‌نظرم بیشتر از 17 تا 17هزار و 400تومان نیست. »

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه‌قنادی‌های تهران می‌گوید:‌ «کل سرانه مصرف زولبیا و بامیه یک خانواده تهرانی در طول یک ماه بیشتر از یک‌کیلو و 200گرم نیست؛ یعنی یک خانواده سه تا چهار نفره در کل‌ماه مبارک رمضان بیشتر از یک‌کیلو و خرده‌ای زولبیا و بامیه مصرف ندارند و در نتیجه تأثیر زیادی در کسب و کار قنادی‌ها ندارد.»

وی در ادامه درباره وضعیت این روزهای صنف قنادان و شیرینی‌فروشان می‌افزاید:‌ «امسال در همین چند‌ماه ابتدایی نسبت به سال‌های قبل بیش از 30درصد افت فروش داشتیم. یک سری واحد‌های متفرقه وارد بازار ما شده‌اند و کار ما را انجام می‌دهند؛ واحد‌هایی چون کافه‌ها، سوپرمارکت‌ها و حتی مغازه‌های نان فانتزی این روزها وارد کار ما شده‌اند که این هم تخلف است و هم در کیفیت جنس ارائه شده به مشتری تأثیر می‌گذارد. متأسفانه آنطور که باید با این تخلف‌ها برخورد جدی نمی‌شود.» بهرمند می‌گوید: ‌ از طرفی افزایش قیمت را هم در برخی از مواد شاهد هستیم؛ به‌عنوان مثال تخم‌مرغ را کارتنی 40هزار تومان خریداری می‌کردیم که حالا به 100هزار تومان رسیده است و روغن نیز حلبی 60هزار تومان خریداری می‌شد که امروز حلبی 90هزار تومان خریداری می‌شود. با این وصف نمی‌توان گفت که افزایش قیمت نخواهیم داشت، اما در کل پایین آمدن قدرت خرید مردم باعث کاهش خرید از قنادی‌ها شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید