• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17771
+
-

درآمدهای شهری دهگلان پایدار می‌شود

عضو شورای شهر: ایجاد مجموعه گردشگری و کارگاه تولیدی گزینه‌هایی برای کسب درآمد پایدار شهری در دهگلان است

گزارش
درآمدهای شهری دهگلان پایدار می‌شود




هیوا محمدپور| دهگلان- خبرنگار:

دهگلان در ۴۵کیلومتری سنندج و در مسیر سنندج به همدان قرار گرفته است و حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد. با وجود این جمعیت و با اینکه بیش از 10 سال از شهر شدن دهگلان می‌گذرد، هنوز اهالی آن با مشکلاتی مانند کمبود فضای سبز مواجه هستند. 
به نظر می‌رسد برای حل این مشکلات باید شهرداری به دنبال درآمد پایدار باشد و از طرفی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز می‌تواند در این زمینه کمک کند. درباره وضعیت شهر و فعالیت‌های شورای شهر با «فرهاد رحیمی» عضو شورای شهر دهگلان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.


مشکلات شهری دهگلان عمدتاً چه مواردی است؟

دهگلان در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی واقع شده و دارای پتانسیل بالایی برای جذب جمعیت از شهرها و روستاهای اطراف است. در سال ۸۶ که دهگلان از مرکز بخش به مرکز شهرستان ارتقا یافت، انتظار می‌رفت با تخصیص بودجه‌های جهشی چهره ناخوشایند شهری آن نیز دگرگون شود، ولی در حد بسیار محدودی شاهد تغییر در وضع موجود، پیکره و کالبد شهر بودیم. در حال حاضر دهگلان، به‌دلیل توسعه بسیار ناموزون و ناهمگون، مشکلات عدیده‌ای دارد و با کمبود فضاهای عمومی، خدماتی، تفریحی و... مواجه است.

از نظر ترافیکی و احداث شریان‌های اصلی، دهگلان در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد و در زمان بروز بلایای طبیعی قطعا مشکلات صدچندان خواهد شد. ازطرفی نقشه پدافند غیرعامل برای زمان بحران و اسکان مردم در این مواقع وجود ندارد. به‎دلیل نبود اداره ثبت اسناد، تا سال ۹۳ سند اراضی دهگلان مشاع و زراعی بوده است. بیشتر زمین‌های داخل شهر هم مشکل مالکیت دارد و بایر است که چهره ناخوشایندی به شهر داده است. در نگاهی کلی، بافت شهر در محدوده بسیار کوچکی متراکم است و در بقیه محلات تراکم به‌صورت پراکنده دیده می‌شود و اراضی خالی است. طرح تفضیلی مصوب‌شده در سال ۹۰ نه تنها نتوانسته مشکلات قبلی دهگلان را رفع کند، بلکه معضلات جدیدی ایجاد کرده که مهم‌ترین آنها شهرک امین‌آباد با فاصله حدوداً 5/1‌کیلومتری از شهر و شهرک‌های نیروی انتظامی و فاز ۴ فرهنگیان است. این شهرک‌ها به‎دلیل ضعف کارشناسی در مکان‌یابی و کاربری‌ها و عدم توجه به زیرساخت‌های شهر، به‌عنوان معضلاتی بزرگ روی دست شهرداری مانده‌اند.

برای ایجاد درآمد پایدار در دهگلان چه برنامه‌ای دارید؟

از بدو ورود به شورای شهر، با توجه به مشکلات عدیده مالی شهرداری، محکومیت‌های قضایی پی‌درپی و کاهش چشمگیر تخصیص ذی‌حسابی، به‌دنبال ایجاد درآمد پایدار هستیم. با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان حوزه‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که بازیافت زباله، احداث مجموعه تجاری، خدماتی، رفاهی و تفریحی برای شهرداری و همچنین ایجاد مجموعه گردشگری و کارگاه تولیدی می‌توانند گزینه‌هایی برای ایجاد درآمد پایدار باشند که برنامه‌ریزی‌هایی با کار کارشناسی و تهیه طرح توجیهی انجام شده است.

چقدر در جذب سرمایه‌گذار موفق بوده‌اید؟ آیا در این زمینه رایزنی‌ هم کرده‌اید؟

با حضور چندین سرمایه‌گذار بومی و غیربومی، در حال حاضر 2طرح در مراحل پایانی عقد قرارداد است؛ یکی طرح گردشگری سد سنگ سیاه که متعلق به بخش خصوصی‎ است و با مشارکت شهرداری اجرا می‌شود. در صورت عقد قرارداد بسیار به آینده خوش‌بین هستیم، زیرا درآمد خیلی خوبی برای شهرداری خواهد داشت. دیگری طرح کارگاه تولید قطعات بتنی پیش‌ساخته با سرمایه‎گذاری بخش خصوصی و مشارکت شهرداری است که در حال عقد قرارداد هستیم. با توجه به طی مراحل کارشناسی، این طرح از نظر مالی بسیار به نفع شهرداری و شهر است.

استفاده از نیروهای متخصص در بدنه شهرداری چقدر در پیشبرد اهداف تاثیرگذار است؟ آیا شهرداری نیروهای توانمندی دارد؟

از میان علت‎های زمین‎گیر شدن شهرداری‎های استان، 2 علت عمده است؛ یکی قدیمی بودن قانون شهرداری‌هاست که مصوب سال ۱۳۳۴ است و نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی دارد و دومی اصلاح فرایند به‌کارگیری نیرو در این نهاد عمومی غیردولتی است. در 2 دهه اخیر، شهرداری دهگلان به‌دلیل نبود نیروهای متخصص و کارآمد، چه در حوزه عمران شهری و چه در حوزه حقوقی، بسیار اتلاف انرژی و منابع داشته است. در حال حاضر بیشتر پست‌های چارت قانونی مصوب شهرداری خالی از متخصص مربوطه است.

سرانه فضای سبز دهگلان چقدر است و برای افزایش آن چه برنامه‌ای دارید؟

 سرانه فضای سبز بسیار پایین و در حدود هشت دهم  متر است که با استاندارد داخلی ۱۲ متر فاصله زیادی داریم. در حال حاضر 3 لکه سبز در محلات مختلف شهر شناسایی شده است که به احداث آنها اقدام خواهیم کرد و امیدوارم تا پایان سال به اتمام برسد. همچنین به‎عنوان برنامه چهارساله شهرداری، در سه‌ماهه گذشته چندین جلسه با مالکان حاشیه رودخانه دهگلان برای تملک 10 هکتار به منظور احداث پارک ساحلی برگزار شده است که امید می‎رود تا سال آینده مراحل تملک به پایان برسد و مراحل ساخت پارک ساحلی شروع شود. 
همچنین مذاکراتی با یکی از ارگان‎ها برای واگذاری ۲۸ هکتار زمین در اطراف شهر به منظور احداث پارک جنگلی صورت گرفته که در صورت موفقیت گام مهمی در شکوفایی و تغییر چهره شهر از نظر فضای سبز برداشته خواهد شد.

شورای شهر بر عملکرد سایر اداره‌‌ها نظارت دارد؟

نظارت خیر، اما به‎عنوان حلقه ارتباطی بین مردم و مسئولان در ۸ ماه گذشته با رؤسای تمام اداره‌های شهر در صحن شورا جلسه برگزار کرده‌ایم و چندین نوبت به اداره‌های مختلف به‌صورت سرزده سرکشی کرده‌ایم. تاکنون مشکلات مخابرات و آنتن‎دهی تلفن در محلات مختلف، روشنایی برخی مسیرها، مشکلات آب آشامیدنی و فاضلاب برخی محلات با پیگیری‌های شورای شهر برطرف شده است.


بودجه سال جاری دهگلان 

«فرهاد رحیمی» عضو شورای شهر دهگلان می‌گوید: بودجه سال ۹۷ به میزان ۹ میلیارد تومان مصوب شده است. بعد از اختصاص بودجه جاری شهرداری که صرف حقوق و مزایای کارمندان و امور جاری آن می‌شود، بیشترین سهم برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شده که حدود ۴ میلیارد تومان است. همچنین بر اساس آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، درصدی نیز به فعالیت‌های فرهنگی و سایر امور اختصاص داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید