• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17285
+
-

زیباشهر؛ شهرک نازیبا

شهروندان می گویند امکاناتی که امروز در این شهرک وجود دارد هیچ تناسبی با زندگی شهری ندارد

در شهر
زیباشهر؛ شهرک نازیبا



مهسا مرادی| کرمانشاه- خبرنگار:

گسترش شهرنشینی باعث شده نیاز به امکانات خدماتی و رفاهی بیش از گذشته احساس شود،امکاناتی که باید در همه نقاط شهر ‌به‌صورت یکسان توزیع شود، اما این امر در کرمانشاه جایگاهی ندارد و امکانات آن معمولا در نقاط خاصی توزیع شده است.  

شهرک زیباشهر در تقسیم بندی مناطق شهرداری کرمانشاه در منطقه ۸ واقع است که جزو مناطق جدید این شهرستان محسوب می شود.  حجم کارهای لازم در این محدوده به قدری زیاد است که با وجود این‌که شهرداری منطقه۸ از بدو تاسیس و در طول مدت زمان مناسب انجام کارهای عمرانی، اقدامات زیادی انجام داده و همه تلاشش را به کار گرفته تا بتواند از بار مشکلات این شهرک بکاهد‌ اما بازهم کارهای بسیار دیگری باقی مانده است.  باتوجه به این‌که این شهرک تازه‌ساز است، اما ظاهر این شهرک شباهت آنچنانی به ساختار شهری ندارد و امکاناتی که امروزه در این شهرک وجود دارد هیچ تناسبی با زندگی شهری ندارد وهمین موضوع موجب گلایه اهالی آن شده است. مردم این محله مدت‌هاست به وضعیت این شهرک و عملکرد شهرداری و ادارات مختلف معترضند؛ مشکلاتی که نیازمند عزم جدی مسئولان برای رفع آن‌هاست. 

یک شهروند زیبا شهر در این باره می گوید: قطعی مکرر آب در ساعات مختلف شبانه‌روز چند سال است  در این شهرک وجود دارد. به طور مداوم هرشب راس ساعت ۲۱:۳۰آب قطع می‌شود وتا ساعت ۵صبح ادامه دارد. دقیقا در ساعاتی که مردم نیاز به این مایه حیاتی داشته و گلایه دارند که چرا این مشکل برای همیشه حل نمی شود.

یکی دیگر از مشکلات این شهرک که مردم را رنج می دهد معابر شهرک است که دارای آسفالت‌های نامناسب و حتی بدون آسفالت است. باتوجه به این‌که جمعیت کثیری از مردم در این منطقه سکونت دارند و ترددهای زیادی به واسطه  مجتمع های مختلف مسکونی که در این شهرک انجام می شود.  «شهبازی» یکی دیگر از ساکنان این شهرک با ابراز نارضایتی از وضعیت موجود بیان می کند: به دلیل آسفالت نشدن خیابان‌ها و کوچه ها،خاک سطح خیابان‌ها در تابستان با ایجاد گرد‌و‌غبار آسایش را از ما گرفته و در زمستان تبدیل به گل و لای می شود. وی اضافه می کند: در برخی خیابان‌های اصلی شهرکرمانشاه گاهی آسفالت و پیاده رو در سال چند بار تعویض یا ترمیم می شود، در حالی که محله ای چون زیباشهر دارای کمبودهای محسوسی است. مردم حق دارند از حداقل امکانات شهری استفاده کنند. وضعیت این شهرک با گذشت چند سال از ساخت آن و رشد روزافزون جمعیت آن توجیه پذیر نیست. 


وضع نابسامان خیابان‌ها

یکی دیگر از ساکنان این شهرک که درخیابان ۱۸متری ملی سکونت دارد، می گوید: خیابان‌های این شهرک وضع نابسامان و متاثرکننده‌ای دارند و عبور و مرور مردم با مشکلات زیادی مواجه است، چون یا آسفالت ندارند یا در اثربارندگی و تردد بیش از حد وسایل نقلیه  کنده و چاله چوله ایجاد شده و حتی خیلی از جاهای این خیابان توسط اداره آب کنده شده ترمیم نشده وخودروها نمی توانند به راحتی حرکت کنند. این  شرایط سخت ساکنان منطقه را به ستوه آورده و به توجه مسئولان نیازمندیم. مشکل دیگر ساکنان این منطقه کمبود سطل های زباله و تخلیه دیر به دیر زباله هاست که باعث می شود، مردم کیسه های مملو از زباله را در خیابان و کنارسطل‌ها و جوی‌ها رها کنند و این کار باعث آلودگی محیط بازی کودکان و ازدیاد  سگ و گربه ها می شود. 


معضل زمین‌های خالی

«امید محمدی»از ساکنان شهرک زیباشهر از زمین‌های خالی ساخته نشده در این شهرک گلایه دارد و می‌گوید: این زمین های خالی به محل دفن زباله های اهالی تبدیل شده است. «مریم عظیمی» خانه دار نیز از نبود سطل های زباله در ابتدای کوچه ها گلایه‌مند است و بیان می‌کند:گاهی مجبوریم در مسیرهای طولانی زباله ها را با خود حمل کنیم که گاه خسته می شویم و زباله ها را در کنار خیابان رها می‌کنیم. چرا شهرداری رسیدگی نمی کند؟ 

خانم «اسدی»40 ساله هم که 5 سال می‌شودکه در این شهرک سکونت دارد، می گوید: پاکسازی و نظافت در خیابان‌های اصلی به خوبی انجام می شود، ولی نظافت و جمع‌آوری زباله ها در کوچه ها و خیابان‌های فرعی نیازمند نظم و دقت بیشتری است.
وی می‌افزاید: این شهرک در واقع به حال خود رها شده و هرکس به نوبه خود ضربه ای به بهداشت و حقوق شهروندی آن می زند و دل هیچ مسئولی برای این همه مشکلات به درد نمی آید. یک شهروند دیگر نیز  می گوید: زیبایی ظاهری یک محله بر افزایش ارزش واقعی آن تاثیرزیادی می گذارد و علاوه بر آن تاثیرات غیرمستقیم مثبتی بر روان افراد دارد. 


پیگیری مشکلات از سوی شورا

رئیس کمیسیون فنی و شهرسازی شورای اسلامی شهر در این باره می گوید : خیابان‌ها و معابر اصلی شهر کرمانشاه در مناطق مختلف به صورت مرتب از نزدیک و به صورت حضوری مورد ارزیابی اعضا این کمیسیون قرار می گیرد و نکات و اشکالات به مسئولان مربوطه به‌ویژه شهرداران مناطق برای رفع مشکلات مورد تاکید قرار دارد . «سید احسان احسانی» می افزاید : نکات و اشکالات دیده شده به صورت مکتوب به مناطق اعلام می شود تا در بازدید مجدد که پس از مدتی انجام  می گیرد رفع آن‌ها از نزدیک مورد ارزیابی قرارگیرد.
شهرک زیباشهر که هر روز  بر جمعیت آن افزوده می شود، نیازمند توجه بیشتر و رسیدگی بهتر در زمینه خدمات فرهنگی و شهری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :