• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17812
+
-

همه جا پای فرسوده‌ها در میان است

همه جا پای فرسوده‌ها در میان است

زهرا صبوری|خبرنگار:

منطقه 9


30 تیر سال پیش بود که «علیرضا راسی» رئیس اتحادیه اتوسرویس و پارکینگ، کمبود هزار و 500 پارکینگ عمومی در تهران را رسانه‌ای کرد و گفت: «اکنون حدود 100 پارکینگ خصوصی و همین مقدار پارکینگ دولتی در پایتخت وجود دارد که با توجه به‌‌‌ تردد روزانه حدود 3 میلیون خودرو در معابر، این تعداد پارکینگ نمی‌تواند پاسخگوی شهروندان باشد و نیاز است تا حدود هزار و 500 پارکینگ دیگر در پایتخت ساخته و بهره‌برداری شود.» کمبود فضای پارک خودرو معضل دیروز و امروز نیست و پایتخت‌نشینان سال‌هاست با این مشکل دست به گریبان هستند. حالا در چنین شرایطی شنیدن خبر بی‌استفاده ماندن پارکینگ خانه‌های نوساز در کوچه رضوانفر منطقه 9 باعث تعجب‌مان می‌شود و ما را راهی این کوچه می‌کند تا علت عدم پارک خودروها در پارکینگ خانه‌ها را جویا شویم. 

    
به محض ورود، متوجه شکل قیفی دو سر کوچه می‌شویم. اواسط کوچه همه خانه‌ها نوسازی و طرح عقب‌نشینی در آنها اجرا شده است، اما خانه‌های بخش شمالی و جنوبی ابتدا و انتهای کوچه همچنان فرسوده و قدیمی و دست نخورده باقی مانده‌اند و همین امر مانع ورود خودروها به کوچه می‌شود. وجود 3 تیرچراغ برق در وسط کوچه هم مانع دیگری برای ورود خودروهاست. به‌طور کلی 40 پلاک ثبتی در این کوچه وجود دارد که بیشتر این پلاک‌ها نوسازی شده‌ و فقط 3 پلاک در بخش شمالی و 3 پلاک هم در بخش جنوبی باقی مانده که مالکان تمایلی به نوسازی آنها ندارند. «مینو رمضانعلی» حدود 3 سال است که به این کوچه نقل مکان کرده و از بدون استفاده ماندن پارکینگ خانه‌اش ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: «پارکینگ خانه‌ها به انباری تبدیل شده و این مشکل همه ساکنان کوچه است.

تعریض کوچه و ساماندهی تیرهای چراغ‌برق قرار بود سال‌ها پیش انجام شود، اما اهالی همچنان چشم‌انتظار اجرای این طرح و رفع مشکل برای استفاده از پارکینگ‌هایشان هستند.» این بانوی جوان در ادامه صحبت‌هایش از بی‌توجهی مدیران شهری گلایه می‌کند: «مسئولان مدام از نبود پارکینگ و ارائه بسته‌های تشویقی برای مشارکت در ساخت پارکینگ‌ها صحبت می‌کنند، اما به مشکل اهالی کوچه رضوانفر که سال‌هاست مجبورند خودروهایشان را حاشیه خیابان‌های جی و شهید لشکری پارک کنند، بی‌توجه هستند. با رفع مشکل این کوچه اهالی می‌توانند از پارکینگ خانه‌هایشان استفاده کنند و قطعاً تا حد زیادی فضای پارک برای سایر شهروندان باز می‌شود.» 


تیرهای برق مانع نوسازی

با اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده و طرح تفصیلی، کوچه رضوانفر که 3‌متر عرض دارد به معبر 8 متری تبدیل می‌شود. تعریض کوچه خواسته همه ساکنان است، اما «علی احمدی» تمایلی به نوسازی و تعریض کوچه رضوانفر ندارد. او از ساکنان و کاسبان قدیمی محله امامزاده عبدالله(ع) است که بیش از 10 سال است در این محله زندگی می‌کند. او خانه‌اش را نشان‌مان می‌دهد و می‌گوید: «عمر خانه‌ام حدود 18 سال است، اما تا زمانی که تیرهای چراغ‌برق در وسط کوچه قرار دارند، تمایلی به تخریب و نوسازی ندارم.» احمدی معتقد است تیرهای برق مانع اصلی ورود خودرو و بی‌استفاده ماندن پارکینگ‌هاست: «اگر تمام اهالی خانه‌هایشان را نوسازی کنند و کوچه هم تعریض شود، باز هم به دلیل وجود 3 تیر چراغ‌برق در وسط کوچه نمی‌توانیم از پارکینگ خانه‌هایمان استفاده کنیم. بنابراین بهتر است مسئولان قبل از هر کاری تیر برق‌ها را از وسط کوچه جمع‌آوری کنند.» گویا ساکنان کوچه رضوانفر بارها به شهرداری و شرکت برق رودکی مراجعه و موضوع جمع‌آوری تیرهای برق را با مسئولان مطرح کرده‌اند اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. 


خانه‌ها در رهن اجاره‌نشینان

برخی از ساکنان کوچه رضوانفر به این امید که صاحب پارکینگ شوند خانه‌هایشان را تخریب و اقدام به نوسازی کردند، اما وقتی متوجه شدند نمی‌توانند از پارکینگ‌ استفاده کنند، خانه‌ها را اجاره داده و به محله دیگری رفته‌اند. «علیرضا اینانلو» از جمله همین افراد است: «از همان ابتدا می‌دانستم‌‌‌ تردد خودرو در این کوچه امکان‌پذیر نیست. بنابراین روزی که تصمیم گرفتم خانه‌ام را نوسازی کنم با مسئولان این موضوع را مطرح کردم و قول دادند در کوتاه‌ترین زمان مشکل حل شود و تمام خانه‌ها نوسازی و تیرهای برق جمع‌آوری شوند. با گذشت بیش از 3 سال هیچ‌کاری انجام نشده و من هم مجبور شدم خانه‌ام را اجاره بدهم و خانه دیگری اجاره کردم تا بتوانم از پارکینگش استفاده کنم.» اینانلو با ابراز ناراحتی از وضع موجود می‌گوید: «از اینکه نمی‌توانم در خانه خودم زندگی کنم، ناراحت هستم. امیدوارم مسئولان هرچه سریع‌تر راهکاری برای رفع این مشکل بیابند.»


هزینه‌ها به دوش اهالی است!

به گفته اهالی، هزینه جابه‌جایی تیرهای برق را به دوش ساکنان انداخته‌اند. «مجید شاه‌بیک» می‌گوید: «آخرین باری که به شرکت برق رودکی مراجعه کردیم، مسئولان گفتند بودجه‌ای برای جابه‌جایی تیرهای برق ندارند و اهالی باید خودشان هزینه جابه‌جایی را بپردازند!» به گفته شاه‌بیک طبق نظر کارشناسان شرکت برق، حدود 10 میلیون تومان برای جابه‌جایی تیرهای برق باید هزینه شود. او می‌گوید: «همه ساکنان صاحبخانه نیستند و تعدادی هم خودرو ندارند. بنابراین نمی‌توانیم در این مورد به یک نتیجه‌گیری درست و اصولی برسیم.»


بودجه‌ای برای جابه‌جایی تیرهای برق نداریم

با جمع‌آوری تیرهای برق بخشی از مشکل ساکنان کوچه رضوانفر حل می‌شود، اما به گفته قائم‌مقام شرکت توزیع برق رودکی، بودجه‌ای برای این کار اختصاص داده نشده است. «علی صداقت» می‌گوید: «تیرهای برق بعد از بررسی‌های کارشناسی و گرفتن استعلام از شهرداری و فرمانداری در معابر نصب می‌شود. تیرهای برق به گونه‌ای جانمایی شده‌ که مزاحمتی برای شهروندان نداشته باشند. بنابراین تیرهای برق کوچه رضوانفر هم با همین رویکرد نصب شدند و هیچ‌وقت مزاحمتی برای اهالی نداشتند، اما با نوسازی بافت‌های فرسوده و تعریض کوچه به معضل تبدیل شده‌اند.» به گفته وی مسئولان این شرکت هیچگاه در خدمت‌رسانی به شهروندان کوتاهی نکرده‌اند. او می‌گوید: «شرکت برق رودکی بودجه‌ای برای جابه‌جایی تیرهای برق ندارد و اگر اهالی خواستار این کار هستند باید هزینه‌ها را خودشان بپردازند یا از مدیران شهری بخواهند در این کار مشارکت کنند.»


مشکل برطرف می‌شود

املاک باقیمانده در کوچه رضوانفر فرسوده نیستند، بلکه ناپایدار هستند و باید توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نوسازی شوند. «سمیه قزوینی» مدیر دفتر نوسازی محله امامزاده عبدالله(ع) می‌گوید: «بخش زیادی از بافت‌های فرسوده این کوچه تخریب و نوسازی شده‌اند و املاکی که باقی مانده‌اند ناپایدار هستند. طبق چهارچوب تعریف شده به‌عنوان مشاور و راهنما در حوزه نوسازی، نمی‌توانیم دخالتی داشته باشیم، چراکه نوسازی این املاک باید توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شود که با توجه به وضعیت کوچه رضوانفر، سرمایه‌گذاران تمایلی به این کار ندارند.» به گفته او در اکثر کوچه‌های محله امامزاده عبدالله(ع) این مشکل وجود دارد، اما این کوچه به دلیل مسدود شدن از 2 بخش شمالی و جنوبی و وجود 3 تیر چراغ‌برق وضعیت حادتری دارد. قزوینی می‌گوید: «بدون استفاده ماندن پارکینگ خانه‌ها در محله امامزاده عبدالله(ع) به دلیل مشارکت نکردن اهالی در نوسازی بافت‌های فرسوده و وجود تیرهای چراغ‌برق در وسط معابر است که این مشکل با مشارکت مدیران شهرداری و مسئولان شرکت برق رودکی قابل حل است.»


 شهردار ناحیه2:به‌زودی تیرهای برق جابه‌جا می‌شود

شهرداری بودجه‌ای برای تملک خانه‌ها و وظیفه‌ای برای جابه‌جایی تیرهای برق ندارد، اما برای رفاه بیشتر شهروندان سعی می‌کنیم در حد توان اقدامات لازم را برای رفع مشکل اهالی کوچه رضوانفر انجام دهیم. «حمید شاهبداغی» شهردار ناحیه 2 منطقه 9 با بیان این موضوع می‌گوید: «عقب‌نشینی املاکی که در بخش جنوبی و شمالی این کوچه قرار دارند باید با رضایت مالک انجام شود و شهرداری نمی‌تواند در این مورد وارد شود.» او درباره جابه‌جایی تیرهای برق هم می‌گوید: «به تازگی اجرای طرح تعویض و نوسازی تیرهای برق در محله‌ها شروع شده که بر این اساس تیرهای برق کوچه رضوانفر هم جابه‌جا و در مکان مناسب‌تری نصب خواهد شد.» شاهبداغی به اهالی قول داد مشکل اهالی کوچه رضوانفر را پیگیری کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید