• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17586
+
-

اعتراض سلاطین جاده و افزایش کرایه‌ها


کامیون داران از نابسامانی و بی‌قانونی کسب‌وکارشان گله‌مندند. آنها به دلال‌بازی و رانت‌خواری باربری‌ها، پایین بودن کرایه حمل، کاهش تناژ بار و سهمیه گازوئیل و گرانی بی‌ضابطه لوازم‌یدکی و مصرفی کامیون اعتراض دارند و از دولت می‌خواهند بی‌اعتنایی به حمل‌ونقل بار را تمام کند و دست‌به‌کار اصلاح امور شود. یکی از رانندگان معترض به همشهری می‌گوید: «ما از سر سیری کامیون‌ها را کنار جاده خاموش نکرده‌ایم؛ به آخر خط رسیده‌ایم و دیگر رانندگی برایمان صرف نمی‌کند. حالا می‌خواهید اسم این کار را اعتصاب بگذارید یا فلج شدن.» به گزارش همشهری، از روز چهارشنبه، تعدادی از کامیون داران در شهرهای مختلف کشور دست از کار کشیده‌اند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شده‌اند. پایین بودن کرایه حمل که به گفته رانندگان از 10سال پیش تاکنون بدون تغییر بوده یکی از دلایل اصلی این اعتصاب اعلام شده درحالی‌که هزینه‌های جانبی این صنف به‌صورت تصاعدی رشد کرده است. در این میان براساس تازه‌ترین بخشنامه ابلاغ شده وزارت راه و شهرسازی در مورد مقررات ابعاد و اوزان در سال 1397، تناژ قانونی کامیون‌ها 10درصد کاهش یافته که مستقیما کرایه‌ها را نیز 10درصد کاهش داده و عرصه را بر کامیون‌داران تنگ‌تر کرده است.



ضرر کار نکردن کمتر است

عباسی، یکی از کامیون داران معترض به خبرنگار همشهری می‌گوید: ماهانه 9هزار لیتر گازوئیل مصرف می‌کنم اما فقط 5هزار لیتر آن با قیمت هر لیتر 300تومان در کارت من شارژ می‌شود و مابقی را باید به‌صورت آزاد و لیتری 600تومان بزنم. او از افزایش نجومی لوازم مصرفی کامیون نیز گلایه دارد و می‌پرسد: چه اتفاقی افتاده که ظرف 6روز، قیمت یک حلقه لاستیک‌بارز از یک‌میلیون و 850هزار تومان به 2میلیون و 600هزار تومان رسیده و قیمت لاستیک خارجی دوبرابر شده است؟ این راننده می‌گوید: در 2ماه اخیر مجبور شده برای تسویه بدهی‌های خود 5میلیون تومان با بهره بالا قرض بگیرد زیرا دخل‌وخرج کامیون داری به هم نمی‌خواند و صرفه به این است که کامیون در پارکینگ بخوابد. او معتقد است اینکه کامیون‌دارها با هم تصمیم به تجمع گرفته‌اند بیشتر از اینکه به‌معنای اعتصاب باشد، نشان‌دهنده درماندگی این صنف است.



کرایه، آخرین درد کامیون‌داران است

علی، راننده دیگری است که 2سال پیش یک کامیون چینی را 200میلیون تومان خریده و حالا کامیونش را فقط 100میلیون تومان می‌خرند. او می‌گوید: پایین بودن کرایه‌ها آخرین درد کامیون دارهاست زیرا با فساد موجود در باربری‌ها و دلال‌بازی‌هایی که انجام می‌شود حتی اگر کرایه افزایش پیدا کند نیز چیزی دست کامیون دار را نمی‌گیرد. به گفته این راننده، باربری‌ها به قیمت مصوب پایبند نیستند و در یک رقابت ناسالم، بار را به کامیون‌هایی می‌دهند که پایین‌ترین قیمت را بدهند. از آن‌طرف 25درصد از کرایه را به‌عنوان کمیسیون برمی‌دارند و از صاحب بار نیز در ازای پایین آوردن کرایه پول می‌گیرند. او در واکنش به افزایش 10تا 20درصدی کرایه حمل و بار نیز معتقد است: اگر دولت نتواند حریف باربری‌ها شود، کرایه را 100درصد هم که افزایش بدهد وضع فرقی نمی‌کند.



ماجرای مشکوک یک‌باربری ژن خوب

یکی از کامیون داران معترض،  حل اساسی مشکلات صنفش را نیازمند برخورد جدی با سودجویی دلالان و جلوگیری از رانت‌خواری و پارتی‌بازی در باربری‌ها اعلام می‌کند. او برای مثال می‌گوید: در منطقه زرند کرمان کل بار کارخانه‌های منطقه به‌خصوص کارخانه‌های کک‌سازی، گندله‌سازی، زغال زرند و زغال طبس با زد و بند به یک‌باربری شخصی واگذار شده که این باربری هم 25درصد از کرایه را به‌عنوان کمیسیون برمی‌دارد. این راننده می‌افزاید: بخش عمده بارهای زرند به ذوب‌آهن اصفهان ارسال و کرایه آن مستقیما به‌حساب باربری واریز می‌شود اما باربری تا 6‌ماه بعد کرایه کامیون دار را پرداخت نمی‌کند. او می‌گوید: احتمالاً این باربری متعلق به یکی از ژن‌های خوب است که کل رانندگان برای پر کردن جیبش می‌دوند و کسی هم به تخلفات و زورگویی‌هایش رسیدگی نمی‌کند وگرنه در این مملکت نانوا هم اگر تخلف کند، نانوایی‌اش یک‌شبه تعطیل می‌شود.



جلوی فساد را بگیرید

شریفی یکی دیگر از رانندگانی است که در اعتصاب کامیون داران شرکت کرده ، معتقد است: اگر یک‌بار برای همیشه مشکلات حوزه حمل بار حل نشود، این صنف زمینگیر می‌شود و به‌دنبال این اتفاق کل صنعت و تولید کشور هم به مشکل می‌خورد. او نیز از فساد و زد و بند در دستگاه‌های حاضر در موضوع حمل‌ونقل گلایه دارد و می‌گوید: حاکمیت باید دستگاهی مطمئن و درستکار را مسئول رسیدگی به این فسادها کند. شریفی چند سالی است که کامیونی را به‌صورت اقساطی خریداری کرده و ماهانه باید 3میلیون تومان قسط بپردازد اما در شرایط فعلی باوجود اینکه ماهانه 10سفر انجام می‌دهد قادر به پوشش هزینه‌های خود نبوده است. او می‌گوید: کامیون داری درآمدی ندارد اما در طول روز باید به همه ارگان‌ها، نهادها و افراد پول قانونی و غیرقانونی پرداخت کند؛ همین مسئله کامیون دارها را به آخر خط رسانده و راه برگشتی هم ندارند.


   نرخ کرایه‌ها از امروز زیاد می‌شود

معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اعمال افزایش قیمت کرایه کامیون‌ها تا سقف ۲۰ درصد خبر داد که قرار است از امروز اعمال شود. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی گفت: متوسط افزایش قیمت ۱۵ درصد است که در برخی از شهرها ، نقاط و پایانه‌ها به ۱۰ درصد و در برخی از مناطق به ۲۰ درصد می‌رسد. او با بیان اینکه بازنشستگی با حداقل دستمزد، حذف یارانه حق بیمه و بی‌ضابطگی حق کمیسیون‌ها هم از دیگر مشکلات رانندگان کامیون است، اعلام کرد: یکی دو روز یارانه حق بیمه رانندگان کامیون قطع شد که با مذاکره با سازمان تأمین اجتماعی این موضوع را برطرف کردیم. امانی ادامه داد: موضوع بازنشستگی با حداقل دستمزد نیز که حتی رانندگان اعلام کردند حاضرند مازاد آن را خودشان بپردازند، در دست پیگیری قرار دارد و احتمالا یک‌ماه آینده به نتیجه می‌رسد. او همچنین درباره حق کمیسیونی که از رانندگان کامیون گرفته می‌شود، گفت: هم‌اکنون حق کمیسیون در خارج از پایانه‌های اختصاصی ۱۰ درصد، داخل پایانه‌ها ۸ درصد و در حمل بار سیمان ۶ درصد است و چنانچه بیشتر از نرخ‌های مصوب حق کمیسیون گرفته شود و راننده‌ای شکایت کند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به این موضوع ورود می‌کند و با شرکت‌های خاطی برخورد قانونی انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید