• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 30 آذر 1396
کد مطلب : 1771
+
-

افزایش اختیارات کمیسیون اصل 90 مجلس

نمایندگان مجلس روز گذشته با اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس،  سازوکار کمیسیون اصل90 مجلس را تغییر داده و به این کمیسیون ‌شأن همسطح با دیوان محاسبات دادند که می‌تواند حکم دهد.

اصل 90قانون اساسی تأکید دارد:هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد،  می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضاییه مربوط است، رسیدگی کند و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.

با این حال، کمیسیون اصل90 مجلس تاکنون نه توانسته پاسخ شکایت‌ها را از قوه قضاییه دریافت کند و نه اینکه نتایج شکایات را به اطلاع عموم برساند. علی لاریجانی، رئیس مجلس دیروز در جریان بررسی این طرح گفت: اصل ۹۰ قانون اساسی نمی‌گوید که کمیسیون باشد یا دیوان،  بنابراین در سال ۱۳۶۵ تشکیلاتی برای اصل ۹۰ به‌صورت یک کمیسیون در مجلس تصویب شد. لایجانی گفت: اگر کمیسیون اصل90 به دیوان تبدیل شود،  کارشناسان مشخصی فعالیت می‌کنند و در رأس این دیوان در اساسنامه می‌توان تعدادی از نمایندگان را نیز درنظر گرفت و در آنجا کار کارشناسی انجام می‌دهند و اسناد و مدارک را پیگیری می‌کنند. به گزارش خانه ملت، عزت‌الله یوسفیان ملا ، رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در دفاع از تبدیل کمیسیون اصل 90 به  دیوان گفت: حدود 200میلیون متوسط هزینه هر تحقیق و تفحص است که پس از قرائت در صحن به قوه قضاییه ارجاع می‌شود که قوه قضاییه حتی جواب و نتیجه یک مورد از این تحقیق و تفحص‌ها را به مجلس ارائه نکرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید