• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17436
+
-

گفت‌وگوی ویژه با محمد بحرانی به افتخار بازگشت عروسک محبوب به شب‌های بی‌ستاره تلویزیون

می‌خواهم با جناب‌خان به جام جهانی ‌بروم

می‌خواهم با جناب‌خان به جام جهانی ‌بروم

بازگشت جناب‌خان و شروع فصل تازه برنامه خندوانه، یکی از مهمترین و خوشحال‌کننده‌ترین خبرهای این روزهای تلویزیون است. برای همین هم «چهره خوشحال هفته» ما کسی نمی‌تواند باشد جز جناب‌‎خان که جای خالی‌اش هیچ وقت پر نشد و حالا هم مخاطبان برنامه خندوانه بعد از تحمل  یک فصل دوری  از او خوشحال‌اند و منتظر روزهای طلایی این شخصیت دوست داشتنی. «محمد بحرانی» جناب‌خان را از همه بهتر می‌شناسد، به او جان می‌دهد و خوب می‌داند این روزها در دل جناب‌خان چه خبر است. او نزدیکترین فرد به جناب‌خان است. بقیه هرچقدر که می‌خواهند بر سر مالکیت او حرف بزنند اما همه ما خوب می‌دانیم جناب‌خان بخشی از خود بحرانی است. گفت و گو با او لذت بخش است. هم صدای گرمی دارد و هم ته لهجه‌ای که در ادای بعضی کلمات از او شنیده می‌شود و حتی گاهی صدای خنده‌هایش که آدم را یاد خود جناب‌خان می‌اندازد، هم صحبتی با او را دلنشین‌تر می‌کند. با او که حرف بزنید فقط با یک نفر طرف نیستید. او مجموعه‌ای از کاراکترهای کاربلد و باهوش و دوست داشتنی است.  نکته سنج است و پر انرژی. گفت و گوی ما با او از جای عجیبی شروع شد. جایی که هم خودش و هم جناب‌خان عاشقش هستند؛ فوتبال و جام جهانی.

برای شروع جام‌جهانی چقدر آمادگی داری؟ وقتت را خالی کرده‌ای؟

جام‌جهانی را که اصولا نمی‌توان از دست داد. سه تا بازی در هر روز انجام می‌شود که باید ببینیم. ما در این مدت مشغول ضبط خندوانه هستیم. اما سعی می‌کنم بازی‌هایی که در خانه نیستم را روی گوشی ببینم.  

خندوانه چقدر وقتت را می‌گیرد؟ هر روز درگیر ضبط هستی؟

 نه! مطابق فصل‌های قبل هر شب جناب‌خان حضور ندارد. بعضی شب‌ها هست و بعضی شب‌ها نیست ضمن اینکه ضبط برنامه هم هر روز نیست. بعضی بازی‌ها به ویژه در بخش گروهی برای ما که مخاطب عادی‌ فوتبال هستیم زیاد دیدنی نیست و آدم وقت هم داشته باشد ممکن است تماشا نکند. اما وقتی بازی‌ها وارد دور حذفی می‌شود همه را دنبال می‌کنم و باید ببینم.

تا جایی که می‌دانم طرفدار تیم ملی آلمان هستی. تیم دوم هم داری؟

 شک نکن طرفدار آلمان هستم و جدای از عرق ملی که باعث می‌شود طرفدار تیم ملی ایران باشم، به جز تیم آلمان طرفدار هیچ تیمی نیستم و اصلا تیم دومی برایم وجود ندارد. آلمان زمانی بدترین تیم جهان بود و منی که هوادار آن تیم بودم، با آن سوختم و الان دوست دارم پایش بایستم. هر جای جام که آلمان حذف شود، جام برای من تمام می‌شود و بقیه‌اش از نظر من تشریفاتی است!



تیم خوبی است، چرا حذف شود؟

دوتا تیم گردن کلفت دیگر امسال در جام جهانی داریم. اگر خیلی فوتبالی و فارغ از هواداری بخواهم بگویم، شانس آنها را درصدی بیشتر از آلمان می‌دانم. آن دو تیم برزیل و اسپانیا هستند. چون معمولا تیمی که قهرمان شده هرچقدر هم روی خودش کار کند، ممکن است به اندازه تیمی که بخواهد انتقام بگیرد، انگیزه نداشته باشد. برزیل و اسپانیا هر دو تیم خیلی خوبی دارند.

نظرت راجع به تیم آرژانتین چیست؟

هرچند مسی را خیلی دوست دارم و او واقعا «کینگ لئو» است اما تیم آرژانتین تیم قابل اتکایی نیست.

با توجه به فهرست بازیکنان تیم ملی، وضعیت را چطور می بینی؟

من هم مثل همه از فهرستی که داده شد متعجبم. اما چه بگویم! الان وقت مناسبی برای انتقاد نیست. هیچ فرصتی نیست. قاعدتا یک مربی در این سطح، منطقی برای خودش دارد و اینکه بخواهیم بگوییم لج کرده و از این دست حرف‌ها، به نظرم نسبت‌های عادلانه‌ای نیست. من، هم با سیدجلال و هم با وریا خیلی حال می‌کنم و بیرون ماندن آنها از  فهرست برایم غیرقابل باور بود. اما الان من هم مثل شما فقط در حال تعجبم!  

شانسی برای صعود تیم ملی کشورمان نمی‌بینی؟

چرا! به نظرم جلوی پرتغال بهترین نتیجه را می‌گیریم اما جلوی اسپانیا هیچ شانسی نداریم و من به شکل عجیبی نگرانم که بد ببازیم، هرچند امیدوارم این اتفاق نیفتد. اما برای بازی جلوی تیم پرتغال اصلا نگران نیستم. به نظرم تیم ویژه‌ای نیستند. بازی مراکش خیلی تعیین‌کننده ‌است و من شناختی از آنها ندارم. اگر بتوانیم صعود کنیم خیلی حال خوبی دارد.

برنامه‌ای نداشتی که امسال به جام جهانی بروی؟

برنامه‌هایی داشتیم. هنوز هم قطعی نشده. ما می‌خواستیم با جناب‌خان برویم. با هم رفتیم فدراسیون و جناب‌خان شد مدیر ارتباطات مویرگی تیم ملی. اما آنجا و در آن شرایط، کار خیلی سخت است. اینکه بخواهیم با عروسک بروم و گزارش بگیرم خیلی سخت است. قرار بود گزارش‌ها در برنامه خندوانه پخش شود، اما خب! هنوز تصمیم قطعی نیست. فدراسیون هم برخورد خیلی خوبی با ما داشت ولی این تصمیم به برنامه برمی‌گردد که تا حالا هم آنقدر درگیر شروع برنامه خودمان بودیم که هنوز نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم. امیدوارم بتوانیم در این فرصتی که باقی مانده، کار را پیش ببریم.

موزیک ویدئویی که چهارسال پیش آماده کرده بودید، خیلی خوب و پرسروصدا شد، امسال هم چنین برنامه‌ای داری؟

کار چهارسال پیش ما، خیلی دلی بود. ماجرا این بود که وقتی دیدم یک سری موزیک ویدئو درباره جام‌جهانی بیرون آمده با امیر سلطان‌احمدی رفیق ۲۰ ساله‌ام که مثل من فوتبالی است، تماس گرفتم و تصمیم گرفتیم با هم کاری انجام دهیم. هیچ تهیه‌کننده‌ای هم نداشتیم. ۷۵۰ هزار تومان من گذاشتم و ۷۵۰ هزار تومان هم امیر؛ شد یک میلیون و نیم. شعر رپ را امیر گفت و شعر بندری‌اش را من. رفتیم و یک آهنگساز پیدا کردیم که خیلی کم پول گرفت، در واقع هیچی. بقیه دوستان هم جمع شدند و موزیک‌ویدئو را ساختیم و کار آماده شد. امسال هم امیر خودش ایده‌ای داده که موزیکش هم الان آماده شده است. ما خیلی دلی کار می‌کنیم. می‌خواستیم حرف‌مان خیلی فوتبالی باشد با واژه‌های فوتبالی با حال و هوای فوتبالی.



تم این کار مثل همان ویدئوی قبلی با بازیکن‌ها و اسامی‌شان است؟

(خنده) چیزی نمی‌گویم! اصلا کار را لو نمی‌دهم. صبر کنید و ببینید. از جنس خودمان است؛ همانقدر جناب‌خانی و در فضای شوخی. ما نه ادعایی در موسیقی داریم و نه سر رقابت با هیچ کس در جهان داریم. ما همان حالی که با فوتبال در سی و چند سال زندگی‌مان کرده‌ایم را می‌ریزیم در این موزیک ویدئو. هیچ آدم خفنی هم نیستیم در این زمینه.

همیشه برای من سوال بوده که تو با این عشق به فوتبال و جنوبی بودنت چرا به لحاظ حرفه‌‌ای هیچ وقت به فوتبال گره نخوردی؟

من فقط یک مخاطب هستم. در محله‌مان فوتبال بازی می‌کردم اما فقط در همین حد.

با نزدیک شدن به فضای تلویزیون چرا هیچ‌وقت فکر نکردی که گزارشگر یا مجری برنامه‌های فوتبالی باشی؟

این کار سوادی می‌خواهد که به نظر خودم، من ندارم. مقداری هم ایده‌آلیست هستم و فکر می‌کنم اگر می‌روم سراغ کاری، باید بلد باشم و بُنیه‌اش را داشته باشم. حالا هم آدم‌های خیلی خوب و درستی هستند که این کار را انجام می‌دهند؛ مثلا «محمدحسین میثاقی» را در این زمینه ستایش می‌کنم. کارش را بلد است. عشقش فوتبال است، اما ترجیح می‌دهم مخاطب خوب فوتبال باشم.

از اوضاع صنعت نفت خبر داری؟ چطور است؟

نه! باید با جناب‌خان درباره این موضوع صحبت کنم و از او خبر بگیرم، به هر حال آنجا لیدری می‌کند. اما راستش شیراز این چندسال حال ما را گرفته است؛ تیم نداریم. امیدوارم که اوضاع خوب شود و شیراز هم تیم داشته باشد، چون شیراز بازیکن خوب زیاد دارد.

خودت در کدام پست بازی می‌کردی؟

در دانشگاه هنرهای زیبا تیم داشتیم؛ ترکیبی از بچه‌های عکاسی و نمایش. اسمش را گذاشته بودیم «عکایش». من دفاع راست عکایش و کاپیتان تیم بودم و همیشه هم به تیم تربیت بدنی می‌خوردیم و 15-14 گل هم می‌خوردیم و خلاص!

بازگشت جناب‌خان چطور بود؟پیش‌بینی می‌شد حضور جناب‌خان پررنگ‌تر باشد اما چرا این طور نیست؟

بنا نیست که پررنگ‌تر باشد. باید اندازه‌ای حفظ شود که باعث زدگی مخاطب هم نشود. رامبد پارتنر خیلی خوبی برای یک عروسک است. همین که عروسک را باور می‌کند و وارد حرف‌های جدی با او می‌شود خیلی کمک‌کننده است. باور درستی دارد و این خیلی خوب است.

چه بازتاب‌هایی از شروع فصل جدید خندوانه دیده‌ای؟

تا الان بیشترین فیدبکی که گرفته‌ام مثبت بوده اما باور خودم این است که اگر جناب‌خان را به عنوان یک شخصیت زنده پذیرفته‌ام -که قطعا همین‌طور است- هم شب‌های خوب دارد و هم شب‌های بد ؛ مثل یک آدم. قاعدتا یک شب بی‌نمک خواهد بود، یک شب کمدی‌اش نمی‌آید، یک شب هم شوخی‌هایش نمی‌گیرد. اما  خب!شب‌هایی می‌گیرد. امیدوارم مخاطب‌ها هم با همین دید به او نگاه کنند. ولی یک  نکته را بگویم؛ هر شبی که آنجا رفتم همه زورم را زده‌ام و هیچ وقت با حسرت از اینکه کم گذاشته‌ام از استودیو بیرون نیامده‌ام. اگر شبی خوب شده همه زور من و همکارانم بوده و اگر هم بد شده، همه زورمان بوده.

این که می‌گویی رامبد پارتنر خوبی است، هماهنگی از قبل ایجاد می‌شود یا نه، بداهه است؟

زمانی که جناب‌خان مستقل می‌آید ما یک خط داستانی داریم که معمولا از اتاق فکرمان بیرون آمده . گاهی که نیاز است رامبد یک ری‌اکشن سورپرایزی به موضوعی داشته باشد زیاد درباره جزئیات به او نمی‌گویم. فقط از محدوده داستان برایش می‌گویم. او آنقدر پارتنر باهوشی است که همه چیز خوب می‌شود. بخش‌هایی هم که با مهمان همراه هستیم نمی‌دانیم قرار است آنها چه بگویند و چطور شود. از قبل تحقیقاتی می‌کنیم درباره مهمان که اهل کجاست و چه کارهایی کرده تا در دستم متریال داشته باشم اما بقیه‌اش به ری‌اکشن مهمان بستگی دارد.

همین که رامبد از فوتبال سررشته ندارد، در بخش‌های فوتبالی خودش باعث رخ دادن اتفاقات جالبی می‌شود.

بله! پارتنرها باید مکمل هم باشند و در این مورد هم خوب شد. رامبد صفت خیلی خوبی دارد که باعث شده جناب‌خان به دل بنشیند، اینکه با یک ظرفیت عجیب و غریب اجازه می‌دهد با او شوخی شود. به نظرم همه ما باید به این رفتار فکر کنیم که آدمی در این سطح از محبوبیت و شهرت اجازه می‌دهد با او شوخی کنیم. با اسم، فامیلی، لباس، برنامه و خلاصه با همه چی شوخی می‌کنیم. او عصبانی نمی‌شود، موضع جدی نمی‌گیرد و شوخی را می‌پذیرد. این، آن چیزی است که باعث شده رامبد یک پارتنر خوب باشد و من او را بسیار تحسین می‌کنم. همین هم باعث شد که این زمان طولانی را صبر کنیم تا جناب‌خان بتواند حتما با پارتنر واقعی خودش شوخی کند.

 خود رامبد در این مدت برای بازگشت جناب‌خان چقدر تلاش کرد؟

 به جزئیاتش وارد نمی‌شوم؛ چون دوست ندارم حاشیه‌های تلخش دوباره مرور شود. همه تیم ما دوست داشتیم که این اتفاق بیفتد. تلاش زمان‌بری بود، اما بالاخره حل شد.


«محمد بحرانی» متولد 1360 و اهل شیراز است. لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی دارد. عاشق فوتبال است و در زمینه شعر و موسیقی و خوانندگی هم فعالیت می‌کند. از سال 1380 وارد تلویزیون شد و عمده فعالیتش در حوزه تئاتر کودک به وی‍ژه نمایش عروسکی است. همکاری‌اش را در مجموعه کلاه‌قرمزی را از سال 1388 و با صداپیشگی آقوی همساده و ببعی آغاز کرد. سابقه مجری‌گری در برنامه «رادیو هفت»، بازیگری در چندین فیلم سینمایی و تله تئاتر و صداپیشگی عروسک‌های زیادی در مجموعه‌هایی غیر از مجموعه کلاه‌قرمزی را دارد.

نام:‌ جناب‌خان
نوع: عروسک ماپت
سن: 4 سال
ساکن:‌ آبادان
شغل: لبو فروش و مالک باشگاه پاری‌سن‌ژرمن
صداپیشه: محمد بحرانی
عروسک‌گردان‌: مهدی برقعی، حامد ذبیحی

جناب‌خان؛ از تولد تا بازگشت

هرچند تولد این عروسک محبوب و جذاب که حالا در دل همه ایرانی‌ها جا دارد،‌ بی‌سر و صدا بود اما در مدت حضورش در برنامه خندوانه و در معاشرت با مهمانان و حتی در کنار خود رامبد جوان، آنقدر ماجرا و سر و صدا داشت که نبودش در فصل چهارم به شدت احساس شد. مرور این اتفاقات، نگاهی است به زندگی کوتاه اما پرماجرای جناب خان؛ 4ساله از تهران.

1393 با مجموعه عروسکی «کوچه مروارید» به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی متولد شد.

1394 حضور در فصل دوم  خندوانه به عنوان استندآپ کمدین

1395 حضور در فصل سوم خندوانه به عنوان پارتنر رامبد جوان و خداحافظی از خندوانه در پایان این فصل

1396 حضور در تبلیغات محیطی شوینده و لوازم بهداشتی

1397 بازگشت به خندوانه با آغاز فصل پنجم این برنامه

این خبر را به اشتراک بگذارید