• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17337
+
-

شهر در رسانه‌ها



اثر مثبت تسهیلات دولتی در بازسازی بافت‌های فرسوده

روزنامه «تعادل» با اشاره به مکلف‌شدن بانک‌ها از سوی هیأت دولت برای پرداخت وام 50میلیون تومانی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده، اثر این تصمیم دولت در بازسازی بافت‌های فرسوده را مورد بررسی قرار داده است. حسن محتشم، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران گفته که اجرای این مصوبه می‌تواند در نوسازی بافت فرسوده مؤثر باشد. اما این مصوبه و اینگونه تصمیمات نمی‌تواند بازار را کنترل کند، زیرا نوسازی بافت‌های فرسوده، ‌زمان‌بر است و برهمین اساس نمی‌تواند تأثیری عمیق و سریع در بازار مسکن داشته باشد.

«بازار سیاه» طرح ترافیک!

فروش مجوزهای طرح ترافیک در «بازار سیاه» موضوعی است که توسط تعدادی از رسانه‌ها و مطبوعات مورد توجه قرار گرفته است؛ روزنامه «قانون» نوشته که با وجود خط و نشان کشیدن‌های مسئولان برای جمع‌شدن بازار سیاه، «کلاهبرداری»‌ها در این بازار برچیده نمی‌شود. در این گزارش، یک فروشنده طرح ترافیک با قیمت 8میلیون تومانی، درباره اینکه این طرح از کجا آمده است، می‌گوید: «به‌طور مثال، شهرداری به صدا وسیما هزارتا سهمیه طرح می‌دهد! از این هزارتا طرح، 800تا را به پرسنلش می‌دهد و بقیه اضافه است. آن‌وقت این طرح‌ها را به صورت آزاد می‌فروشد. یعنی این طرحی که فروخته شده، مازاد بر کارمندان صدا و سیماست!»

رتبه پایین لندن در حمل‌ونقل ایمن و پاک

خبرگزاری «ایسنا» به نقل از روزنامه گاردین نوشته که مطالعه روی 13شهر اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که لندن پس از مسکو دومین کیفیت پایین آب و هوایی را داراست. درحالی‌که هزینه حمل‌ونقل عمومی در این شهر بالاست و بیشترین تصادفات با دوچرخه در آن رخ می‌دهد. بنابراین گزارش، لندن یکی از بدترین پایتخت‌های اروپا به لحاظ دارا بودن سیستم حمل‌ونقل ایمن و پاک است. همچنین در پایین این فهرست به غیر از لندن اسامی شهرهای مسکو، مادرید، پاریس و برلین مشاهده می‌شود که وضعیت حمل‌ونقل ایمن و پاک در آنها مطلوب نیست.

تبریز، شهر بی‌گدا

روزنامه «شهروند» در گزارشی، تبریز را شهری بدون گدا معرفی کرده و دلایل موفقیت طرح «شهر بی‌گدا» را به فعالیت مؤسسات خیریه در این شهر مرتبط دانسته است «مؤسسه حمایت از مستمندان تبریز نزدیک به ٥٠‌سال است که دست گذاشته روی این هدف؛ ایستاده مقابل تکدی‌گری و از خانوارهای نیازمند در سطح شهر حمایت آبرومندانه می‌کند. این خیریه نیازمندان واقعی را شناسایی می‌کند و دنبال چاره‌ای برای دردشان می‌گردد، پس دلیلی برای گدایی‌کردن و کمک‌کردن به متکدیان در گوشه‌وکنار شهر نیست.» این گزارش، با اشاره به نتایج یک پژوهش درباره مقابله با تکدی‌گری در تبریز می‌نویسد: «بستر مناسب اقتصادی با توجه به فعال‌بودن چرخه اقتصادی در شهر تبریز، اهمیت ‌شأن اجتماعی در میان مردم، روحیه قومگرایانه و حس مسئولیت‌پذیری در بی‌گدابودن این شهر مؤثر است... مردم تبریز کنشی مقابله‌ای در مواجهه با گدایان دارند. آنها اغلب به گداها کمک نمی‌کنند، چراکه معتقدند کمک مستقیم چاره‌ساز نیست و تنها باعث می‌شود آنها به این کار خو بگیرند و تعدادشان هر روز بیشتر شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید