• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17292
+
-

اشتغال روستایی با 127 میلیارد تومان

توسعه پایدار در روستاها و مناطق عشایری استان با طرح اشتغال روستایی و عشایری محقق می‌شود

اشتغال
اشتغال روستایی با 127 میلیارد تومان




عباس دارایی| خرم آباد- خبرنگار:

طرح اشتغال روستایی وعشایری یکی از طرح‌های مهم دولت است که با هدف اشتغال زایی در مناطق روستایی و عشایری تصویب و به استان‌ها ابلاغ شده است.
دولت از محل صندوق توسعه ملی می‌خواهد در قالب این طرح برای ایجاد اشتغال در مناطق عشایری و روستایی اعتبارات لازم را در نظر بگیرد تا با اجرای آن ضمن کاهش بیکاری در مناطق روستایی و عشایری از تولید در مناطق روستایی حمایت کرده و مانع از مهاجرت روستائیان به شهرها شود.

این طرح در لرستان نیز به واسطه برخورداری از حجم بالای روستاها و محرومیت این مناطق و بیکاری فزاینده روستانشینان در دستور کار مسئولین لرستان قرار گرفته که اگر بستر و زمینه برای در اختیار قرار دادن این تسهیلات به روستائیان فراهم شود می‌توان به جهش در اقتصاد و معیشت در روستاها،مناطق عشایری و شهرهای زیر 10هزار نفر این استان امیدوار بود.


سیاست دولت برای کاهش بیکاری 

در این خصوص یک کارشناس اشتغال در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: طرح‌های اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و عشایری سیاست‌هایی هستند که دولت تدبیر و امید به منظور کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال در دستور کار قرار داده است.«ستار بازگیر» می‌افزاید: در قالب طرح اشتغال روستایی و عشایری افرادی که متقاضی ایجاد اشتغال باشند بنا به دارا بودن شرایطی می‌توانند از تسهیلات اعطایی در قالب این طرح بهره مند شوند که نداشتن شغل کارمندی و استفاده نکردن از تسهیلات فراگیر اشتغال و رونق تولید از جمله آنها به شمار می‌رود. وی ادامه می‌دهد: یکی از عمده‌ترین دلایل مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها بیکاری و سطح پایین معیشت و درآمد در شهرهای کوچک است، با این طرح روستاییان می‌توانند در محل زندگی خود به تولید اقدام کرده و ضمن استقرار در روستا برای خود و دیگران شغل مولد ایجاد کنند.


هدف طرح؛جلوگیری از مهاجرت و اشتغال زایی 

ستاربازگیر عنوان می‌کند: با وجود برخورداری روستاها از آب، برق و گاز و سایر زیرساخت‌ها اما به دلیل نبود شغل پایدار و سطح پایین درآمد روستاییان روستاها را ترک می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: بنابراین طرح اشتغال روستاییان وعشایر هدف اصلی و محوری اش جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها با ایجاد شغل و حمایت از تولید در این مناطق است.

یک کارشناس اشتغال با بیان اینکه زنان کارآفرین و جوانان دو رکن اصلی اشتغال روستایی و عشایر هستند، می‌گوید: باید از اشتغال روستایی و عشایری حمایت شود و به همین دلیل فراهم کردن زیرساخت‌ها در مناطق روستایی و فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی دارای کد روستایی از هر روشی دیگر برای تحقق این طرح مهم تر و موثرتر خواهد بود.


توجه به آمایش سرزمینی در طرح‌های اشتغال زا

یک فعال حوزه اقتصادی نیز به همشهری می‌گوید: در اشتغال زایی باید به موضوع آمایش سرزمین و ظرفیت‌های هر منطقه توجه شود‍؛ زیرا تجارب زیادی داشته ایم که طرح‌های اشتغال زا با شکست مواجه شده اند.
«محمد رضا نصیری» می‌افزاید: با وجود تاکید دولت بر همکاری ارکان دولتی و بانک‌ها با متقاضیان اما متاسفانه در این خصوص شاهد حمایت‌های لازم در داخل استان از این طرح نیستیم.
وی بیان می‌کند: نبود اطلاع رسانی مطلوب در خصوص این طرح و همچنین نبود همکاری خوب بانک‌ها با متقاضیان دو عاملی است که باعث شده تاکنون بیکاران واقعی در مناطق روستایی نتوانند از این طرح استفاده کنند.

نصیری با بیان اینکه باید طرح‌های اشتغال زایی در روستاها و مناطق عشایری به اشتغال زایی پایدار منتهی شود، ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین دلایل شکست طرح‌های اشتغال زا در گذشته نبود نظارت و توجه نکردن به بحث آمایش سرزمینی بوده که در این طرح باید مد نظر متولیان قرار گیرد.
این کارشناس اظهار می‌کند: باید شرایطی فراهم شود تا در روند اعطای این تسهیلات آسان شود و بیش از این بانک‌های عامل استان در راستای دریافت تسهیلات طرح، مانع تراشی نکنند.


تصویب 260طرح در قالب اشتغال روستاییان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفت و گو با همشهری بیان می‌کند: تاکنون 260طرح با اعتبار 56 میلیارد و 966میلیون تومان در قالب طرح اشتغال روستاییان و عشایر که دارای شرایط دریافت بوده، بررسی و مصوب شده اند.
«علی آشتاب» با بیان اینکه تعهد اشتغال این طرح، 260 هزار و 283شغل است، می‌افزاید: این طرح ها، دارای شرایطی هستند که در کمیته فنی تایید و تصویب شده و به 4بانک عامل در لرستان معرفی شده اند. وی عنوان می‌کند: سهم مصوب استان لرستان از طرح اشتغال روستاییان و عشایر 126میلیارد و 800 میلیون تومان است که با استقبال زیاد متقاضیان مواجه شده است.


لرستان جزو 7 استان برتر در اشتغال روستاییان 

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی لرستان می‌گوید: لرستان در زمینه تصویب طرح‌ها و پرداخت‌ها و تسهیلات اشتغال فراگیر رتبه نخست و در طرح اشتغال روستاییان و عشایر جزو 7 استان اول کشور قرار گرفته است.
«علی آشتاب» با بیان اینکه آسیب‌های طرح‌های اشتغال زایی گذشته مطالعه شده است، می‌گوید: به طور قطع در روند اجرای این طرح نظارت می‌کنیم و تسهیلات ارزان قیمت این طرح را در روند اشتغال زایی و رونق تولید در مناطق روستایی و عشایری و مناطق زیر 10هزار نفر به کسانی می‌دهیم که تسهیلات را در رسته‌های مدنظر هزینه کنند.

وی بیان می‌کند: ما اهتمام ویژه‌ای داریم که این طرح در لرستان به خطا نرود اما متاسفانه برخی بانک‌های عامل در روند اجرای طرح همکاری مطلوبی با متقاضیان ندارند و در روند کار با سخت گیری‌ها مانع تراشی می‌کنند.
این مسئول می‌افزاید: در حوزه اطلاع رسانی کوتاهی نشده و از طریق سایت خبری اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان و کانال‌های مجازی و همچنین چند بخش و گفت وگوی تصویری در شبکه افلاک و برگزاری کارگروه‌های استانی و شهرستانی این طرح برای مردم تشریح شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید