• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 30 آذر 1396
کد مطلب : 1764
+
-

هیاهوی بقایی

رئیس‌کل دادگستری تهران: بقایی می‌خواهد قصه را مهم جلوه دهد

حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم می‌گوید به 63سال حبس محکوم شده است. او با اعلام این خبر در کانال تلگرامی خود جزئیات بیشتری از اتهامات و احکام صادر شده برای خود نداده است. وی درحالی از این میزان حبس خبر داده که این میزان از حبس برای متهمان با قانون آیین دادرسی جدید اجرا نمی‌شود.

غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص اعلام حکم دادگاه از سوی حمید بقایی مبنی بر محکومیت به 63سال حبس، اظهار کرد: به موجب قانون کسی که با اتهامات متعدد محکوم می‌شود، در مقام اجرا فقط مجازات اشد آن قابل اجراست، منتها بعضی از افراد شیطنت می‌کنند، فرقی هم نمی‌کند؛ چه متهمان و چه شکات. وی خاطرنشان کرد: می‌خواهند قصه را مهم جلوه بدهند بنابراین می‌آیند و محکومیت‌ها را جمع می‌کنند و می‌گویند فلانی به این میزان مجازات محکوم شده است. پیش از این چنین وضعیتی درباره پرونده مهدی هاشمی هم رخ داده بود. یک حقوقدان روزگذشته در گفت‌وگو با همشهری با طرح یک سؤال به بخشی از مسائل حقوقی این پرونده پرداخت. او می‌گوید: «حکمی که قطعی نشده و متهم می‌داند که می‌تواند اعتراض کند چرا باید ازسوی خود متهم علنی شود؟» وی با تبیین این مسئله که حکم صادرشده از سوی دادگاه درخصوص بقایی بدوی است، گفت: پرونده بقایی شکات مختلف داشته و به نهادهای مختلفی مرتبط است و اکثر اتهامات بقایی در این پرونده مالی است اما از آن جهت که هنوز قطعی نشده، از سوی دادگاه جزئیات آن هم علنی نشد.

این کارشناس مسائل حقوقی در ادامه در پاسخ به این سؤال که مگر می‌شود فردی به 63سال حبس محکوم شود و تمام آن اجرا شود هم گفت: براساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری اجرای حکم متهمانی که چنین پرونده‌هایی دارند و اتهامات متعددی دارند، به‌صورت اشد مجازات اجرا می‌شود. وی با اشاره به پرونده مهدی هاشمی در این خصوص هم گفت: در این پرونده هم اتهامات و مجموع احکام بیشتر از 10سال بود اما نهایتا 10سال حبس اجرا شد چراکه اشد مجازت‌های پرونده‌های مختلف وی بود. این حقوقدان در ادامه گفت: آنها خودشان هم می‌دانند که تمام این حکم اجرا نمی‌شود و به‌دنبال جنجال هستند.

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در جرایم موجب تعزیر هرگاه جرایم ارتکابی بیش‌از 3جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرایم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرایم ارتکابی بیش از 3جرم باشد مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. همچنین براساس همین قانون حکم صادره بقایی غیرقطعی بوده و ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی است.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران روز سه‌شنبه از صدور حکم بقایی خبر داده بود. او گفته بود:این حکم صادر شده است و به متهمان ابلاغ شده است.

  حکم محکومیت جوانفکر صادر شد

قاضی سیدحمید حسینی، سرپرست مجتمع قضایی کارکنان دولت از صدور حکم علی‌اکبر جوانفکر خبر داد و گفت: این فرد به اتهام توهین و نشر اکاذیب مورد محاکمه قرار گرفت و حکم وی صادر شد. سرپرست مجتمع قضایی کارکنان دولت خاطرنشان کرد: حکم به‌زودی ابلاغ می‌شود. جزئیات این حکم هم منتشر نشده است. مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد پیش از این سوم آبان‌ماه هم به اتهام مشارکت در اخلال در نظم عمومی و معاونت در توهین و نشر اکاذیب به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید