• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17208
+
-

هتل‌های پر از اتاق خالی

2 هتلدار از وضعیت اقامتگاه‌های گردشگری همدان می‌گویند

گردشگری
هتل‌های پر از اتاق خالی




ریحانه حمیدی| همدان- خبرنگار:

محل اقامت برای گردشگران در همدان همیشه با مسائل و مشکلات بسیاری همراه بوده است و قیمت بالا و کیفیت پایین هتل‌های این شهر دغدغه مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. همدان در تابستان سال 97 میزبان رویدادی جهانی است و به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی مطرح شده است. حال باید دید آیا هتل‌های این شهر آمادگی پذیرایی از مهمانان این رویداد جهانی را دارند یا خیر. با 2 تن از هتلداران همدان گفت‌وگو کردیم با این توضیح که شهرام شیروانی رئیس جامعه هتلداران استان و مدیران هتل‌های آرین و امیران، پیام‌ها و تماس‌های مکرر ما را بی‌پاسخ گذاشتند. 


حمایت هتلداران 

اشکان لطفی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی گردشگری است. او بیش از 10 سال در زمینه هتلداری تجربه دارد و مدیریت هتل پارسیان آزادی و هتل پارسیان بوعلی برعهده اوست. 
لطفی در پاسخ به این سوال که با توجه به رویداد 2018 در همدان، مجموعه هتل پارسیان چه برنامه ویژه‌ای برای استقبال از این رویداد دارد، توضیح می‌دهد: مجموعه ما نیز به ‌تبع همه مجموعه‌های اقامتی که در صنعت گردشگری فعالیت دارند در این رویداد سهم کوچکی خواهد داشت.

همان‌گونه که در سال‌های گذشته در رویدادهای مهمی که در شهر همدان وجود داشت از متولیان این برنامه‌ها در بخش دولتی حمایت کردیم، در این رویداد هم در حد توان حمایت خواهیم کرد. در جلساتی که برای برگزاری بهتر این رویدادها با دبیرخانه رویداد 2018 انجام می‌شود گاهی بنده به نمایندگی از جامعه هتلداران شرکت می‌کنم. وی می‌افزاید: یکی از بحث‌های اساسی در چنین سفرهایی مسأله اقامت است. ما برای استقبال از مهمانان رویداد 2018 و اجلاس سازمان جهانی گردشگری که در آبان‌ماه در همدان اتفاق خواهد افتاد، تلاش کرده‌ایم در بخش سخت‌افزاری یا تشریفات امکانات خود را به استاندارد جهانی نزدیک کنیم. در بخش منابع انسانی هم ارتقای دانش نیروی شاغل در هتل را با طرح‌های تشویقی در دستور کار داریم. خدمات غیرملموس در گردشگری اهمیت فراوانی دارد، چراکه وقتی مسافری وارد هتل می‌شود احساس رضایتی که از برخورد با عوامل آن هتل یا حتی شهروندان یک شهر دارد در دیدگاه او درباره گردشگری آن شهر تاثیر خواهد گذاشت. بر این اساس ما تلاش کرده‌ایم بر خدمات غیرملموس هم به اندازه خدمات ملموس تمرکز کنیم. 


همدان آماده نیست

بابک مغازه‌ای، کارشناس ارشد مدیریت گردشگری و فعال حوزه گردشگری، در پاسخ به این سوال که آیا هتل‌های همدان آمادگی پذیرایی از مهمانان بین‌المللی رویداد 2018 را دارند، می‌گوید: هنوز دقیقا مشخص نیست تعداد مهمانان اجلاس گردشگری آسیا چند نفر است حتی سطح افرادی که در این رویداد شرکت می‌کنند نیز دقیقا روشن نیست.
 متاسفانه حتی زمان دقیق رویداد 2018 نیز معلوم نیست. درباره رویدادی که در آبان‌ماه با عنوان مجمع موسسان سازمان جهانی گردشگری برگزار خواهد شد نیز چنین مسأله‌ای صدق می‌کند و ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم مهمانان این رویداد در چه سطحی خواهند بود.
 در شرایطی که ما آمار دقیقی از تعداد و سطح شرکت‌کنندگان نداریم نمی‌توان گفت آیا هتل‌های ما آمادگی پذیرایی از این مهمانان را دارند یا نه؟ 

وی می‌افزاید: شاید تا چندین دهه دیگر نه تنها در همدان که در دیگر شهرهای ایران هم شاهد چنین اتفاقی نباشیم که در حوزه گردشگری یک شهر، 2 رویداد جهانی و آسیایی در چنین سطحی در یک سال برگزار شود، بنابراین باید رویکرد بسیار متفاوتی به این موضوع داشته باشیم. 
متاسفانه با وجود تمام تلاش‌هایی که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادها و سازمان‌های متولی در این زمینه کرده‌اند، شاهد اتفاقات بزرگی نبوده‌ایم. 
این تلاش‌ها به ویژه در حوزه اقامت نمود عینی چندانی نداشته است یعنی ما نه در کیفیت و نه کمیت شاهد پدیده بی‌نظیری
 نبوده‌ایم. این کارشناس ارشد مدیریت گردشگری اضافه می‌کند: سامانه اقامتی ما با همان روال پیشین و با همان میزان گردشگر به کار خود ادامه می‌دهد. فارغ از این رویدادها همواره ما همین تعداد گردشگر را داشته‌ایم و اگر تلاش بیشتری صورت نگیرد، در سال‌های آینده هم همین تعداد گردشگر را خواهیم داشت. یعنی همدان 2018 چیزی بر ظرفیت اقامتی کشور نیفزوده است. 

مغازه‌ای توضیح می‌دهد: قطعا نیاز است کیفیت خدمات هتل‌های ما بهتر شود، چراکه همدان میزبان وزیران گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود و در آبان‌ماه مهم‌ترین فعالان گردشگری جهان را به همدان دعوت می‌کنیم. 
نخستین چیزی که این مسافران با آن برخورد می‌کنند اقامت و پذیرایی ما خواهد بود و محتوای برنامه را در گام‌های بعدی خواهند دید. 
با توجه به جایگاهی که دارند توجه و دقت بیشتری در کیفیت این خدمات دارند و بسیار دقیق همه‌چیز را رصد خواهند کرد. در این حوزه کمیت و کیفیت بسیار اهمیت دارد و علاوه بر آن موضوع مهمانداری و مهمان‌نوازی بسیار مهم است. در کشور ما معمولا در این زمینه ضعف وجود دارد و باید با توانمندسازی و آموزش این ضعف را تا حد امکان رفع کرد. 


افزایش کیفیت خدمات

منصور شعبانی، مدیرعامل هتل‌آپارتمان خاتم، در پاسخ به این پرسش که برای رویداد 2018 چه برنامه‌ای دارید، می‌گوید: ما در جامعه هتلداران برای برنامه‌های این رویداد تصمیم می‌گیریم و با توجه به سیاست‌های این اتحادیه با رویدادهای گوناگون روبه‌رو می‌شویم و از برگزارکنندگان برنامه‌های این چنینی حمایت می‌کنیم. در برنامه‌هایی مانند جشنواره پویانمایی هم در کنار هتل باباطاهر و امیران به ارائه خدمات به مهمانان این رویداد پرداختیم. در برنامه‌هایی که برای استقبال از رویداد 2018 برگزار می‌شود هتل خاتم یکی از ارائه‌دهندگان خدمات به گردشگران خواهد بود. ما با تعمیراتی که در داخل هتل برای بهسازی انجام دادیم تلاش کردیم از نظر فیزیکی امکانات به‌روزتر و کارآمدتری را داشته باشیم و کیفیت خدمات هتل را بالاتر ببریم.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا هتل‌های همدان نیازها و سلایق گردشگران خارجی را برآورده خواهند کرد، توضیح می‌دهد: بله حتما نیازهای گردشگران خارجی را تامین خواهند کرد. ما طرحی را در شورای اسلامی شهر برای ساماندهی خانه‌های مسافر و اقامتگاه‌های غیرمجاز در همدان پیگیری می‌کنیم که اگر به نتیجه برسد، سیمای شهر بهتر خواهد شد. شعبانی درباره نحوه توانمندسازی نیروهای هتل نیز می‌گوید: میراث فرهنگی دوره‌هایی را برای توانمندسازی برگزار می‌کند و ما در آن شرکت می‌کنیم.
 کارکنان پذیرش هتل به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند، اما نیاز نیست تمام نیروهای ما زبان انگلیسی بدانند، چون همه آنها با گردشگر ارتباط مستقیم ندارند. ما کارمندان باسواد بسیاری در بخش خدمات داریم، اما مشکل اینجاست که آنان به عنوان شغل دائمی به این حرفه نگاه نمی‌کنند. مدتی در این حوزه کار می‌کنند وقتی کار بهتری پیدا کردند به سراغ کار دیگری می‌روند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید