• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17283
+
-

بارگرانی مصالح بردوش بازار مسکن

رکود بازار مسکن و ساخت و ساز باعث ورشکستگی بسیاری از فروشندگان مصالح ساختمانی شده است

مسکن
بارگرانی مصالح بردوش بازار مسکن




 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

استان اردبیل مرکز تولید بسیاری از مصالح ساختمانی مانند سیمان و آجر است. اگرچه بیشتر مصالح ساختمانی تولید داخل است، اما نوسانات ارزی بر بازار این محصول بی‌تاثیر نبوده و تورم در این صنف فروشندگان و خریداران را دچار مشکل کرده است. 

گرانی در بازار مصالح ساختمانی باعث رکود در بازار مسکن و فضای نامناسب ساختمان‌سازی شده است. در حال حاضر انواع مصالح ساختمانی مرغوب به علت قیمت بالا، عموما با استقبال اندک ساختمان‌سازان مواجه می‌شود چون در شرایط فعلی ارزان‌سازی به عنوان اولویت اصلی در ساخت و ساز مسکن مورد توجه قرار گرفته است. 


حذف سوداگری از بازار مسکن

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: رکود بازار مسکن و ساخت و ساز باعث ورشکستگی بسیاری از فروشندگان این عرصه شده است. 
 «ولی محرمی» با بیان اینکه این نوسان نرخ ارز زندگی بسیاری از فعالان این صنف را تحت تاثیر قرار داده، می‌گوید: با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها، بسیاری از فعالان این صنف تا زمان برقراری ثبات در بازار، تصمیم به تعطیلی فروشگاه خود گرفته‌اند. 

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از فروشندگان به علت رکود در بازار از فعالیت در این صنف پشیمان شده و به شغل‌‌‌های دیگر روی آورده‌اند. 
یکی از ساختمان‌سازان استان  نیز در گفت ‌و ‌گو با همشهری اظهار می‌کند: ساخت ‌و ‌ساز در شرایط فعلی صرفه اقتصادی ندارد و نوعی ریسک محسوب می‌شود. افزایش هزینه‌ها، خواب سرمایه، گرانی مصالح ساختمانی و دیگر موارد باعث رکود ساخت و ساز و بازار مسکن شده است. 

وی درباره قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر بازار مسکن می‌گوید: در شرایط عادی، افزایش قیمت نشان از افزایش تقاضا و رونق بازار مسکن دارد، ولی در حال حاضر رکود سختی بر بازار مصالح حاکم است و فعلا ساخت و ساز برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های عموم مردم قرار ندارد. 


نقش دلال‌ها در گرانی مصالح

 کارشناس ارشد عمران و از فعالان بازار ساخت و ساز در این زمینه اظهار می‌کند: نوسان در بازار مانند دومینو بر همه اصناف و اقشار تاثیر می‌گذارد که شاید نتیجه آن افزایش قیمت باشد، ولی رکود را در پی دارد. 
«بهرام نامی» با اشاره به اعمال برخی افزایش قیمت‌ها در مصالح ساختمانی، می‌گوید: هر عاملی که قیمت تمام شده تولید مسکن را در شرایط فعلی بیشتر کند، مسیر خانه‌دار شدن مردم را سخت می‌کند و ساخت و ساز را به حاشیه می‌برد. 

وی با تاکید بر اینکه رشد قیمت زمین، مصالح، مالیات و مواردی از این دست به افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها منجر می‌شود، می‌افزاید: در حال حاضر نرخ مصالح ساختمانی با توجه به اینکه وارداتی نیستند و ربطی به نوسان نرخ ارزی ندارند، ناشی از حضور و فعالیت دلال‌هاست. 
نامی عنوان می‌کند: حمایت از صنایع مرتبط با ساختمان و مسکن با ارائه یارانه به عرصه تولید در این بخش، می‌تواند در حوزه بازار راهگشا باشد. 
وی با تاکید بر نقش دستگاه‌های مسئول در تنظیم بازار می‌گوید: به نظر می‌رسد ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند راهکاری برای خروج صنایع مرتبط با ساختمان از رکود باشد. 
نامی ادامه می‌دهد: باید علت اصلی افزایش نرخ مصالح ساختمانی استخراج و برای آن راهکاری پیدا شود، زیرا تعلل در این موضوع تبعات بدی بر بخش مسکن و اجاره‌بها دارد و فشار مضاعفی بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه تحمیل می‌کند. 


 ابطال پروانه‌های مصالح‌فروشان به دلیل رکود

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی اردبیل در گفت ‌و‌ گو با همشهری با بیان اینکه این صنف در رکود محض به سر می‌برد، می‌افزاید: در حال حاضر بیش از 40 مورد پروانه فعالان این عرصه باطل شده است و بقیه هم در وضعیت غیرفعال به سر می‌برند. 
«فرخ محمودی» اظهار می‌کند: افزایش قیمت ارز و نوسان در این بازار بر مصالح ساختمانی تاثیر گذاشته است  . 
وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز بر اقتصاد کلی مردم تاثیر دارد، می‌افزاید: در شرایطی که ساخت و ساز رکود داشته باشد، مساله اشتغال هم با مشکل مواجه می‌شود؛ بسیاری از کارگران ساختمانی مدت‌هاست که بیکار شده‌اند. 
محمودی با تاکید بر اینکه از سال 93-94 افزایش قیمت در بازار مصالح اعمال نشده است، می‌افزاید: در حال حاضر آجر سفال با قیمت دانه‌ای 260 تومان و سیمان پاکتی با قیمت 8 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد که به دلیل رکود مجبور می‌شویم از این قیمت پایین‌تر هم بفروشیم. 
وی همچنین با بیان اینکه مالیات برای همه صنوف و از جمله این صنف بسیار مشکل‌ساز شده است، بیان می‌کند: منکر آن نیستیم که برای انجام بسیاری از اقدامات و ایجاد زیرساخت‌ها باید مالیات دریافت شود، ولی بهتر است با بررسی بیشتری در این زمینه اقدام شود. در حال حاضر بیشتر درآمدهای صنف ما در این وضعیت رکود باید به جیب دارایی برود. محمودی دلیل تعطیلی بسیاری از مغازه‌های مصالح‌فروشی را پرداخت مالیات اعلام می‌کند. 


برخورد با فروشندگان غیرمجاز مصالح ساختمانی

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان در مورد فروشندگان مصالح ساختمانی غیرمجاز می‌‌گوید: در چند نقطه از شهر مانند غریبان، برخی افراد بدون پروانه کسب، بساط آزادفروشی مصالح ساختمانی مانند سیمان و گچ را پهن کرده‌اند که این کار بر بازار تاثیر می‌گذارد، چون این افراد اجاره و مالیات نمی‌پردازند و به قیمت پایین‌تر مصالح را می‌فروشند؛ البته تضمینی برای کیفیت مصالح آن‌ها نیز وجود ندارد.  

«فرخ محمودی» در مورد استانداردسازی مصالح می‌گوید: در بیشتر موارد، مصالح ساختمانی عرضه‌ شده از کارخانه‌های تولیدی استاندارد تهیه می‌شوند و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد.  وی با بیان اینکه کمبودی در زمینه عرضه نداریم، اضافه می‌کند: به دلیل کاهش ساخت و ساز در سال‌های گذشته، بیشتر انبارهای مصالح ساختمانی پر هستند و هیچ کمبودی در عرضه مصالح نخواهیم داشت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید