• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17300
+
-

جاماندگان 2018

جاماندگان 2018

وقتیِ لیست دیدیه دشان برای جام‌جهانی، هواداران فوتبال در فرانسه را شگفت‌زده می‌کند و در اسپانیا از علاقه سرمربی برای کنارگذاشتن موراتا و سرجی روبرتو صحبت می‌شود، عجیب نیست که انتشار فهرست مسافران روسیه برای همه تیم‌های حاضر در این تورنمنت جنجال‌برانگیز و خبرساز شود. توجه به این نکته اما ضروری به‌نظر می‌رسد که کشورهایی مثل فرانسه و اسپانیا، با تعدد ستاره‌‌های واجد شرایط برای حضور در جام‌جهانی روبه‌رو هستند اما در ایران حذف شدن سیدجلال و وریا، مترادف دعوت از نفراتی مثل مجید حسینی و محمدرضا خانزاده است که به‌نظر می‌رسد آمادگی حضور در یک تورنمنت بزرگ را ندارند. یک فهرست پروپیمان از فوتبالیست‌های ایرانی، جام‌جهانی2018 را از تلویزیون تماشا خواهند کرد. در ادوار گذشته نیز خط خوردن بازیکنانی مثل خلعتبری، آزمون، سیدمهدی رحمتی و حتی رضا عادلخانی به تیم‌ملی غیرمنتظره بود اما این‌بار فهرست «جاماندگان جام‌جهانی» پربارتر و پرستاره‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. این ترکیب اگر در یک دیدار تدارکاتی روبه‌روی تیم‌ملی قرار بگیرد، به هیچ‌وجه از پیش بازنده نیست. چرا که شاید بسیاری از این نام‌ها با سلیقه یک سرمربی دیگر، می‌توانستند به سادگی در جام‌جهانی شرکت کنند.
  دروازه‌بان: سیدحسین حسینی
او در ملوان نشان داده بود که توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد اما در استقلال، ستاره شد و توانست مهدی رحمتی را به نیمکت بدوزد. نیمکت‌نشین‌کردن سیدمهدی اما، بزرگ‌ترین کار حسینی در این فصل نبود. گلر جوان استقلال با کلین‌شیت‌های متوالی و واکنش‌هایی تحسین‌برانگیز، رکورد گل نخوردن در یک فصل در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران را از آن خود کرد. او که در فهرست 4نفره دروازه‌بان‌های تیم‌ملی نیز حضور داشت، سرانجام از لیست کی‌روش حذف شد تا بیرانوند، مظاهری و عابدزاده مسافر جام‌جهانی شوند. 
  مدافع راست: وریا غفوری
چه کسی به‌جز وریا غفوری؟  او در بالاترین سطح از دوران فوتبالش قرار گرفته و ویژگی‌هایی فراتر از یک دفاع راست عادی دارد. وریا هم خوب به حمله اضافه می‌شود. هم خوب سانتر می‌کند. هم خوب پاس می‌دهد و هم خوب گل می‌زند. او در دوره گذشته جام ملت‌ها بازیکن فیکس تیم‌ملی به‌شمار می‌رفت و در مرحله مقدماتی جام‌جهانی نیز، بیشتر از رامین رضاییان به زمین فرستاده شد و یک ستاره کاملا موثر در تیم کی‌روش بود. 
  مدافعان میانی: سیدجلال حسینی، محمد انصاری 
زوج سیدجلال حسینی و محمد انصاری در مرکز خط دفاع، پرسپولیس را به قهرمانی لیگ‌برتر شانزدهم رساندند. آنها مکمل‌های بسیار خوبی برای هم به‌نظر می‌رسیدند. انصاری با قامت و گام‌های بلند و حسینی با تجربه و توانایی فوق‌العاده فنی. هر دو نفر در فهرست اولیه تیم‌ملی نیز بودند و در حالی که خط خوردن انصاری با توجه به سلیقه کی‌روش قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید، کنارگذاشته‌ شدن سیدجلال یک شوک نگران‌کننده برای همه هواداران تیم‌ملی بود. 
  مدافع چپ: امید نورافکن
از صحبت‌های کی‌روش این‌طور پیداست که فاکتور جوانی برای دعوت بازیکنان به تیم‌ملی اهمیت زیادی دارد اما نام بازیکن جوان و بااستعداد استقلال، در فهرست نهایی او دیده نمی‌شود. امید نورافکن در دو فصل گذشته، فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. او یک مهره کلیدی در تیم علیرضا منصوریان بود و پاسخ اعتماد وینفرد شفر را نیز به خوبی داد. برای این پست در بین جاماندگان، سعید آقایی نیز یک گزینه بالقوه است اما سعید فصل خوبی را پشت‌سر نگذاشته و امید نورافکن، انتخاب ایده‌آل‌تری به‌نظر می‌رسد. 
  هافبک‌های دفاعی: کمال کامیابی‌نیا‌ و  علی کریمی 
بعد از درخشش در خط میانی پرسپولیس، کمال به‌صورت مداوم به تیم‌ملی دعوت می‌شد. او حتی توانست برای ایران گلزنی کند اما به تدریج جایگاه‌اش را از دست داد و از اردوهای تیم حذف شد. کیفیت بازی او در یک سال گذشته با افت نسبی مواجه شده اما این بازیکن هنوز هم پتانسیل تبدیل‌شدن به بهترین هافبک دفاعی فوتبال ایران را دارد. در کنار او در سیستم 2-2-2-4 تیم جاماندگان، می‌توان از علی کریمی سپاهان استفاده کرد. فوتبالیستی که اگر مصدوم نمی‌شد به احتمال بسیار زیاد با تیم کی‌روش به جام‌جهانی می‌رفت. هافبک سابق دیناموزاگرب، یکی از مهره‌های مورعلاقه سرمربی تیم‌ملی است.
  هافبک‌های کناری: سروش رفیعی و محسن مسلمان 
کارلوس کی‌روش بارها ثابت کرده به «فانتزی‌بازها» علاقه ندارد و به‌دنبال بازیکنان فیزیکی است. در این سال‌ها نفراتی مثل مجتبی جباری و قاسم حدادی فر به تدریج از تیم‌ملی فاصله گرفتند و حالا نوبت به سروش رفیعی رسیده است که جایی در ترکیب تیم کی‌روش نداشته باشد. سروش بعد از یک سال و نیم، به اردوی تیم ملحق شد اما قلم قرمز دوباره روی نام او قرار گرفت. در کنار سروش، بهترین پاسور لیگ نیز، جام‌جهانی را از دست داده است. سرمربی پرتغالی تیم‌ملی از مدت‌ها قبل قید استفاده از محسن مسلمان را زده و به‌نظر می‌رسید این بازیکن را در لیست سیاه گنجانده است. 
  مهاجم‌ها: کاوه رضایی و علی علیپور
هر کاری که لازم است یک مهاجم برای حضور در جام‌جهانی انجام بدهد، در این فصل توسط کاوه رضایی انجام شد اما این بازیکن سرانجام در فهرست انتظار قرار گرفت. کاوه در لیگ بلژیک فوق‌العاده بود و خبر دور شدنش از جام‌جهانی، برای رسانه‌های ورزشی این کشور شوکه‌کننده به‌نظر می‌رسید. او به‌عنوان مهاجمی که توانایی بازی در نقاط مختلف خط حمله را دارد، می‌تواند برای هر تیمی مفید باشد. آقای گل لیگ‌برتر هفدهم نیز، در اردوی تیم‌ملی برای جام‌جهانی حضور ندارد. علیپور حتی به فهرست 35نفره نیز دعوت نشده تا بعد از یک فصل درخشان، در جام‌جهانی به تماشای رضا قوچان‌نژاد بنشیند!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :