• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17246
+
-

وسایل نقلیه متنوع و جذابی در بازار تهران میزبان شما هستند

درشکه‌سواری در بازار تاریخی

درشکه‌سواری در بازار تاریخی

مهدی واعظی|خبرنگار:

تا به حال چند بار گذرتان به بازار تهران افتاده است؛ بازار قدیمی پایتخت که برخی قدمت آن را به دوره صفوی نسبت می‌دهند؟ به هر حال رفتن به بازار تهران، هم فال است و هم تماشا؛ می‌توانید هم خرید مورد نظرتان را انجام دهید و هم بافت تاریخی پایتخت و اماکن تاریخی محدوده قدیمی این ابرشهر را تماشا کنید. معابر اطراف بازار تهران مثل خیابان باب‌همایون، خیابان ناصرخسرو، خیابان 15خرداد، خیابان داور و... چند سالی‌است که تبدیل به پیاده‌راه شده و اتومبیل‌ها مجوز ورود به این محدوده از شهر را ندارند. در عوض وسایل حمل‌ونقل دیگری مهیاست تا شما با استفاده از آنها بتوانید خودتان را به این بازار تاریخی برسانید. اینجا به معرفی این وسایل نقلیه پرداخته‌ایم که خودشان هم می‌توانند جزو جاذبه‌های تفریحی این نقطه از پایتخت باشند.

واگن‌های چرخ لاستیکی

در سال‌های اخیر، بخشی از حمل‌ونقل داخلی بازار تهران به واگن‌های کوچک چرخ‌لاستیکی سپرده شده است. این واگن‌ها با حرکت در خیابان 15خرداد به طرف خیابان داور ادامه مسیر می‌دهند. مسئولان ترافیکی منطقه12 می‌گویند همه شهروندان امکان تردد در پیاده‌‌راه‌های بازار را ندارند و حتی برخی مایلند از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی هسته مرکزی شهر استفاده کنند. این واگن‌ها کمک می‌کنند در ساعت‌های کار بازار و حتی در زمانی که فعالیت‌های تجاری تعطیل شده است، مردم در این منطقه حاضر باشند و از نقاط خاطره‌انگیز تهران قدیم دیدن کنند. نمونه‌هایی از واگن‌های چرخ‌لاستیکی در کشورهای دیگر فعال است و مردم به‌خوبی از آن استقبال کرده‌اند. این واگن‌ها چندان لوکس نیست و بیشتر، خاطره ماشین‌دودی را تداعی می‌کند؛ با این تفاوت که نیروی محرکه آنها از یک موتور دیزل کم‌صدا و بدون دود تأمین می‌شود. این واگن‌ها آهسته حرکت می‌کنند و سوار و پیاده‌شدن مسافران حتی با سبد بار، آسان و ایمن است. استفاده از واگن‌های چرخ‌لاستیکی 3هدف عمده یعنی تردد در مسیرهای کوتاه، رونق گردشگری و باربری آسان برای شهروندان را دنبال می‌کند.

ون‌‌های برقی

یکی از ناوگان‌های حمل‌ونقل پرطرفدار در خیابان 15خرداد و خیابان ناصرخسرو، ون‌های برقی هستند. این ون‌ها مسافران را از 2مقصد چهارراه سیروس و میدان امام‌خمینی(ره) به ابتدای خیابان ناصرخسرو می‌رسانند. ویژگی اصلی این ون‌ها مسلما برقی‌بودن آنهاست؛ چراکه هیچ نوع آلودگی صوتی و زیست‌محیطی برای محدوده پرترافیک بازار تهران ندارند. در ضمن دورتادور این ون‌ها باز است که این باعث می‌شود مردم به‌راحتی بتوانند به تماشای بازار تهران بنشینند. شهرداری این ون‌های برقی را در راستای توسعه حمل‌ونقل پاک، ارائه تسهیلات مناسب به شهروندان و افزایش ایمنی آنها در پیاده‌روهای محدوده بازار تهران به ‌کار گرفته است؛ تعدادشان هم آن‌قدر زیاد است که به محض حضور شما در ایستگاه‌های ابتدایی، می‌توانید سوار آنها شوید. کرایه این ون‌های برقی حدود 700تومان است.

درشکه‌ها

درشکه‌ها را احتمالا یا در اصفهان زیاد دیده‌اید یا در مراکز تفریحی و بوستان‌های خاص و... اما چند سالی می‌شود که در قلب تهران هم می‌توانید آنها را ببینید و پیوندی با خاطره‌ها برقرار کنید. با توجه به ممنوعیت تردد خودروها در خیابان 15خرداد از چهارراه گلوبندک تا ابتدای خیابان ناصرخسرو، مسیر ویژه درشکه‌رانی در این محدوده راه‌اندازی شده است و از چند دستگاه درشکه برای جابه‌جایی شهروندان استفاده می‌شود. همچنین در محدوده خیابان‌ داور و شمال خیابان 15خرداد یک مسیر ویژه درشکه‌سواری دایر است. این درشکه‌ها همه‌روزه از ساعت9 تا 19 مسافران را جابه‌جا می‌کنند و در چند سال گذشته به جاذبه‌ مهم گردشگری در هسته مرکزی تهران تبدیل شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که برای توسعه فعالیت‌های گردشگری در بافت تاریخی شهر چند دستگاه درشکه جدید به ناوگان فعلی درشکه‌رانی بازار تهران افزوده شود تا شهروندان، ذوق و شوق بیشتری برای استفاده از آنها داشته باشند.

دوچرخه‌سواری

از حدود یک دهه قبل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های دوچرخه‌سواری شهری در مناطق تهران کرد. در منطقه12 این کار از حدود 7ـ6سال قبل آغاز شد و حالا دوچرخه‌سواری هم به گزینه‌های پیش روی گردشگران بازار اضافه شده است. مسیر ویژه دوچرخه‌سواری از حاشیه شبکه پیاده‌راه‌های بازار می‌گذرد. به سبب وجود خیابان‌های باریک و محدودبودن عرض معابر این منطقه، عبور دوچرخه‌سوارها در بخشی از مسیر به حالت شناور با ترافیک وسایل  نقلیه دیگر، انجام و در برخی محورها با حرکت عابران پیاده‌ ادغام می‌شود. جالب است بدانید این شبکه که در ضلع شمالی بازار قرار دارد کاملا اختصاصی‌است و در آینده به شکل یکپارچه، مطابق با شبکه جامع دوچرخه‌سواری تهران فعالیت می‌کند و به مناطق دیگر متصل می‌شود. هم‌اکنون بازار ایستگاه‌هایی دارد که می‌توانید از آنها به‌راحتی دوچرخه بگیرید و در این بافت تاریخی رکاب بزنید.


 
مترو

کامل‌ترین خطوط مترو در محدوده مرکزی تهران قرار دارد و از هر نقطه شهر امکان مراجعه به جاذبه‌های تفریحی، تاریخی، گردشگری و تجاری با این سامانه فراهم شده است؛ در عین حال مترو ساده‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای دسترسی به محدوده بازار است. برای ورود به ضلع شمالی بازار بهتر است از خط یک «تجریش- کهریزک» استفاده کنید و در ایستگاه 15خرداد از قطار پیاده شوید. برای دسترسی به ضلع جنوبی بازار، استفاده از ایستگاه‌های مولوی، خیام و شوش انتخاب‌ مناسبی است. اگر مسافر خط2 مترو هستید، ایستگاه‌های حسن‌آباد، امام‌خمینی(ره) و ملت شما را به محدوده شمالی بازار می‌رسانند. مسافران خط4 نیز برای دسترسی به بازار تهران بهتر است به‌صورت تقاطعی از ایستگاه‌های دروازه دولت و پیچ‌شمیران استفاده کنند و به‌ترتیب از طریق خطوط یک و 2 ادامه مسیر بدهند.

پیاده‌راه‌های بین‌المللی

بعضی پیاده‌راه‌ها در نقاط مختلف جهان هستند که حالا به جهت شهرت‌شان، به پیاده‌راه‌های بین‌المللی تبدیل شده‌اند؛ یعنی بسیاری از مردم جهان با آنها آشنایی دارند. اینجا 3پیاده‌راه معروف جهان را معرفی کرده‌ایم.

فرانسه/خیابان شانزا‌لیزه در پاریس

پاریس، پایتخت کشور فرانسه در شمال این کشور و بر کرانه رود سن قرار دارد. این شهر یکی از مراکز اصلی فرهنگی، هنری، تاریخی و سیاسی اروپا محسوب می‌شود و یکی از گردشگرپذیر‌ترین شهرهای دنیاست. البته گران‌بودن هم ازجمله ویژگی‌های این شهر است که امان بسیاری از شهروندانش را بریده است. به آنهایی که دوست دارند گشتی در شهر بزنند و از قدم‌زدن و پیاده‌روی لذت ببرند، توصیه می‌شود که حتماً سری به شانز الیزه بزنند؛ چراکه معروف‌ترین خیابان این شهر است که در شمال‌غربی پاریس قرار دارد و از شهرت جهانی برخوردار است. یکی از معروف‌ترین نمادهای شهر یعنی میدان کنکورد که به یک دروازه شباهت دارد، در شرقی‌ترین قسمت خیابان شانز الیزه واقع شده است. همچنین این خیابان در غرب به میدان شارل دوگل ختم می‌شود. خیابان شانز ا‌لیزه با تبدیل یکی از باندهای عبور و مرور خودرو‌ها به پیاده‌راه، محل زیبایی برای استفاده هرچه بهتر عابران پیاده است. مردم به‌خاطر وجود سینما‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های بزرگ منحصربه‌فرد و زیبا به این خیابان می‌آیند.

ایتالیا/ خیابان «کورسو بوینس‌آیرس» در میلان

بعد از رم، میلان بزرگ‌ترین شهر ایتالیا محسوب می‌شود؛ شهری صنعتی در شمال این کشور که جمعیت آن حدود 5 میلیون نفر و ساختار آن به‌ صورت شهرک‌شهرک است. میلان برخلاف رم، جاذبه‌های توریستی و تاریخی کمی دارد اما همین شهر نیز برای خودش از دیدنی‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است که چشم گردشگران داخلی و خارجی را خیره می‌کند. یکی از معروف‌ترین خیابان‌های میلان، کورسو بوینس‌آیرس نام دارد که خیابانی‌است بدون تردد خودرو؛ بدین معنی که این خیابان یک پیاده‌راه بزرگ محسوب می‌شود. البته خیلی‌ها از آن به‌عنوان یک مرکز خرید بزرگ و حسابی نیز یاد می‌کنند. خیلی‌ها بر این باور هستند که حضور در این مرکز خرید و خیابان سرپوشیده که سقف آن از شیشه‌ ساخته شده، به معنی حاضرشدن در مرکز میلان است. تقریبا تمامی آثار تاریخی و باستانی میلان در اطراف این خیابان واقع شده‌اند. با پیاده‌روی چند دقیقه‌ای می‌توانید به کلیسای بزرگ و معروف دومو که به سبک معماری گوتیک ساخته شده برسید؛ کلیسایی که ساخت آن ۸۰۰سال به طول انجامیده است.

ترکیه/ خیابان استقلال در استانبول

حد فاصل منطقه شیشهانه و میدان تقسیم(تاکسیم) در استانبول، خیابانی نه‌چندان عریض وجود دارد که برای عبور و مرور خودرو‌ها ممنوع است. تنها یک خط تراموای سنتی از وسط آن عبور می‌کند و گاهی نیز صدای خودروی ویژه پلیس در آن به‌گوش می‌رسد. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی تردد وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری در این خیابان که «جاده استقلال» نام دارد ممنوع است. این خیابان در منطقه بی‌اوغلو، یکی از تاریخی‌ترین، سنتی‌ترین و پررفت و آمد‌ترین مناطق استانبول واقع شده و گردشگران بسیاری در خود خیابان و کوچه پس‌کوچه‌های آن درحال گردش هستند. دو طرف خیابان پر است از مغازه‌ها و رستوران‌های رنگارنگ که همیشه برای خودشان مشتری دارند. در این خیابان تاریخی چند کنسولگری، یک مسجد، یک کلیسا و چند مرکز تجاری هم به‌چشم می‌خورد. کف‌پوش خیابان از سنگ است و تراموا‌ها که تقریباً هر یک ربع یک بار سر و کله یکی‌شان پیدا می‌شود با به صدا در آوردن یک زنگ بامزه به عابران هشدار می‌دهد که از روی ریل کنار بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید