• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17321
+
-

بازگشت آرامش به «اتمسفر» شورا

تصمیم‌گیری شورا برای کرایه تاکسی، اتوبوس و اعلان الکترونیکی معاملات اقتصادی شهرداری تهران

پس از جلسه‌های مداوم برای انتخاب شهردار جدید تهران، شورای شهر تهران روز گذشته جلسه‌ای آرام را سپری کرد. البته در این جلسه اعضا تصمیم‌های مهمی برای کرایه‌های تاکسی و اتوبوس در سال‌جاری و همچنین شفاف‌سازی‌ معاملات شهرداری گرفتند. ارائه تذکر درباره اتفاق‌های حال حاضر شهر هم طبق معمول در جلسه روز گذشته رخ داد. جزئیات جلسه روز گذشته شورای شهر تهران را در ادامه متن می‌خوانید.

نسل سوم‌خرداد60، دوم خرداد76 را خلق کرد

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران طبق معمول با حرف‌های رئیس شروع شد. به گزارش همشهری، محسن هاشمی گفت: با توجه به برخورد جدید و افراط‌گرایانه آمریکا با مواضع صلح‌گرایانه ایران، به‌ویژه در موضوع برجام که قطعا موجب سرافکندگی سلطه‌گری در افکار عمومی جهان و سربلندی و ایستادگی ایران خواهد شد، برای تقویت قدرت ملی، همه جناح‌ها و جریانات سیاسی داخل کشور باید به جای کشمکش‌ها و تفرقه به سمت وحدت بروند. سوم و دوم خرداد برای جامعه ایران یادآور لحظات شیرین و پرافتخاری از حماسه حضور است که جوانان جان‌برکف در سوم خرداد سال60 در مسجد جامع خرمشهر جشن آزاد‌سازی‌ قطعه‌ای از کشور را برپا کردند و در دوم خرداد76 نیز آحاد مردم در پای صندوق‌های رأی حد نصاب جدیدی از مشارکت مردمی و تثبیت مردم‌سالاری را رقم زدند. بین این دو پدیده جدایی وجود ندارد. همان نسلی که سوم خرداد 1360را آفرید، به همراه فرزندانشان دوم خرداد76 را خلق کردند و اگر در یکی از این تاریخ‌ها اشغال خرمشهر خطر مشهود ارتش و قوای نظامی صدام، ایران را تهدید می‌کرد، در اتفاق دیگر یعنی خرداد76 خطری نامشهود اما خطرناک‌تر یعنی ناامیدی مردم از صندوق‌های رأی و شکاف بین مردم و نظام جامعه را به چالش کشیده بود و به همین‌خاطر مقام معظم رهبری در پیام خود حضور بی‌سابقه مردم را حماسه و تضمین‌کننده مردم‌سالاری و اقتدار نظام نامیدند.  هر دو کاندیدای اصلی از چهره‌های ارزشمند و با سابقه انقلاب بودند و موضوع مهم در این انتخابات اثبات قدرت رأی و تثبیت مردم‌سالاری با وجود ادعاهای دشمن انقلاب بود و امروز نیز برای حفظ انقلاب اسلامی و انتقال آن به نسل‌های آینده موظفیم که پیوند میان رأی مردم و اقتدار نظام را تقویت کنیم. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مصادیق بارز نگاه وحدت‌گرا و فراتر از سلایق و دیدگاه‌های شخصی خود در مدیریت کشور بود. عملکرد ایشان در هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال76 نشان داد که اگر ایشان در مقام یک شهروند رأی خود را به ناطق نوری دادند اما با آخرین خطبه نمازجمعه خود قبل از انتخابات و دستورات اکید مبنی بر حفظ امانت رأی مردم در صندوق‌ها که بنده به‌عنوان مسئول بازرسی ویژه رئیس‌جمهور پیگیر بودم، نقش تأثیرگذاری در جلوگیری از ناامیدی و قهر مردم با صندوق‌های رأی داشت که نهایتا حماسه دوم خرداد رقم خورد. به یاد داشته باشید سلایق شخصی در گرایش‌های سیاسی و فکری نباید بر وظایفمان غلبه کند و به اسم رقابت به تخریب دست زده و شکاف‌های موجود در جامعه را تعمیق کنیم.

بازگشت لایحه نرخ کرایه تاکسی به شهرداری

مبلغ کرایه تاکسی‌ها در سال‌جاری یکی از مواردی است که در چند روز اخیر به تیتر مهم رسانه‌های شهری تبدیل شده است. روز گذشته در شورای شهر درباره این موضوع بحث شد و در نهایت اعضا به این تصمیم رسیدند که لایحه نرخ کرایه تاکسی برای بازنگری باید به شهرداری بازگردانده شود و پس از اصلاح دوباره در اختیار شورا قرار بگیرد. پیش از این فرمانداری تهران به این لایحه اعتراض کرده بود.

 روز گذشته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران در تشریح اعتراض فرمانداری گفت: نرخ‌های تاکسی برای سال97 در چند بند مورد اعتراض فرمانداری قرار گرفت و ما در کمیسیون جلسات مختلفی برگزار کردیم و تصمیماتی نیز اخذ شد اما هم‌اکنون آقای پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل شهرداری پیشنهاد داد که این لایحه به شهرداری برگشت داده شود تا پیشنهادهای جدیدشان را لحاظ کنند. بر همین اساس متنی تهیه شده و به امضای اعضای کمیسیون مربوطه رسیده تا این لایحه مجددا به شهرداری در راستای بهترشدن کرایه تاکسی‌ها برگشت داده شود که لذا از اعضا و رئیس شورای شهر خواهش می‌کنیم که به از دستور خارج شدن این لایحه رأی مثبت دهند.

همچنین حجت نظری عضو شورای شهر درباره این موضوع گفت: از آنجایی که نرخ‌های کرایه خرد می‌شود، توسط مسافر و راننده توان پرداخت این پول‌های خرد وجود ندارد و سبب ایجاد مشکل می‌شود و بهتر است در تدوین نرخ کرایه تاکسی به این موضوع دقت شود و همچنین نظارت بیشتر و دقیق‌تری توسط سازمان تاکسیرانی انجام گیرد تا رانندگان نتوانند بیشتر از نرخ مصوب کرایه دریافت کنند. در پایان این بحث، محسن هاشمی رئیس شورای شهر به موضوع تاکسیمتر اشاره کرد و گفت: «البته باید به سمت جدی‌شدن استفاده از تاکسیمتر پیش برویم تا براساس اعداد تاکسیمتر کرایه مشخص شود.» در نهایت با رأی اکثریت اعضای شورای شهر در پی اعتراض فرمانداری، لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال97 به شهرداری تهران برگشت داده شد.

 روز گذشته علاوه بر لایحه کرایه تاکسی که برای اصلاح به شهرداری برگشت، اعضای شورا در پی اعتراض فرمانداری به نرخ کرایه اتوبوس، اصلاحاتی در این لایحه هم انجام دادند. محمد علیخانی، به‌عنوان رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر گفت: «یکی از ایرادهای هیأت تطبیق فرمانداری تهران به نرخ کرایه اتوبوس این است که بیشتر از نرخ 12.5درصد تورم، نرخ افزایش پیدا کرده است که در بررسی‌ها دیدیم که تنها در یکی از خطوط کرایه به 600تومان افزایش یافته بود که این مسئله سبب شده بود که میانگین افزایش نرخ کرایه اتوبوس به بیش از 12.5درصد افزایش یابد که بر همین اساس 50تومان نرخ خط مذکور را کاهش دادیم و کرایه آن خط را در کمیسیون 550تومان تعیین کردیم تا این ایراد رفع شود. ایراد دیگر فرمانداری در مورد ساعت کار خطوط شبانه بود؛ چراکه ما در لایحه عنوان کردیم که از ساعت 22تا 6صبح که ساعت کار در شب است، نرخ کرایه‌ها 50درصد افزایش یابد؛ اما فرمانداری به این موضوع اعتراض کرده بود که باید بگویم این بند کاملا مطابق با قانون کار است و ما مطابق با مفاد قانون کار نرخ ساعت کار شبانه را تعیین کردیم.» در پایان توضیح علیخانی، علی اعطا در واکنش به اعتراض فرمانداری تهران گفت: طبق قانون، هیأت تطبیق فرمانداری درصورتی می‌تواند به مصوبات شورا ایراد وارد کند که در مغایرت با قوانین و خارج از حدود و اختیارات شورا باشد که اساسا این اعتراض فرمانداری به نرخ کرایه اتوبوس در این چارچوب نمی‌گنجد و شورا باید بر این مصوبه پافشاری کند.» همچنین محسن هاشمی در جمع‌بندی موضوع گفت: «اگر در مورد نرخ خدمات در شهر پافشاری کنیم، موضوع به هیأت حل اختلاف فرستاده می‌شود و تا مجددا بررسی کنند، زمان‌بر است و این در حالی است که راننده‌ها منتظر هستند و بلاتکلیف مانده‌اند و این ضعف شورا تلقی می‌شود و باید مردم را از بلاتکلیفی دربیاوریم.» اعضای شورای شهر تهران در نهایت با 17رأی موافق نظر کمیسیون حمل‌ونقل را در مورد اصلاح لایحه نرخ کرایه اتوبوس پذیرفتند.

اتمسفر، اتمسفر ماند

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران تغییر نام ایستگاه مترو از البرز به «اتمسفر» در خط۵ مترو مورد بررسی قرار گرفت و محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این‌باره گفت: در سال‌های دور از آنجایی که خط۵ مترو از زمین‌های کارخانه اتمسفر عبور می‌کرد، مالک زمین‌ها به این شرط که نام ایستگاه مذکور در زمین‌هایش به نام شرکتش یعنی «اتمسفر» باشد، زمین‌های بسیاری را به مترو هبه می‌کند و تنها درخواستش هم این بود که نام ایستگاه، نام کارخانه‌اش باشد اما بعد از مدتی شاهد آن بودیم که برخی‌ها با این بهانه که اتمسفر نام خارجی است، پیشنهاد می‌دهند که نام این ایستگاه به «البرز» تغییر کند که این موضوع در شورا هم به تصویب می‌رسد. هم‌اکنون نام ایستگاه «اتمسفر» است و اتمسفر هم خوانده می‌شود اما روی سایت مترو نام ایستگاه مذکور در خط۵، البرز است. هرگونه تغییر در اسامی ایستگاه‌های مترو بیش از ۳۰۰میلیون تومان هزینه در بر دارد، چرا که باید همه تابلوها و نقشه‌ها تغییر کند، ما باید به پیمانی که بسته‌ایم، احترام بگذاریم و این پیمان یعنی دریافت زمین به ازای نامگذاری ایستگاه بین صاحب کارخانه و شهرداری بوده که باید باقی بماند. مسجدجامعی اما به‌عنوان مخالف گفت: «البرز نام اساطیری است؛ آرش کمانگیر از البرز تیر خود را برای تعیین مرز ایران رها می‌کند، باید فکری به حال ماندگاری تاریخ‌مان در شهر تهران کنیم.» حجت نظری اما با توضیح‌های حق‌شناس موافق بود و توضیح داد: «اسامی‌ای همچون ایستگاه اتمسفر در میان مردم جا افتاده است. اتمسفر یک نام خارجی است اما برای مردم ملموس شده و هرگونه تغییر موجب سردرگمی مردم می‌شود و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود هیچ‌گونه تغییری در نام این ایستگاه رخ ندهد.» در ادامه اعضای شورای شهر تهران به باقی‌ماندن نام اتمسفر بر ایستگاه فعلی مترو در خط۵ رأی مثبت دادند و ایستگاه اتمسفر برخلاف مصوبه قبلی شورا مبنی بر تغییر نام به البرز، همان اتمسفر باقی ماند.

اعلان الکترونیکی معاملات اقتصادی الزامی شد

یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز گذشته در شورای شهر تهران درباره معاملات اقتصادی شهرداری تهران بود. این بحث، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 18رأی موافق به الزام شهرداری برای انجام اعلان‌های الکترونیکی معاملات اقتصادی شهرداری تهران موافقت کردند. در این طرح آمده است که شهرداری تهران و واحدهای تابعه مکلفند که کلیه معاملات خود را با روش‌های مختلف ازجمله خرید، مناقصه و مزایده و... در سامانه جامع معاملات شهرداری تهران که به این منظور حداکثر ظرف مدت 6‌ماه توسط شهرداری تهران پیاده‌سازی‌ خواهد شد، به‌صورت برخط بارگذاری کنند. همچنین در این طرح شهرداری تهران مکلف است حداکثر ظرف مدت 3‌ماه از تاریخ تصویب این طرح دستورالعمل رسیدگی به شکایت در فرایند بارگذاری مزایده‌ها و مناقصه‌ها و... را تدوین و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند. همچنین برنامه زمان‌بندی اجرای این مصوبه مشتمل بر اجرای آزمایشی، اصلاح فرایند‌های مرتبط، اتصال با سامانه‌های مرتبط و فراگیرسازی سامانه در کل شهرداری تهران، شرکت‌ها و سازمان‌ها باید حداکثر ظرف مدت یک‌ماه از ابلاغ این مصوبه توسط شهرداری تهران تدوین و به اطلاع شورا برساند. سقف اجرای کامل این مصوبه 9‌ماه خواهد بود. در ماده 4این طرح نیز آمده است مسئولیت حسن اجرای این مصوبه با بالاترین مقام اجرایی خواهد بود. همچنین ذی‌حسابان شهرداری و دستگاه‌های تابعه موظف به کنترل مفاد این مصوبه هستند. به‌نحوی که تامین اعتبار و تخصیص بودجه قراردادهای مربوطه از ابتدای سال 1398منوط به رعایت مفاد این مصوبه خواهد بود.

رئیس میان خبرنگارها

رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه روز گذشته میان خبرنگارها حاضر شد و به پرسش‌های آنها پاسخ داد. محسن هاشمی در ابتدای حرف‌هایش به شوخی گفت:  «امروز جلسه آرامی را گذراندیم، البته می‌تواند دلیل آن روزه‌داری اعضا باشد که توصیه کردم در جلسات بعدی نیز اعضا روزه‌دار باشند تا جلسات آرامی را داشته باشیم.» او در ادامه درباره تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده در جلسه شورای شهر تهران توضیح داد: «در جلسه امروز مصوبه خوبی داشتیم. طرح الزام شهرداری به ارائه شفاف معاملات در شهر دستاورد خوبی بود که براساس آن مردم از تمام معاملات و مناقصات و مزایده‌ها باخبر می‌شوند که این حرف به تصویب رسید.» رئیس شورای شهر تهران درباره تجمع بعضی پیمانکاران در مقابل شورای شهر گفت: «این تجمع مقابل شهرداری و نه مقابل شورا بوده است و آنها از شورا حمایت می‌خواهند که قطعا از آنها حمایت می‌شود اما خطابشان به شهرداری است.» او درباره این موضوع به شوخی گفت: «البته می‌توانیم از شهرداری تقاضا کنیم که از اینجا برود تا این سوءتفاهم که پیمانکاران مقابل شورا تجمع کردند حل شود.» محسن هاشمی درباره لایحه نرخ تاکسی که برای بررسی بیشتر به شهرداری برگردانده شد هم توضیح داد: «افزایش 12درصدی نرخ کرایه اتوبوس در جلسه امروز به تصویب رسید که برای تأیید به فرمانداری ارسال می‌شود.» یکی از موضوع‌های جالبی که روز گذشته از رئیس شورای شهر پرسیده شد، ماجرای فروش طرح ترافیک در فضای مجازی بود. هاشمی در مورد گزارش خرید و فروش طرح ترافیک گفت: «به‌نظر می‌رسد این موضوع که در فضای مجازی مطرح شده درست نیست.» وقتی یکی از خبرنگارها از هاشمی پرسید: آیا شما کارت شناور دارید؟ او در پاسخ گفت: «نه من کارت ندارم.» آخرین حرف‌های رئیس شورای شهر هم درباره مطرح شدن خرید و فروش نام ایستگاه‌های مترو بود. او گفت: «در اکثر شهرها در خطوط مترو و حمل‌ونقل عمومی، مکان‌های مهم که بعضا جنبه تجاری دارند نام آن ایستگاه را می‌توانند به آن شرکت تجاری واگذار کنند. در مورد ایستگاه اتمسفر نیز در دوره قبل از مدیریت من در مترو این اتفاق رخ داده است.»

پرونده «ایران مال» به شورا می‌رود

افشین حبیب‌زاده، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران یکی دیگر از اعضای شورا بود که روز گذشته در جمع خبرنگارها حاضر شد. او با اشاره به بازدید تعدادی از اعضای شورا از پروژه «ایران مال» در منطقه 22گفت: روز دوشنبه به همراه 3نفر دیگر از اعضای شورای شهر از کمیسیون‌های شهرسازی، حمل ونقل، بودجه و با همراهی بازرسی شهرداری جلسه‌ای درباره پروژه ایران‌مال در منطقه22 برگزار کردیم. مسئولان مربوطه گزارشی از وضعیت این پروژه بیان کردند. طرفین این پرونده توضیحاتی درباره این پروژه بیان کردند و قرار شد جلسه بعدی هفته آینده در شورای شهر برگزار شود؛ چرا که ایران‌مال جزو پروژه‌های بزرگ‌مقیاس و منحصر به فرد در کشور است که قطعا می‌تواند تأثیرات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف شهر تهران داشته باشد. قطعا شورا به‌دنبال بهبود شرایط تهران و توسعه شهر است اما موضوع رعایت ضوابط و مقررات را همزمان با توسعه شهری باید مدنظر قرار دهیم که امیدوارم این 2مسئله قابل جمع باشد و در آینده نزدیک شاهد بهبود بیش از پیش شرایط تهران باشیم. پروژه‌هایی نظیر ایران‌مال می‌تواند در زمینه گردشگری برای شهر تولید ثروت کند. ما باید سرمایه‌گذاران داخلی را تشویق کنیم تا سرمایه‌های خود را در داخل به‌کار گیرند و زمینه تحقق این امر را در عمل فراهم کنیم. البته مسائل فنی نیز در مورد این پروژه وجود دارد که نیازمند گزارش‌های بیشتری است که قطعا گزارش نهایی در شورا بررسی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید