• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17289
+
-

خداحافظ مجاهد نستوه

مناسبت

خداحافظ مجاهد نستوه



مرحوم حجت‌الاسلام «غلامرضا حسنی» شامگاه دوشنبه در 91 سالگی در بیمارستان امام رضا‌(ع) ارومیه  در اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. وی نماد غیرت، شجاعت و ولایت‌مداری ملت شریف آذربایجان بود. 
به گزارش همشهری، این روحانی نستوه صحنه‌هایی به یاد ماندنی در تاریخ آذربایجان خلق کرده و روایت ایثار و فداکاری‌های وی هرگز از ذهن ملت قهرمان این خطه از ایران اسلامی پاک نمی‌شود. 


مردم ارومیه عزادار شیخ

مردم قدرشناس و عزادار ارومیه در پی ارتحال حجت‌الاسلام غلامرضا حسنی، بی‌درنگ و تا پاسی از شب در منزل وی حضور یافتند و به بازماندگان آن مجاهد نستوه تسلیت گفتند. در این مراسم که دوشنبه شب به صورت خودجوش در منزل حجت‌الاسلام و المسلمین حسنی برگزار شد، اقشار مختلف مردم از جمله روحانیون و علما، طلاب حوزه‌های علمیه، بازاریان، اصناف، اصحاب رسانه، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر و تعدادی از شهروندان حضور داشتند. 
در این آیین حاضران با قرائت فاتحه، یاد و نام حجت‌الاسلام غلامرضا حسنی را گرامی داشتند. حجت‌الاسلام «محمدرضا بابازاده» از روحانیون شهر ارومیه در این مراسم با اشاره به جایگاه والای حجت‌الاسلام حسنی، رحلت این عالم برجسته را ضایعه‌ای بزرگ دانست و گفت: این شخصیت بزرگوار در دل‌های مردم ارومیه و آذربایجان غربی جای داشت و همواره در راه خدمت به ملت کوشید. وی افزود: مردم شهر ارومیه همواره قدرشناس حجت‌الاسلام و المسلمین حسنی هستند و در آینده نیز خواهند بود. 


تسلیت امام جمعه ارومیه 

حجت‌الاسلام «سیدمهدی قریشی» نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام غلامرضا حسنی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه را تسلیت گفت. پیکر آن مرحوم امروز، چهارشنبه دوم خرداد 97 ساعت 9:30 صبح از خیابان امام‌خمینی‌(ره) به طرف میدان انقلاب تشییع و مراسم تدفین در باغ رضوان ارومیه کنار یادبود شهید باکری برگزار می‌شود.


پیام استاندار

استاندار آذربایجان غربی نیز با صدور پیامی ضمن تسلیت درگذشت حجت الاسلام غلامرضا حسنی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: نام و خاطره مرحوم حجت الاسلام حسنی و مبارزاتش همواره در ذهن و تاریخ آذربایجان غربی باقی خواهد ماند.
«محمد مهدی شهریاری» درادامه پیام خود آورده است: او نماد وحدت و شجاعت در مبارزه با طاغوت و مظهر ایران دوستی و همچنین تکیه گاه استوار انقلاب در این خطه از میهن اسلامی بود. از درگاه خداوند منان، رحمت واسعه و علو درجات را برای آن مرحوم فقید مسألت دارم.
وی درپایان آورده است: درگذشت حضرت حجت الاسلام آقای حاج شیخ غلامرضا حسنی، آن مجاهد دیرین را به بازماندگان و عموم مردم مومن و انقلابی آذربایجان غربی تسلیت عرض می کنم.


3 روز عزای عمومی 

در پی درگذشت حجت الاسلام حسنی 3 روز عزای عمومی در استان اعلام شد. در بخشی از اطلاعیه استانداری درباره 3 روز عزای عمومی آمده است: ضمن تسلیت به محضر رهبر انقلاب وامت اسلامی به‌ویژه مردم غیور استان و بیت شریف ایشان، 3 روز عزای عمومی در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه در سطح استان اعلام و همزمان با تشییع پیکر این مجاهد نستوه در روز چهارشنبه 2 خرداد به استثنای مدارس، دانشگاه‌ها، بانک ها، کلیه ادرات و دستگاه های دولتی در شهر ارومیه تعطیل خواهد بود.

یادی از مجاهدت‌های شیخ حسنی

حجت‌الاسلام حسنی در مبارزه مسلحانه مردم ارومیه با طاغوت و پس از آن با عوامل ضد انقلاب، تشکیل اولین بسیج مردمی انقلاب اسلامی، خنثی‌سازی توطئه حزب دمکرات در نقده، دفاع از پادگان پیرانشهر و ده‌ها رویداد تاریخی آذربایجان نقشی محوری داشت. وی که تا چندی پیش نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بود، در اوایل انقلاب با بسیج مردم علیه تجزیه‌طلبان در برابر ‏ آنان ایستاد و به همین سبب مورد کینه دشمن واقع شد و چندین بار مورد انتقام کور آنان و ترور قرار گرفت. حجت‌الاسلام حسنی از سال 1324 علیه حکومت پهلوی مبارزه می‌‌کرد و زمانی که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال 1341 توسط حکومت شاه مطرح شد، چون بسیاری از روحانیان آن زمان مخالفت کرد.

«کریم حنیف» از مبارزان انقلابی ارومیه درباره مبارزات این مجاهد نستوه می‌گوید: مردم به مرحوم حجت‌الاسلام حسنی لقب «ژنرال حسنی» داده بودند؛ قبل از انقلاب با تعدادی در ارومیه گروهی تشکیل داده بودیم و از سال 1357 به صورت رسمی گروه مسلح مبارزان ژنرال شکل گرفته بود. وی ادامه داد: من هم به آنان ملحق شدم و در تیم‌های 2 نفری و 4 نفری سازماندهی شدیم؛ ماموریت این گروه‌ها حمایت از مردم شرکت‌کننده در تظاهرات در مقابل تعرض عوامل مسلح پهلوی بود. به گفته وی بیشتر این عملیات‌ها توسط مرحوم حجت‌الاسلام حسنی به عنوان فرمانده ارشد طراحی می‌‌شد و یکی از کارهای شگفت او در آستانه انقلاب، آموزش استفاده از سلاح در بالای منبر بود. حنیف ادامه داد: در این هنگام مردم حیرت‌‌زده بودند چون تصور نمی‌کردند که یک روحانی در بالای منبر و در آن فضای اختناق علیه شاه سخن  بگوید. وی افزود: فعالیت‌های مسلحانه حسنی در درگیری‌های پس از انقلاب علیه توطئه‌های حزب دموکرات کردستان در مناطق کردنشین تشدید شد و وی پس از پیروزی انقلاب در استان‌های آذربایجان و کردستان با کومله و خلق مسلمان هم درگیر شد. وی بیان کرد: مرحوم حجت‌الاسلام حسنی از همان روزهای اول انقلاب با حکم امام خمینی (ره) نماینده ایشان در ارومیه بود و براساس این حکم، برگزاری نماز جمعه‌ها بر عهده او گذاشته شد؛ بعد از رحلت امام خمینی (ره) حکم وی از طرف مقام معظم رهبری تمدید شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :