• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1721
+
-

رمز گشایی از قیمت بنزین و گازوئیل

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت: افزایش قیمت بنزین و گازوئیل فعلاً در حد پیشنهاد است و هنوز قطعی نیست

رمز گشایی از قیمت بنزین و گازوئیل

هر لیتر بنزین 1500تومان و هر لیتر گازوئیل 400تومان؛ این پیشنهاد دولت به مجلس در قالب لایحه بودجه سال آینده است. دولت می‌گوید اگر مجلس به این پیشنهاد رأی دهد از محل افزایش 500تومانی هر لیتر بنزین و 100تومانی هر لیتر گازوئیل می‌توان 17هزار و 400هزار میلیارد تومان پول به‌دست آورد و از آن برای ایجاد اشتغال استفاده کرد.

البته این پیشنهاد دولت در حالی مطرح شده که مشخص نیست آیا منظور دولت افزایش قیمت هر لیتر بنزین معمولی از 1000تومان به 1500تومان و به تناسب افزایش قیمت بنزین سوپر است یا نه. اما اگر میانگین مصرف روزانه بنزین در یک سال حدود 85میلیون لیتر و گازوئیل 75میلیون لیتر محاسبه شود، درآمد احتمالی پیش‌بینی شده برای دولت از محل افزایش قیمت این دو فرآورده سوختی اندکی بیش از مبلغی است که دولت در تبصره18 لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است. 

به این ترتیب دولت می‌گوید: قیمت فرآورده‌های نفتی یادشده درصورت صلاحدید مجلس به میزانی افزایش خواهد یافت که حداکثر درآمد همان 17هزار و 400میلیارد تومان با احتساب عوارض و مالیات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سهم شرکت ملی نفت ایران به میزان 14.5درصد خواهد بود. دیروز همزمان با تأیید خبر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی اظهار کرد: شما در انتخابات به ما گفتید که اولویت اول ما اشتغال جوان‌های ماست و ما هم می‌دانیم که این اولویت اول شماست. می‌گویند ممکن است حامل‌های انرژی گران شود. به شما اعلام می‌کنم، قیمت بنزین و گازوئیل از نصف قیمت جهانی بالاتر نخواهد بود. وی تصریح کرد: قانون به ما گفته باید طی 5سال قیمت این دو فرآورده را به قیمت جهانی برسانیم. چرا؟ به‌دلیل اینکه ما می‌دانیم شرایط زندگی مردم چگونه است. اما اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود، من به سازمان برنامه و بودجه و به دولت گفته‌ام، این پول صرفا برای اشتغال جوان‌ها خواهد بود و بس؛ فقط برای اشتغال.

قیمت جهانی بنزین

براساس گزارش شبکه خبری بلومبرگ، میانگین قیمت جهانی هر لیتر بنزین در فصل سوم سال2017 بالغ بر 75سنت برآورد شده که با درنظر گرفتن قیمت هر دلار آمریکا در برابر ریال ایران به ارزش 4هزار تومان، قیمت هر لیتر بنزین در جهان به‌طور متوسط بالغ بر 3هزار تومان برآورد شده و به این ترتیب روشن است که دولت تصمیم دارد برای ایجاد اشتغال برای دست‌کم 980هزار نفر، قیمت هر لیتر بنزین را به 1500تومان یا همان نصف قیمت جهانی برساند. هفته گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اظهار کرد: درقانون بودجه سال‌جاری و لوایح گذشته همیشه ظرفیتی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی درنظر گرفته می‌شود. در بودجه سال96، دولت اجازه دارد تا سقف 48هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، هم‌اکنون براساس قیمت‌های موجود چیزی حدود 32هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم. نوبخت با اشاره به اینکه 16هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین شده وجود دارد، بیان داشت: با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح‌شده افزایش پیدا کند.

قیمت‌ بنزین و گازوئیل قطعی نیست

دیروزپایگاه اطلاع‌رسانی دولت با استناد به تبصره18 لایحه بودجه سال آینده با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار تصریح کرد: برای تحقق چنین درآمدی، قیمت بنزین و گازوئیل در بودجه سال1397 به‌ترتیب 1500 و  400تومان «پیشنهاد» شده و از کلمه «پیشنهاد» کاملا مشخص است که این موضوع قطعی نیست و صرفا یک نظر کارشناسی است که نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد و در صورت قطعی‌شدن به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید