• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17424
+
-

ترامپ و آینده گردشگری ایران

ترامپ و آینده گردشگری ایران

صنعت گردشگری ایران با برخورداری از مساجد پر زرق‌وبرق، مناظر نفسگیر، محوطه‌های باستانی و (باور کنید یا نکنید) پیست‌های اسکی، پس از توافق هسته‌ای سال2015 رونق بسیار گرفت. گردشگران به این کشور خاورمیانه سرازیر شدند تا گنجینه‌های فرهنگی را که از سال 1979تا آن زمان به چشم غربی‌ها دیده نشده بود مشاهده کنند و اقامت نسبتا ارزانی هم داشته باشند.

اما تصمیم اخیر دونالد ترامپ در خروج ایالات متحده از توافقنامه هسته‌ای که می‌تواند به فروپاشی برجام بینجامد و ناآرامی‌های منطقه را افزایش دهد، موجب ترس از عقب‌ماندگی بخش گردشگری ایران شده است. علی شیبانی- جوان 30ساله ایرانی- می‌گوید: «پس از برجام، به‌عنوان راهنمای گردشگران شاهد رشد زیادی در بخش گردشگری بودم».

او که 7سال است در اصفهان، مقصد برتر گردشگران در ایران و شیراز که با برخورداری از آثار مدرن و باستانی مقصد بعدی گردشگران است فعالیت می‌کند در این‌باره می‌گوید: «قبل از برجام اگر یک توریست خارجی در ایران می‌دیدید انگار یک آدم فضایی  دیده‌بودید. مردم برای صحبت و گفت‌وگو دورشان حلقه می‌زدند و گردشگران خارجی مانند افراد مشهور توجه مردم را به خود جلب می‌کردند. اما حالا این رفتار کمتر مشاهده می‌شود و حضور گردشگران برای مردم عادی شده است».

ترس شیبانی از تصمیم ترامپ اما به‌دلیل تغییر این روند است. او می‌گوید: «تصمیم ترامپ می‌تواند بر گردشگران تأثیر روانی داشته باشد. اگر ایران مدام در صدر خبرها باشد گردشگران برای سفر به کشورمان دچار تردید می‌شوند. مشکل دیگر البته به‌دلیل تحریم‌های بانکی و مسائل مالی متوجه شرکت‌های بزرگ تور اپراتور است که به همکاری با شرکت‌های اروپایی مشغول هستند». شیبانی با ابراز امیدواری می‌گوید: «آمریکایی‌ها فقط بخش اندکی از گردشگران ورودی به ایران هستند و گردشگران بیشتر از آسیا و اروپا به ایران سفر می‌کنند که نیمی از آنها نیز برای زیارت به مشهد مقدس و حرم امام‌رضا(ع) می‌روند». تنها در یک‌ماه پایانی سال گذشته میلادی بیش از 85هزار گردشگر خارجی از شهر اصفهان بازدید کرده‌اند که این رقم در 40سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

شیبانی در این‌باره می‌گوید: «باوجود این حجم از بازدیدها بزرگ‌ترین مشکل، نبود سرمایه‌گذاری است. در شهری مانند اصفهان که بزرگ‌ترین مقصد گردشگری ایران است تنها 2هتل 5 ستاره وجود دارد». سال گذشته، بیش از 6میلیون گردشگر خارجی از ایران که دارای 22اثر میراث جهانی در فهرست یونسکو است بازدید کردند. علی اصغر مونسان- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران- گفته است که ایران تا سال 2025 باید 20میلیون گردشگر جذب کند که در نگاه اول به‌معنای 25میلیارد دلار درآمد است. همین امسال هم شهر همدان که ابوعلی سینا، پدر طب مدرن در آن دفن شده است، میزبان مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری است. نوید یوسفیان، یک کارآفرین 30ساله است که چند سال پیش، قبل از مهاجرت از ایران به آمریکا در فیسبوک صفحه‌ای را با عنوان «در ایران می‌بینمت» راه‌اندازی کرد که 145هزار عضو داشت. او در این‌باره می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین نتایج برجام در بخش گردشگری این بود که دولت سیستم صدور روادید فرودگاهی را در فرودگاه‌های ایران راه‌اندازی کرد». به گفته او، تفاوت دیدگاه در حوزه گردشگری در ایران واضح است؛ برخی نگران جنبه فرهنگی آن هستند و در مقابل،گروه اصلی معتقدند که گردشگری راهکار جبران سوء‌مدیریت اقتصادی در کشور است. یک شهروند اصفهانی می‌گوید: «در زمان تصدی دولت‌های نهم و دهم به ندرت توریست می‌دیدیم اما در 3 سال گذشته این وضعیت تغییر کرده است». او که امیدوار است خروج ترامپ از برجام تأثیر محدودی بر صنعت گردشگری ایران داشته باشد می‌افزاید: «مطمئنا گردشگرانی که به کشور خود بازمی‌گردند خاطرات خوبی از ایران دارند و به مردمشان خواهند گفت که ایران هیچ گردشگری را ناامید نخواهد کرد».    

منبع: گاردین

این خبر را به اشتراک بگذارید