• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17713
+
-

وقت نداریم!

سرنوشت تمدید قرارداد یا قطع همکاری با سرمربی تیم‌ملی بعد از جام‌جهانی، در بسیاری از کشورها روشن شده اما در ایران آینده کارلوس کی‌روش هنوز مبهم به‌نظر می‌رسد. برای چندمین‌بار در این سال‌ها، کی‌روش از تمایل‌اش برای جدایی از نیمکت ایران پرده برداشته است. عزم کی‌روش برای جدایی، همچنان جدی نیست و او با یک قرارداد بلندمدت راضی به ماندن می‌شود اما اینبار عزم فدراسیون فوتبال کمی جدی‌تر شده و بعید نیست فوتبال ایران بعد از جام‌جهانی روسیه به‌دنبال هوای تازه باشد. انتخاب یک مربی بزرگ و درجه یک به‌جای کی‌روش، ماموریت بزرگ فدراسیون فوتبال است اما نباید فراموش کرد که تیم‌ملی کوچک‌ترین زمانی برای هدر دادن ندارد. تجربه نشان می‌دهد روند تغییر و تحول روی نیمکت ایران به‌شدت کند است و این موضوع می‌تواند برای سرنوشت ایران در جام ملت‌های2019 امارات نگران‌کننده باشد. 
میرسلاو بلاژویچ آوریل2001 از نیمکت تیم‌ملی برکنار شد اما امضای قرارداد رسمی با برانکو به‌عنوان جانشین او تا فوریه سال بعد طول کشید. از «خداحافظ برانکو» در جام‌جهانی 2006 تا «سلام قلعه‌نویی» نیز دو ماه فاصله بود. امیر در پایان جام ملت‌های آسیا شغل‌اش را از دست داد و 3ماه بعد دایی به‌عنوان سرمربی جدید ایران معرفی شد. در این 3ماه حتی خاویر کلمنته نیز برای مذاکره با فدراسیون به ایران سفر کرد. بین اخراج دایی و انتخاب قطبی نیز حدود یک ماه زمان وجود داشت. زمانی که با جنجال‌های مایلی‌کهن پر شد. وقتی قطبی تیم‌ملی را با حکم اخراج ترک کرد، تیم‌ملی برای 3ماه سرمربی نداشت و سرانجام پای کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران باز شد. 
وقتی کار تیم‌ملی در جام‌جهانی تمام شود، تنها 6 ماه زمان پیش روی فوتبال ایران است تا بهترین نتیجه ممکن را در جام ملت‌های2019 به‌دست بیاورد. اگر فرمول انتخاب جانشین کی‌روش مثل همه تجربه‌های قبلی انتخاب سرمربی تیم‌ملی کند باشد، امیدهای ایران برای قهرمانی جام ملت‌ها بعد از 4دهه از دست خواهد رفت. به‌نظر می‌رسد تلاش برای انتخاب سرمربی خوب خارجی، باید از همین حالا آغاز شود. فدراسیون بدون رسانه‌ای کردن ماجرا و بر هم زدن تمرکز تیم‌ملی، می‌تواند مذاکرات اولیه را به صورت پنهانی با چند گزینه آغاز ‌کند و بلافاصله بعد از پایان جام‌جهانی، این مربی را به تهران دعوت کند. 6ماه، زمان خوبی برای تزریق ایده‌های جدید به یک تیم است اما اگر این فاصله کم‌تر شود، شانس آسیایی تیم‌ملی به‌حداقل خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید