• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17191
+
-

مادورو پیروز انتخابات سرد ونزوئلا

مادورو پیروز انتخابات سرد ونزوئلا

حدود نیمی از ‌رأیدهندگان ونزوئلایی ترجیح دادند در خانه بمانند و به پای صندوق‌های رأی نروند تا نیمی دیگر نیکلاس مادورو را بار دیگر برای یک دوره شش‌ساله، راهی کاخ ریاست‌جمهوری کنند.

نیکلاس مادورو دیروز ساعاتی پس از اعلام نتایج رسمی تلاش کرد با یک سخنرانی پرشور، فضای سرد انتخابات را اندکی گرم کند. او پیروزی‌اش در انتخابات را شکست امپریالیسم توصیف کرد و گفت: «این یک روز تاریخی بود؛ روز زیبای پیروزی.»

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که براساس آمار منتشر شده، حدود 8میلیون و 600هزار نفر یعنی چیزی حدود 46درصد از ‌رأی‌دهندگان ونزوئلایی پای صندوق‌ها حاضر شدند. از این تعداد 5میلیون و 800هزار نفر به مادورو و یک میلیون و 800هزار نفر به رقیب اصلی او یعنی هنری فالکن رأی دادند. تعداد ‌رأی‌دهندگان در مقایسه با انتخابات سال2013 که در آن مادورو با کسب 50درصد از آرا پیروز انتخابات شد، تغییر چشمگیری داشت. آن زمان، هوگو چاوز، رهبر فقید انقلاب ونزوئلا به‌تازگی درگذشته بود و ونزوئلا مثل امروز در بحران اقتصاد و سیاست فرونرفته بود. در سال2013 بیش از 80درصد از واجدان شرایط رأی‌دادن در انتخابات شرکت کردند.

مادوروی 55ساله در میان فریادهای شادی هوادارانش گفت: «آنها من را دست‌کم گرفته بودند؛ رأی 68درصدی هیچ‌گاه در ونزوئلا سابقه نداشته است.» اشاره مادورو به مخالفان دولت است که انتخابات را تحریم کرده بودند. رقیب اصلی او یعنی فالکن که به‌تازگی از صف احزاب مخالف جدا شده و به‌عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده بود، نتیجه را نپذیرفته و رأی مادورو را زیر سؤال برده است. فالکن پس از اعلام نتایح در یک نشست خبری گفت که تخلفات بسیاری در حوزه‌های رأی‌گیری رخ داده که تکرار انتخابات را ضروری می‌کند.

راهیابی دوباره مادورو به کاخ ریاست‌جمهوری اما گویا آنقدرها به مذاق سیاستمداران در مهد امپریالیسم خوش نیامده است. دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، انتخابات ونزوئلا را «ساختگی» و «توهین به دمکراسی» خواند.

آمریکا پس از اعلام نتایج گفت که تحریم‌های جدید برای ونزوئلا در راه است؛ تحریم‌هایی که همین الان هم ونزوئلا را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید