• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17411
+
-

چند روایت ناگفته

روایت اول



بهنام اتابکی: در طراحی مجموعه عباس‌آباد ما به تمام این عناصر توجه کردیم؛ در قدیم معمولا براساس پرنده‌ها باغ‌آرایی صورت می‌گرفت. این به‌معنای آن است که گونه‌های درختی و گونه‌های پرنده باید در یک مجموعه دیده شود؛ بر اساس اینکه چه پرنده‌هایی در تهران و در این منطقه وجود دارد و برای اینکه زیستگاه این پرندگان توسعه یابد کدام گونه‌های گیاهی لازم است. یکی از متخصصان حوزه فضای سبز به نام آقای گل‌افروز را به‌کار گرفتیم و او طرح فضای سبز منطقه عباس‌آباد را براساس اقلیم تهران شکل داد. همچنین از مهندسان خلاقی مانند صباحی‌موسوی که مدیر طراحی مجموعه بودند و دیدگاه بسیار دقیقی نسبت به طراحی مجموعه داشتند کمک گرفتیم. مجموعه آسمان‌نما محصول کار اوست.  در واقع می‌توان گفت که مجموعه عباس‌آباد کارگروه خاص یا عده‌ای مشخص نبود؛ هر کسی بهترین ایده را به این مجموعه وارد کرد.



روایت دوم

سیدجواد میرحسینی: تله‌کابین منطقه عباس‌آباد هنوز ساخته نشده‌ است. طرح کامل این تله‌کابین آماده ‌است. این تله‌کابین از مشعل اول در بوستان آب و آتش شروع می‌شود ، 1200متر به سمت شرق حرکت می‌کند، از فراز بزرگراه مدرس می‌گذرد و در باغ‌موزه دفاع‌مقدس یک ایستگاه دارد. نهایتا هم به باغ کتاب منتهی می‌شود؛ در واقع این تله‌کابین با 2400متر در مسیرهای رفت و برگشت طول دارد. سرعت حرکت آن 3 متر بر ثانیه است. کابین‌های این تله کابین شهری 35نفره است. طراحی کامل آن انجام شده‌است. 17نفر صندلی دارد و در هر ساعت می‌تواند به 6هزار نفر خدمات‌رسانی کند. این تله‌کابین 15ایستگاه دارد.  فاز اول آن 1200متر است؛ در واقع این تله‌کابین برای کل مجموعه طراحی شده ‌است.




روایت سوم



مهرداد مال عزیزی: ما تلاش کردیم مسیر راه اصلی پیاده را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که هیچ پله‌ای در آن وجود نداشته باشد. تصور کنید ما می‌بایست یک مسیر پیاده طولانی را که از آب و آتش شروع می‌شد و تا بوستان بنادر ادامه می‌یافت و به پل ابریشم می‌رسید و در ادامه به بوستان منظومه شمسی و گنبد آسمان‌نما می‌رفت و در نهایت به بوستان نوروز منتهی می‌شد بدون هیچ پله‌‌ای طراحی می‌کردیم. این مسیر می‌باید قابلیت عبور درشکه، ویلچر، دوچرخه و پیاده را می‌داشت. در کنار این محور اصلی که ستون فقرات منطقه را تشکیل داد جانمایی بخش‌های مختلف را  انجام دادیم. در آب و آتش، مانژ اسب‌سواری گذاشتیم که خوشبختانه همچنان وجود دارد. آنچه ما در این منطقه ایجاد کردیم  استقبال مردم را به دنبال داشت؛ استقبالی که همچنان ادامه دارد. آنچه ما طراحی کردیم با ذائقه مردم هماهنگ بود. هر کدام از این بوستان‌های مفهومی با کارکردهای ویژه‌ای طراحی شده‌اند.عباس‌آباد یک فرصت در دل پایتخت بود که به خوبی از آن استفاده نشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید