• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17710
+
-

پسر همیشه معترض در قفس

پسر همیشه معترض در قفس

محسن محمودصفری| سعید عبدولی فرنگی‌کار پرحاشیه تیم‌ملی که مدال‌طلای جهان و برنزالمپیک را در کارنامه خود دارد با توجه به محرومیت یکساله‌اش، 6ماه قطعی،6‌ماه تعلیقی، قصد دارد در رشتهMMA فعالیت کند. از بین کشتی‌گیران ایرانی که به‌سمتMMAرفته‌اند امیر علی‌اکبری شهرت بسیاری پیدا کرده است و در بین کشتی‌گیران خارجی یوئل رومرو کارش به جایی رسیده که هر MMA کاری از رودرویی با او هراس دارد.
    عبدولی معترض همیشگی
سعید عبدولی برای اولین‌بار نامش به‌عنوان یک کشتی‌گیر درجه‌یک در مسابقات جهانی2011 مطرح شد. درست یکسال پیش از المپیک2012 لندن تمام تماشاگران را محو هنرنمایی خود کرد. او در مسابقات جهانی استانبول تمام حریفانش را به تشک دوخت و مدال طلای وزن 66کیلوگرم را به‌خانه آورد. در المپیک2012 لندن پس از شکست آتاکا یوکسل در دور اول درکشتی دوم خود در مقابل گنو از فرانسه شکست خورد تا ازگردونه مسابقات حذف شود. مسابقه با گنو آغاز شائبه اجحاف‌های داوری درخصوص عبدولی بود البته بسیاری از کارشناسان معتقدند در آن کشتی داور عملکرد درستی داشته است و شائبه تبانی را محمد بنا قوت بخشید. این اما پایان داستان‌های سعید نبود؛ کشتی او و هیونگ جانگ از کره‌جنوبی در بازی‌های آسیایی اینچئون یک تراژدی کامل بود جایی که عبدولی با 4فیتو پیاپی حریفش را با امتیاز عالی شکست داد ولی با دخالت کیم رئیس کره‌ای فدراسیون کشتی آسیا امتیازات عبدولی نادیده گرفته شد و درنهایت دست حریف کره‌ای بالا رفت. این تنها‌باری بود که تمام کارشناسان معتقد بودند حق سعید ضایع شده است و شاید این تصور حق‌خوری از همان زمان در ذهن او شکل گرفت. زمانی که در المپیک2016 در مقابل مارک مادسن دانمارکی شکست خورد اعتراض شدیدی نسبت به داور کرد که درنهایت یک کارت‌زرد هم از داور گرفت. سعید در پایان کشتی با مارک مادسن و زمانی که اعتراضش به‌صورت زنده پخش می‌شد جملاتی را به کار برد که کام مدال برنزش را هم به همگان تلخ کرد. جالب اینجاست مادسن هم حالا یک MMA کار تمام عیار است. 
    یک راه جدید برای سعید
از غیبت‌های غیر موجه عبدولی در اردوهای تیم‌ملی و موتورسواری‌هایش که در مقطعی سبب شد به‌دلیل تصادف در اردو غایب باشد که بگذریم به مسابقات انتخابی تیم‌ملی می‌رسیم که با توجه به اضافه وزنی که پیدا کرده بود تصمیم گرفت در وزن 87کیلوگرم حاضر شود. عبدولی در کشتی اول در مقابل مهدی فلاح باز هم تصور اینکه داوران با او مشکل دارند و می‌خواهند او را بازنده کنند سراغش آمد و تصمیم گرفت به کشتی ادامه ندهد. با وساطت مربی‌اش دوباره به مبارزه ادامه داد و در یک کشتی نزدیک و البته پرحاشیه دستش به‌عنوان نفر پیروز بالا رفت. عبدولی در کشتی دوم در مقابل ایمان انصاری حاضر شد که تماشاکران بجای کشتی یک زد و خورد تمام عیار را شاهد بودند. این درگیری تا سالن تمرین مسابقات و خیابان‌های اطراف پارک شهر هم ادامه داشت. چند روز بعد از این اتفاقات  با رأی کمیته انضباطی عبدولی یک سال از حضور در کشتی محروم شد تا عملا حضور در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی را از دست بدهد.
    پول پارو کردن در MMA
سعید عبدولی در حال حاضر در مازنداران زیرنظر حسن شالیکار تمرینات بوکس را سپری می‌کند و قصد دارد همان راهی را برود که امیر علی‌اکبری، خوئر رومرو و دنیل کورمایر رفتند. MMA یک ورزش رزمی است که حداقل محدودیت‌ها در آن وجود دارد و به عبارتی ترکیبی از رشته‌های بوکس، جوجیتسو، موتای و کشتی است. MMA در حال حاضر یکی از پربیننده‌ترین رشته‌های ورزشی و البته یکی از پول سازترین‌ها هم در دنیاست. فعالیت در MMAدر ایران با تصمیم وزارت ورزش ممنوع است. علیرضا استکی مربی بوکس امیر علی‌اکبری درباره حضور کشتی‌گیران در MMA به همشهری‌ورزشی گفت: «این ورزش زحمت بسیاری دارد و این‌طور نیست که به محض ورود به MMA پول زیادی درآوری حتی در ابتدای راه باید مبالغ کلانی از جیبت خرج کنی. MMA ورزش سنگینی است و برای رسیدن به نقطه‌ای که مطرح شوی باید شب و روز تمرین کنی و از همه چیزت بگذری همان کاری که امیر علی‌اکبری کرد. همه موفقیت را می‌بینند ولی باید بدانیم که پشت هر موفقیتی هزارن زجر و زحمت نهفته است.»
    از تشک کشتی تا قفس مبارزه
یوئل رومرو کوبایی دارنده 6مدال جهانی و المپیک بود که سال2009 در کشور آلمان پناهنده شد و پس از مدتی سرر از مسابقاتMMA در آورد. رومرو در حال حاضر در UFC معتبرترین لیگMMA مبارزه می‌کند. خوئل رومرو در زمان کشتی‌گیری‌اش از بین کشتی‌گیران ایرانی موفق شده مجید خدایی و امیررضا خادم را شکست دهد و در مقابل علیرضا حیدری شکست را تجربه کرده است. فریدون قنبری دیگر کشتی‌گیر ایرانی است که تجربه شکست و پیروزی را در مقابل رومرو دارد. دنیل کورمایر آمریکایی دیگر کشتی‌گیری است که این روزها در MMA می‌درخشد. او مدال برنز جهان و طلای پان آمریکن را در اختیار دارد و البته بازنده همیشگی علیرضا حیدری و سعید ابراهیمی بوده است. حیدری در المپیک2004 آتن کورمایر را شکست داد و مانع دستیابی این کشتی‌گیر آمریکایی به مدال برنز شد. مایون هارتونیان ارمنستانی دارنده مدال نقره المپیک 2016 دیگر کشتی‌گیری است این روزها در MMA فعالیت می‌کند. مارک مادسن نام آشنایی برای سعید عبدولی است. سعید در المپیک از او شکست خورد. مادسن در حال حاضر در MMA فعالیت می‌کند و شاید با حضور عبدولی در این رشته مبارزه دیگری را بین آنها شاهد باشیم، تاکنون هیچ کشتی‌گیر ایرانی موفق به شکست مادسن نشده است. در ایران علاوه بر امیر علی‌اکبری، داود عابدین‌زاده دارنده مدال طلای آسیا و نقره بازی‌های آسیایی2006 MMA  را دنبال می‌کند که به‌زودی قرار است راهی قفس مبارزه شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید