• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17344
+
-

پیگیری طرح دو فوریتی مجلس برای ساماندهی بورس ارز


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: طرح 2فوریتی مجلس برای ساماندهی بازار ارز از طریق تشکیل یک بازار متشکل یا بورس ارز به قوت خود باقی است.

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به برخی زمزمه‌ها مبنی بر خروج طرح دو‌فوریتی کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص ساماندهی بازار ارز از دستور کار، گفت: این طرح از دستور کار خارج نشده و از نظر اعضای کمیسیون اقتصادی نیز منتفی نیست. او  افزود: مجلس به‌ویژه کمیسیون اقتصادی آن یک بازه زمانی کوتاه به دولت برای بررسی نتایج عملکرد خود براساس شاخص‌های دیگر فرصت داده است. پورابراهیمی با تأکید بر اینکه مجلس پس از فرصت مذکور به ارزیابی عملکرد بانک مرکزی با داده‌های بهتری نسبت به گزارش خود به ساماندهی بازار ارز اقدام می‌کند، تصریح کرد: ارائه این فرصت بنا به تأکید دکتر لاریجانی، رئیس مجلس برای انجام بحث‌های تخصصی بیشتر بوده است.

او با بیان اینکه در جلساتی که در سال جدید پس از نخستین هفته کاری مجلس تشکیل شد مسئولان بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با کلیات طرح تدوین شده از سوی مجلس موافقت کرده‌اند، گفت: در خلال بحث‌های کارشناسی و کاملا حرفه‌ای مجلس با اقدام یک شبه دولت برای ساماندهی بازار ارز و لحاظ نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای تک‌نرخی‌شدن آن مواجه شدیم. پورابراهیمی با یادآوری نشست‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته‌های اخیر با مسئولان عالی‌رتبه کشور با موضوع ساماندهی ارزی، افزود: هفته‌های گذشته جلساتی با علی لاریجانی، رئیس مجلس و همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.


  آمادگی بورس برای کمک به بازار ارز

معاون بورس تهران گفت: با توجه به تجربه بورس در انتشار گواهی سپرده ارزی طی دهه ۷۰ و ۸۰، برای کمک به این بازار اعلام آمادگی شد، اما متولی و تصمیم‌گیر اصلی ارز، بانک مرکزی است. روح‌الله حسینی‌مقدم افزود: بورس‌کالا آمادگی تشکیل بورس ارز را اعلام کرده است. بورس تهران هم در مقاطعی، موضوع مشتقات ارزی را مطرح کرده تا بتواند این بازار را تأسیس و به بازار ارز کمک کند. به گفته او در دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ در بورس تهران گواهی سپرده ارزی منتشر می‌شد که می‌توان به این موضوع هم فکر کرد و به نتیجه رسید. او افزود: زمانی که بورس تهران گواهی سپرده ارزی منتشر می‌کرد، بسیاری از صادرکننده‌ها گواهی‌های سپرده‌ را به کسانی می‌فروختند که ارز نیاز داشتند. با توجه به این پیشینه، برای کمک به این بازار اعلام آمادگی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید