• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 30 آذر 1396
کد مطلب : 1776
+
-

سهم مترو، خودروهای شخصی و اتوبوس از سفرهای شهری

دیروز در حاشیه جلسه هیأت وزیران، خبرهای خوشی درباره کمک دولت به حمل‌ونقل عمومی تهران به همشهری رسید

شهر
سهم مترو، خودروهای شخصی و اتوبوس از سفرهای شهری

در پی برخی نگرانی‌ها که در روزهای اخیر در رابطه با بودجه حمل‌ونقل عمومی تهران مطرح شده بود، 2چهره دولت دوازدهم وعده دادند این موضوع در لایحه بودجه97 تحت عنوان افزایش قیمت حامل‌های انرژی لحاظ شده و جزو اولویت‌های اساسی است.

به گزارش همشهری، محمدعلی نجفی، شهردار تهران پیش از این، روز سه‌شنبه در دیدار با رئیس مجلس از نیازهای حمل‌ونقل عمومی تهران چنین مطرح کرده بود که وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به نسبت نیازها، چه از نظر وسعت شهر و چه از نظر جمعیت شهر، کفاف نمی‌دهد. به گفته نجفی، هم‌اکنون تنها 13درصد از سفرهای شهری تهران توسط مترو انجام می‌شود و حدود 16تا 17درصد نیز توسط اتوبوس صورت می‌گیرد؛ یعنی در مجموع کمتر از 30درصد سفرهای مردم در شهر تهران با وسایل حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گیرد که رقم ناچیزی است. در پی سخنان شهردار تهران در جلسه با علی‌لاریجانی، مقرر شد در بودجه سال 97تسهیلات و امکانات لازم برای توسعه این بخش گنجانده شود. از سویی در لایحه بودجه که دولت به مجلس ارائه داده، پیش‌بینی‌هایی در این خصوص انجام شده است. موضوع دیگر مورد اشاره نجفی، افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی بود و مقرر شد که بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مستقیما در اختیار شهرداری در ارتباط با توسعه حمل‌ونقل عمومی قرار بگیرد و با هماهنگی نمایندگان و به‌خصوص کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ارقام دقیق اعلام شود. همچنین در مورد خرید واگن‌های مترو و توسعه تجهیزات مترو موضوع یک ماده قانونی بوده که در سال‌های گذشته در بودجه پیش‌بینی شده، اما متأسفانه اجرا نشده است

 

کمک به حمل ونقل از قول مسئول دولتی دیروز 2مسئول دولتی به بحث حامل‌های انرژی و حمل‌ونقل عمومی تهران اشاره و ابراز امیدواری کردند که در لایحه بودجه این مورد تصویب شود. محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، گفت: امروز در دولت یکی از موضوعاتی که خیلی وقت ما را گرفت، موضوع آلودگی هوا بود و اینکه آقای رئیس‌جمهور تکالیفی را برای محیط‌زیست و شورای مرتبط با آن را زودتر تشکیل بدهند و تصمیم بگیرند. ایشان اعلام کردند که از تصمیمات پشتیبانی می‌کنند تا حتما انجام شود. ایشان دستور دادند که همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط همکاری کنند، برای اینکه آلودگی کاهش پیدا کند. به گفته رئیس دفتر ریاست‌جمهوری، موضوعات دیگری نیز مطرح است تا حمایت جدی انجام شود. وی تصریح کرد: ما با توجه به افزایش درآمد دولت از بخش حامل‌های انرژی باید بیشتر به حمل‌ونقل عمومی بپردازیم. درباره این موضوع بحث شد و با اصل این ایده مخالفتی نیست. آنگونه که واعظی گفته، با توجه به اینکه در برنامه بودجه 97در رابطه با اشتغال جوانان خیلی تأکید شده، به هر حال به اشتغال جوانان اولویت داده شده و این یک موضوع جدی است. وی تاکید کرد: البته محیط‌زیست نیز برای ما موضوع مهمی است ولی آقای رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی به مردم درخصوص بحث اشتغال جوانان قول دادند و اشتغال جوانان جزو اولویت‌های اساسی آقای رئیس‌جمهور است. همانطور که آقای رئیس‌جمهور اخیرا اعلام کردند، دولت تابع نظرات اکثریت مردم است. اگر مردم در رابطه با بودجه ما که در یک اتاق شیشه‌ای قرار گرفته و همه دارند بررسی و تحلیل می‌کنند، ایشان هم سازمان برنامه و بودجه را مأمور کردند تا به‌نظرات مردم عنایت کنند. بر این اساس با همفکری مجلس درخصوص سهم حمل‌ونقل عمومی از افزایش حامل‌های انرژی نیز گام برمی‌داریم.

   سهم حمل ونقل عمومی از نگاه نوبخت

در حاشیه جلسه هیأت دولت، موضوع سهم حمل‌ونقل عمومی از افزایش حامل‌های انرژی خبرنگار همشهری را به پرسش از سخنگوی دولت کشاند. محمدباقر نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا سهم حمل‌ونقل عمومی از افزایش حامل‌ها لحاظ شده است، به همشهری گفت: از مصادیقی که برای بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی درنظر گرفته شد بخش حمل‌ونقل عمومی، نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده، توسعه صادرات غیرنفتی و کمک به واحدهای کوچک و متوسط است. وی همچنین درباره رقم این سهم تصریح کرد: اگر تصویب شود ما برنامه همه اینها را به‌صورت ریز آماده کرده و به‌صورت یک‌جا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید