• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17314
+
-

همصدایی علیه هیاهوی پمپئو

تحلیلگران و چهره‌های جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با همشهری از دلایل وفاق ایرانیان در مقابل تهدیدهای آمریکا سخن گفتند

احزاب
همصدایی علیه هیاهوی پمپئو

 اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت. وحدت و همگرایی ترجیع‌بند واکنش‌های چهره‌های سیاسی و دیپلمات‌ها به ادبیات تند و تهدیدآمیز پمپئو در شرط و شروط گذاشتن برای ایرانیان بوده است.

تسویه‌حساب‌ها را کنار بگذاریم

محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آمریکا موضع خیلی تندی علیه ایران اتخاذ کرد، گفت: موضع دولت ترامپ در خود آمریکا نیز مخالفان زیادی دارد و با منافع ملی این کشور سازگار نیست. کسانی که هم‌اکنون در آمریکا قدرت دارند، جزو افراطیون محسوب می‌شوند و عملکرد آنها قابل پیش‌بینی نیست. همین موجب می‌شود تا جناح‌های ما در داخل کشور اختلافات بین خودشان را کنار بگذارند و با یکدیگر در این قضیه وحدت داشته باشند. سلامتی افزود: مواضع اخیر کاخ سفید با منافع اقتصادی خود آمریکا نیز سازگار نیست و معلوم می‌شود که هیأت حاکمه کاخ سفید از جای دیگری خط می‌گیرند و تحت‌تأثیر شدید لابی رژیم صهیونیستی هستند. ما باید تسویه‌حساب‌ها را در شرایط فعلی کنار بگذاریم و اتحاد خودمان را حفظ کنیم؛ تمام تلاش‌مان این باشد تا در بستر این وحدت ضربه‌پذیری کشور را در برابر اقدامات آمریکا به حداقل برسانیم. سلامتی از وحدت گروه‌های سیاسی در داخل مجلس سوم در زمان عملیات مرصاد و حمله منافقین به‌عنوان الگویی از همصدایی جریانات سیاسی در شرایط خاص کشور یاد کرد.

احزاب و گروه‌ها روی مصالح ملی متمرکز شوند

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز گفت: در این شرایط همه ملت ما می‌بایست همبستگی خودشان را دربرابر آمریکا حفظ کنند و احزاب و گروه‌ها روی مصالح ملی متمرکز بشوند به‌گونه‌ای که یکصدا از ایران علیه مجموعه استکبار جهانی برخیزد و استغنای خودشان را از آنها به نمایش بگذارند. اگر همه ما به‌عنوان احزاب و گروه‌ها با مدیریت منابع و امکانات داخلی کشور به حل مشکلات اهتمام داشته باشیم و بی‌نیازی خودمان را از آمریکا اعلام کنیم، حتما پیروز خواهیم بود و به‌گونه‌ای خواهد شد که آمریکایی‌ها دوباره برخواهند گشت و التماس خواهند کرد تا با آنها ارتباط برقرار کنیم. مگر قبلا قدرت ما در منطقه موجب نشد اوباما تقاضای مذاکره کند. باز هم چنین خواهند کرد.

حرکت‌های تند، مردم را عصبانی می‌کند

امیر محبیان، فعالی سیاسی اصولگرا با اشاره به موضعگیری اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه ایران می‌گوید: «نوع رویکرد دولت آمریکا درقبال برجام بر این اصل است که آنها احساس می‌کنند چون دارای قدرت هستند، حق دارند هر شرایطی را به کشورهای طرف مقابل خودشان تحمیل کنند و هر موقع خواستند از قوانین بین‌المللی عدول کنند. وقت آن فرا رسیده تا جریانات داخلی از خود وحدت ملی به نمایش بگذارند. جریاناتی که در نوع حرکت‌شان با مردم تندروی می‌کنند، باعث عصبانیت می‌شوند و واکنش‌های متقابل را در مردم ایجاد می‌کنند باید متوجه باشند که در برخورد با دشمنان، انقلاب اسلامی همواره بر نیروی مردم تکیه کرده و لازم است که مردم همیشه در کنار انقلاب باقی بمانند. بنابراین لازم است این طیف از جریان‌های سیاسی از لج‌بازی‌های نادرست و ناصواب با توده شهروندان کناره‌گیری کنند و این حرکت آنان تخلف شمرده شود.» محبیان با بیان اینکه این همصدایی اقتضائاتی هم دارد، افزود: «مشکلات اقتصادی وجود دارد و اقشاری از جامعه تحت فشار هستند. دولت و نهادهای ذی‌ربط باید دقت بسیاری بیشتری برای حل مشکلات مردم کنند. آنها نباید اجازه دهند که مسائل به معضلات، معضلات به بحران‌ها و بحران‌ها به کانون‌های مسئله‌سازی تبدیل شود که کشوری مثل آمریکا بخواهد از آن سوءاستفاده کند. شرایط کشور ما به‌گونه‌ای است که الآن وقتش رسیده تا رابطه توده مردم و شهروندان با نهادهای قدرت به‌گونه‌ای تعریف شود که مردمی که فشارهای ناشی از زورگویی آمریکا را تحمل می‌کنند، مسئولان را در کنار خودشان ببینند.»

نقد دولت در این شرایط غلط است

عباس سلیمی نمین، تاریخ‌نگار نیز با بیان اینکه ما وقتی مورد یک هجمه جدی قرار می‌گیریم باید دلایل و مکانیسم این هجمه را خوب بشناسی گفت:  جناح‌های مختلف دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی هستند. وقتی ما خودمان را در برابر زورگویی می‌بینیم، باید با مهرورزی و رویکرد مثبت از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم و آن را فعال کنیم. در شرایط کنونی کسانی که می‌خواهند به رقابت‌های حزبی دامن بزنند، برخلاف مصالح ملی عمل می‌کنند. کسانی که می‌خواهند در کشور به‌گونه‌ای نزاع‌های کاذب ایجاد کنند، به خطا می‌روند و حتی نقد دولت در این شرایط و در قضیه برجام امر غلطی است. نمی‌خواهم بگویم از این تجربه کسب کنیم اما توجه جامعه را به نزاع‌های داخلی متوجه ساختن از سر دلسوزی برای کشور نیست. این روزها شاهد هستیم برخی نیروهای تندروی اصولگرا نقد دولت را وظیفه اصلی خودشان می‌دانند و برخی نیروهای تندروی اصلاح‌طلب نیز با ذهن‌خوانی می‌گویند اصولگرایان می‌خواهند زمینه سقوط دولت را در 4مرحله فراهم کنند. اینها واقعیت ندارد و اگر هم باشد باید درصدد محدودسازی آن برآمد. نیروهای عاقل اصولگرا هیچ‌گاه اجازه مطرح‌شدن چنین بحثی را نخواهند داد و می‌دانند که نظام نیز در این قضیه همراه نیست که ما دربرابر دشمن قرار داشته باشیم و ما در شرایط کنونی علیه دولت خودمان حرف بزنیم. نظام چنین اجازه‌ای نخواهد داد.

جریان‌های سیاسی باید بدانند عاقلانه عمل کردیم

پروانه مافی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران نیز در این رابطه به همشهری گفت: در شرایط فعلی انسجام داخلی می‌تواند درمقابل جبهه آمریکایی‌ها به کشور کمک کند. اظهارات وزیر خارجه آمریکا نشان داد که رفتار دیپلماتیک ما بسیار رفتار مناسبی بوده که آمریکایی‌ها را عصبانی کرده و آنها را وادار به استفاده از ادبیات نامناسب کرده است. جریان‌های سیاسی در داخل کشور باید بدانند این روش عقلایی بوده و جواب داده است. ما با سایر اعضای برجام وارد مذاکره شدیم و این اقدام هوشمندانه‌ای بود تا تضامین کافی بگیریم. این رفتار سرداران دیپلماسی ایران آمریکایی‌ها را عصبانی کرده است. انسجام و وحدت داخلی یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت ما در ادامه مسیر برجام است.

   دشمنی دشمن تمام نشده است

محمد هاشمی در گفت‌وگو با همشهری پیرامون مواضع اخیر آمریکا بر این نکته تاکید دارد که توطئه های دشمن علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی تمام نشده است. به گفته این فعال سیاسی، ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همیشه با دشمن خارجی مواجه بودیم. توطئه ها، تروریسم، جنگ تحمیلی، تحریم اقتصادی و... از جمله علائم دشمنی های دشمنان در دوره‌های مختلف بوده است. اما دشمنی دشمن تمام نشده است. آنچه که همیشه باعث بازدارندگی دشمن بوده است، انسجام و وحدت ملی و نیز حضور یکپارچه مردم در جبهه‌های جنگ و صحنه هایی مانند 22 بهمن بوده است. مردم علیرغم اختلاف نظرها و مشکلات، در برابر قدرت‌ها و توطئه‌های خارجی، همه با هم در صحنه ها حاضر شدند و از کیان نظام و کشور دفاع کردند. بنابراین لازم است که احزاب، گروه های سیاسی و مردم همانند گذشته علیرغم وجود پاره ای مشکلات در صحنه حضور داشته باشند و این توطئه جدید دشمن را هم با پیروزی خنثی کنند.

پاسخ دیپلمات‌ها به تهدیدهای آمریکا

    علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تهدیدهای آمریکایی‌ها گفت: تاریخ گواهی می‌دهد که تهدیدات خارجی موجب افزایش اتحاد و انسجام مردم ایران و مقابله همه جانبه با زیاده خواهی بیگانگان شده و تهدیدهای توخالی تأثیری بر عزم و اراده مردم و مسئولان برای ادامه مسیر عزتمند کنونی نخواهد داشت.

    حمید بعیدی‌نژاد، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران و سفیر فعلی ایران در لندن وقتی با واکنش یکی از کاربران صفحه اینستاگرامش پیرامون سیاست جدید آمریکا در قبال ایران روبه‌رو شد، در پاسخ به او نوشت: مطمئن باشید که با اتحاد بیشتر ایران سربلند و سیاست جدید آمریکا با شکست مواجه خواهد شد.

   حسین‌امیر عبداللهیان، دستیار بین‌الملل رئیس مجلس هم خطاب به وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: آقای پمپئو! شما اول عراق صدام جنایتکار دست‌پرورده خود و لیبی قذافی را خلع سلاح کردید و سپس جرأت حمله به این 2کشور را پیدا کردید، اما بدانید اینجا ایران مقتدر و متمدن است و انقلاب اسلامی 40ساله... 400سال دیگر هم نخواهید توانست... زهی خیال باطل.

   در ادامه واکنش‌ها، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اعلام استراتژی جدید آمریکا در مورد ایران از الطاف خفیه الهی برای درک عظمت انقلاب اسلامی، توانایی ملی و صلابت رهبری است. ملت ما برای پاسخ به آمریکا متحدتر خواهد شد. پاسخ ایران به ترامپ نه عجولانه ولی دردناک خواهد بود.

   از سوی دیگر علی لاریجانی در جلسه علنی روز سه‌شنبه در پاسخ به اخطار حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: وزیر خارجه آمریکا لیاقت نداشت که صحبتی در صحن نسبت به حرف‌های او انجام شود. آنقدر حرف‌های بی‌حساب زد که احتیاج به پاسخ نداشت.

   اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران مقام ارشد دیگری بود که به پمپئو اینطور جواب داد: وزیر خارجه ترامپ ٤٠سال از زمان عقب است، اساسا ملت ایران انقلاب کرد تا کسی نتواند به آنها امر و نهی کند. بالاخره دولت ترامپ هم مثل گذشتگان خود مجبور است با این واقعیت منطقه کنار بیاید که ایران با پشتوانه تاریخی و تمدنی‌اش کشور و ملت بزرگ خاورمیانه است و با این ملت باید با زبان ادب و منطق سخن گفت نه تهدید.

    از سوی دیگر مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور هم تصریح کرد: آمریکایی‌ها مطمئنا مجبورند تغییر روش بدهند اما چون تازه‌کارند و در عالم سیاست نبوده‌اند فکر می‌کنند با گنده‌گویی، استفاده از الفاظ درشت و اتهام‌زنی‌هایی که لایق خودشان است می‌توانند مردم ما را بترسانند و کارشان را پیش ببرند اما قطعا در اشتباهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید