• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17194
+
-

افزایش جمعیت قوچ و میش ارمنی در جزایر دریاچه ارومیه

حیات وحش
افزایش جمعیت قوچ و میش ارمنی در جزایر دریاچه ارومیه


رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه طبق سرشماری سال گذشته تعداد قوچ‌های ارمنی در جزایر دریاچه ارومیه به 1200رأس رسید، گفت: امسال با بارندگی‌های مناسب و ساماندهی آبشخورهای منطقه شرایط برای زیست و زادوولد این نژاد اصیل مهیا شده است و انتظار می‌رود باتوجه به ویژگی این قوچ در چند قلو‌زایی تعداد آنها نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

بهزاد شیرپنجه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: همه‌ساله در اواسط فصل بهار، بره‌آوری میش‌های ارمنی در سطح جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه خصوصا جزیره کبودان که زیستگاه اصلی این‌گونه در پارک ملی است، آغاز می‌شود. سال گذشته حدود 800رأس قوچ و میش ارمنی در جزیره کبودان سرشماری شدند.

او با بیان اینکه قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است که 10تا 13سال عمر می‌کند، تأکید کرد: این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت ازجمله (قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد) در ایران زیست می‌کنند و به‌دلیل اینکه در زمان‌های گذشته این گوسفند وحشی در مرز ایران و ارمنستان می‌زیسته به قوچ ارمنی معروف است.

شیرپنجه افزود: به‌منظور جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی در بین حیات‌وحش، تمام آبشخورهای موجود مورد استفاده مشترک این حیوانات ضدعفونی شده و تاکنون هیچ‌گونه بیماری تب برفکی در منطقه مشاهده نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید