• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17243
+
-

راه و رسم خلبان‌شدن و پرواز‌کردن

نگاه روز
راه و رسم خلبان‌شدن و پرواز‌کردن


به‌طور کلی آموزش خلبانی در کشور ما به 2 بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود و هزینه تحصیل در هر کدام از این مراکز نیز تقریبا یکسان است. تنها مرکز دولتی که هم‌اکنون عهده‌دار برگزاری کلاس‌های آموزش خلبانی در ایران است، مرکز آموزش صنعت هوانوردی دانشگاه جامع علمی-کاربردی است و دیگر موسسات و مدارس فعال در این زمینه، مراکز خصوصی تلقی می‌شوند. به جز یکی دو موسسه و مدرسه خلبانی خصوصی که مبدا پروازهای آنها در تهران است، دیگر موسسات در شهرها و استان‌های اطراف تهران به‌ویژه فرودگاه قزوین مستقر شده‌اند. برای اخذ این گواهینامه، متقاضی باید حدود 250ساعت کلاس زمینی و 45ساعت پرواز بگذراند که هزینه کلاس زمینی آن حدود 850هزار تومان و هزینه هر ساعت پرواز آن حدود 120هزار تومان (کل ساعات پرواز حدود 5میلیون و 400هزار تومان) است.

لازمه اخذ گواهینامه C.P.L گذراندن400ساعت کلاس زمینی و 100ساعت پرواز است که با در نظر گرفتن شهریه 30هزار تومانی برای هر ساعت کلاس زمینی و هزینه 140تا 280هزار تومانی برای هر ساعت پرواز، هزینه اخذ این گواهینامه مبلغی حدود 17میلیون تومان می‌شود. همچنین متقاضی برای اخذ گواهینامه  I.R باید بین 30تا 40ساعت پرواز داشته باشد که شهریه آن حدود 6 میلیون تومان است و با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی، هزینه گذراندن یک دوره کامل آموزش خلبانی حدود 30میلیون تومان می‌شود.
 همچنین هزینه آموزش پرواز کایت، پاراگلایدر (چتربازی)، پاراموتور و پاراشوت به‌ترتیب حدود 800، 700، 750 و 900هزار تومان است. هزینه آموزش پرواز بالن نیز حدود یک‌میلیون تومان می‌شود. گفتنی است هزینه خرید هرکدام از این وسایل نیز بین یک تا 2میلیون تومان است. همچنین خرید CD‌های پک کامل آموزش خلبانی، یوک شبیه‌ساز پرواز، پدال شبیه‌ساز و... حدود 160هزار تومان است.



ورود به دانشکده خلبانی ارتش

از زمان تاسیس دانشکده پرواز تا سال 82 پذیرش داوطلبان استخدام در نیروی هوایی ارتش از 2 گروه آزمایشی تجربی و ریاضی به‌صورت نیمه‌متمرکز از طریق کنکور سراسری انجام می‌شد. اما از سال 85 این دانشگاه‌ها از نظارت وزارت علوم خارج شدند و چون داوطلبان ورود به این دانشگاه‌ها ‌باید دوره 45روزه آموزش نظامی را بگذرانند، تغییراتی در پذیرش این دانشگاه ایجاد شد. از آنجا که تاریخ برگزاری آزمون این دانشگاه زمان دقیقی ندارد علاقه‌مندان باید از اواخر بهمن گوش به زنگ باشند تا دچار مشکل ثبت‌نام نشوند.
اگر سن‌تان از 20گذشته است می‌توانید مستقیم به سراغ ادامه مطلب و بخش پرواز با گواهینامه بروید. برای شرکت در آزمون دانشکده پرواز باید زیر 20سال داشته باشید. حداقل معدل کل‌تان 14 باشد و اگر در آزمون موفق شدید، باید طبق برنامه زمانی که به شما اعلام خواهد شد برای آزمون‌های صلاحیت مراجعه کنید. این مرحله اغلب در 3 روز در تهران برگزار می‌شود. روز اول به معاینات پزشکی اختصاص دارد. قد شما نباید از 165کمتر باشد. نباید جراحات ناشی از تیغ و چاقو و جراحی یا شکستگی داشته باشید. فاصله زانوهایتان باید از عرض یک قنداق تفنگ بیشتر نباشد.

پس از بررسی برخی موارد دیگر پزشکی، میزان دید (درجه چشم)، میزان آستیگمات بودن چشم‌ها و کوررنگی‌تان معاینه خواهد شد. پزشک دیگری دندان‌ها و لثه‌هایتان را بررسی خواهد کرد. افرادی که بیش از 4 دندان پرشده دارند یا یک دندان کم دارند مردود خواهند شد. عفونت‌های دهان و دندان نیز جلوی امضا‌شدن کارت‌تان را خواهد گرفت. اصولا اگر رؤیای خلبانی در سر می‌پرورانید باید از آغاز به فکر دهان و دندانتان باشید و مرتب مسواک بزنید. مراحل بعدی نیز اندازه‌گیری فشار خون، معاینه قلب، اعصاب، حلق، بینی و شنوایی را شامل می‌شود. بیماران آسم و سینوزیت نیز باید در این مرحله با آزمون خلبانی خداحافظی کنند.

روز دوم باید تست ورزش (چند دور دویدن دور یک میدان بزرگ، شنا، درازنشست و توانایی انجام ورزش‌های کششی) بدهید و روز سوم نوبت آزمون‌های عقیدتی است. اما اگر این آزمون را از سر بگذرانید 2‌ماه در پادگانی مخصوص و با شرایطی ویژه دوره خواهید دید و پس از یک استراحت کوتاه، تحصیل‌تان در دانشگاه شهید ستاری آغاز می‌شود.‌ تحصیل دانشجویان دانشگاه شهید ستاری شبانه‌روزی است و امکانات دانشگاهی خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. برنامه صبحگاه عمومی رسمی دانشگاه شنبه‌ها انجام می‌شود و پوشیدن البسه نظامی برای تردد در قسمت‌های مختلف دانشگاه ضروری است. دانشجویان بعد از گذراندن 4 سال و موفقیت در آزمون‌های عملی و تئوری پرواز با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شده و با توجه به مهارت‌ها و تخصص‌های دوران دانشجویی به یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی منتقل می‌شوند و پرواز خود را با یکی از جنگنده‌ها یا هواپیماهای ترابری شروع می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید