• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17235
+
-

دیوارنگاری در دیگر سو

شناسنامه
دیوارنگاری در دیگر سو


دیوارنگاری طی قرن‌های اخیر در کشورهای اروپایی و ایالات متحده طرفداران وسیعی یافته‌ است. این هنر حتی در برخی فیلم‌های هالیوودی به‌عنوان یک شیوه تبلیغ رواج یافته‌ است. در سال‌های اخیر مسئولان نیویورک و بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا و اروپا، «گرافیتی» را به‌عنوان ‌هنری خیابانی به‌رسمیت شناخته‌اند و برخی گذرگاه‌ها را نیز برای این هنر درنظر گرفته‌اند اما برخی هنرمندان این نقش‌های عصیانگر، زیر بار قانون نرفته‌اند و همچنان ‌روی دیوارهای مترو و ساختمان‌های دولتی گرافیتی می‌کشند. در این گزارش به بررسی برخی گرافیتی‌ها در کلانشهرهای دنیا می‌پردازیم.


ملبورن استرالیا



در استرالیا بعضی از مورخان هنر پس از بررسی گرافیتی‌ها بخشی از آنها را به‌دلیل برخورداری از خلاقیت بالای هنری به‌صورت جدی در میان هنرهای بصری رتبه‌بندی کرده‌اند. ملبورن شهری چند‌فرهنگی در استرالیاست. گذرگاه‌های طاقدار و کوچه‌های معروف مرکز شهر با کافه‌ها، بوتیک‌ها و مغازه‌های تاریخی و گرافیتی‌های آن، این شهر را به یکی از پایتخت‌های هنر شهری و مرکز هنر استنسیل در جهان تبدیل کرده‌ است و گرافیتی بخشی از جاذبه‌های توریستی این شهر محسوب می‌شود. گرافیتی در ملبورن برای هنرمندان آزاد است ولی برای عموم وقتی به قصد خرابکاری انجام شود و برای جوانان زیر ۲۰سال، جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.


نیویورک آمریکا



در نیویورک گرافیتی در ابتدا با مخالفت‌هایی از طرف مردم و مسئولان شهری روبه‌رو شد. بسیاری کارشناسان، گرافیتی را مترادف با جنایت می‌دانستند و از دولت می‌خواستند برای جلوگیری از آن کاری انجام دهد. در سال۱۹۵۵ رودولف جولیانی -شهردار نیویورک- قانونی را تصویب کرد که «جرائم علیه کیفیت زندگی» نامیده شد. در همان سال قوانین ایالتی تصویب شدند که طی آن فروش اسپری رنگ به جوانان زیر ۱۸سال غیرقانونی اعلام شد و فروشندگان ملزم شدند که اسپری‌ها را در محلی دور از دسترس قرار دهند و تخطی از این قانون جریمه‌ای بالغ بر ۳۵۰دلار برای هر نفر به دنبال داشت.


پاریس فرانسه



حضور گرافیتی در بسیاری از محافل رسمی هنری فرانسه نشان از موفقیت این جنبش هنری و آشنایی مردم این کشور با این پدیده هنری اجتماعی دارد. «دارایی شهری» نام فستیوالی است که در نزدیکی مرز سوئیس برپا می‌شود و آثار گرافیتی را به خیابان‌های بزانسون فرانسه می‌آورد. در سراسر خیابان‌های پاریس سایت‌های گرافیتی مجاز وجود دارد و هنرمندان آزادانه به گرافیتی می‌پردازند و حتی اخیرا مقامات فرانسه اعلام کرده‌اند که از گرافیتی استیو جابز که بنکسی- نقاش خیابانی مشهور بریتانیایی- آن را بر دیوار ورودی کمپ آوارگان شهر کاله به تصویر کشیده‌است محافظت می‌کنند.


ورشو لهستان



در یکی از خیابان‌های شهر ورشو 2دیوار به گرافیتی اختصاص داده شده است. گرافیتی روی این دیوارها کاملا قانونی‌است و هنرمندان بسیاری به خلق آثار روی آنها می‌پردازند. لودز از دیگر شهرهای مرکزی لهستان نیز که در نزدیکی ورشو قرار دارد و از دیگر مکان‌های مجاز برای گرافیتی ‌است که شهروندانش از نمای دیوارهای رنگارنگ‌شان لذت می‌برند و این مناظر را بیشتر مرهون گالری «فرم‌های شهری۳» هستند.


تایپه تایوان



در تایپه تایوان هنرمندان گرافیتی در سراسر شهر مشغول به کار هستند و پلیس جز در مواردی که شاکی خصوصی وجود داشته باشد علاقه‌ای به درگیری ندارد. از سال ۲۰۰۰ مباحث زیادی درباره مزایای هنر شهری در تایوان مطرح شد و پس از بازداشت هنرمندی ضد‌استبداد و ضد‌جهانی‌شدن به نام «برادر» در سال ۲۰۰۶ و اعتراضات دانشجویان در فضاهای مجازی به این حکم، توجه زیادی را به‌خود جلب کرد.


بورقوسن آلمان



شهر بورقوسن در جنوب‌شرقی آلمان، نزدیک به مرز اتریش قرار دارد و دارای دیواری به طول ۱۵۰ و ارتفاع ۸متر است که گرافیتی روی آن مجاز است. برلین پایتخت هنر دیوارنگاری اروپا اعم از مجاز و غیرمجاز آن شده ‌است؛ صحنه‌ای بی‌انتها برای به تصویر کشیدن بسیاری موضوعات که البته برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جاذبه‌ای توریستی محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید