• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17183
+
-

آب در «کارون» هدر نمی‌رود

ساکنان مجتمعی مسکونی در مصرف بهینه آب رکورد زدند

آب در «کارون» هدر نمی‌رود

رابعه تیموری|خبرنگار:

منطقه10


اعداد و ارقام جالب قبض آب مجتمع مسکونی کارون سبب شد که کفش و کلاه کنیم و همراه با «‌‌مینا حسنی»کارشناس روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب منطقه 5 به این مجتمع سری بزنیم تا در برنامه تقدیر این شرکت از ساکنان آن شرکت کنیم؛ اما وقتی به جمع ساکنان مجتمع رفتیم، دریافتیم دلایل زیادی برای تقدیر و تحسین ساکنان این مجتمع 72 واحدی وجود دارد و موفقیت آنها در بهینه‌سازی مصرف آب و رساندن آن به پایین‌ترین سطح مصرف استاندارد جهانی فقط یکی از هنرهایشان است. شرکت آبفا منطقه 5 به مشترکان ساکن مناطق 9، 10، 11، 17 18 و 22 خدمت‌رسانی می‌کند و ساکنان مجتمع مسکونی کارون از میان 202 هزار و 232 مشترک گلچین شده‌اند.
    
 در میان سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ راسته شرقی خیابان کارون شمالی پیدا کردن مجتمع مسکونی کارون چندان دشوار نیست. مجتمع بزرگ و 72 واحدی کارون همسایه بوستان سرسبز شهیدان باقری است. فضای مجتمع هم از سبزی و طراوت بهاری بی‌نصیب نمانده و حیاط‌های شمالی و جنوبی آن پر است از درختان سیب، زردآلو، گردو، توت سفید و گل‌ و بوته‌های شاداب و رنگارنگ. حیاط و راهروهای مجتمع در سکوت نیمروزی فرو رفته و همه جا پاکیزه و مرتب است. اینجا اداره و رتق و فتق امور را فقط یک نفر انجام نمی‌دهد و هر سال در مجمع سالانه‌ مجتمع از میان 72مالک، هیئت‌مدیره ساختمان با رأی‌گیری مشخص می‌شود.

«‌‌زهرا محمدی» یکی از ساکنان مجتمع کارون است که همسرش در هیئت‌مدیره عضو است و روابط‌عمومی شرکت آبفای منطقه 5 خبر خوش سرآمدبودن مجتمع در بهینه‌سازی مصرف آب را به او داده است. محمدی با اهالی ساختمان تماس می‌گیرد تا در حیاط جمع شوند و این اتفاق خوب را از زبان کارشناس آبفا بشنوند. تعدادی از ساکنان مجتمع وقتی از آپارتمانشان بیرون می‌آیند، کیسه زباله‌ای هم در دست دارند و پیش از پیوستن به جمع همسایه‌ها آن را داخل سطل‌های آبی‌رنگ گوشه حیاط می‌اندازند.

محمدی می‌گوید: «اینجا همه اهالی زباله‌های خشک و تر را تفکیک می‌کنند و زباله‌های تفکیک‌شده را به ماشین ملودی‌دار تحویل می‌دهیم. ما با شهرداری منطقه ارتباط خوبی داریم و گاهی آموزشگران اداره بازیافت شهرداری به مجتمع می‌آیند تا بچه‌ها را با فواید تفکیک زباله از مبدأ و مسائل زیست‌محیطی دیگر آشنا کنند. قرار است شهرداری در حیاط مجتمع هم برای بچه‌ها وسایل بازی نصب کند.» «‌‌نوازنی» یکی از بانوان مجتمع کارون است که از فروشگاه با دست پر از خرید برگشته، اما وسایلش را داخل نایلون نگذاشته است. محمدی می‌گوید: «اغلب خانم‌های ساختمان موقع خرید از فروشنده کیسه پلاستیکی نمی‌گیرند تا نایلون و پلاستیک کمتری وارد طبیعت شود.»


تلاش بانوان برای مدیریت هزینه‌ها

تعداد زیادی از اهالی ساختمان به حیاط آمده‌اند و دیگر وقت شنیدن خبر خوب رسیده است. «مینا حسنی» کارشناس روابط عمومی شرکت آبفا منطقه 5 قبض آب مصرفی مجتمع را نشان می‌دهد و می‌گوید: «شما طی دوره 52 روزه، هزار و 565 مترمکعب آب مصرف کرده‌اید و با توجه به 72 واحدی بودن مجتمع، مصرف دوره‌ای هر واحد 12‌مترمکعب بوده که از میزان مصرف استاندارد جهانی 6‌ مترمکعب کمتر است. بر اساس بررسی کارشناسان شرکت آبفا، متوسط مصرف آب سالانه مجتمع هم پایین بوده و شما در فصول مختلف سال مصرف آب متعادل و مناسبی داشته‌اید. این موضوع نشان می‌دهد شما شرایط کشور و بحران کم‌آبی را به خوبی درک کرده‌اید و به سهم خودتان به گذر از این بحران ملی کمک می‌کنید.»

صحبت‌های حسنی برای کدبانوهای کارون‌‌نشین خوشحال‌کننده است. محمدی می‌گوید: «این ساختمان برای کنترل هزینه‌های مصرف آب، برق و گاز قوانین خاصی دارد که تازه‌واردها هم آنها را رعایت می‌کنند. مثلاً شست‌وشوی فرش و پتو در حیاط و بالکن ممنوع است، اهالی نباید خودروهایشان را با آب شرب بشویند و برای نظافت حیاط و راهروها از جارو استفاده می‌کنیم.» همسایگی با بوستان شهیدان باقری برای مجتمع کارون بی‌فایده نبوده و آنها از شهرداری منطقه خواسته‌اند برای آبیاری فضای سبز داخل مجتمع از آب چاه بوستان استفاده کنند تا آب آشامیدنی هدر نرود. هریک از بانوان مجتمع برای کاهش مصرف آب خانواده‌هایشان تدابیر و روش‌هایی دارند.

«‌‌محبوبه دمان» می‌گوید: «در حمام دوش کم‌مصرف نصب کرده‌ایم و موقع شستن میوه و سبزی پس از آنکه در ظرفی پر از آب خیس خوردند و تمیز شدند آنها را آبکشی می‌کنیم.» «‌‌سمانه هورش‌نیا» هم می‌گوید: «من آب شست‌وشوی میوه و سبزی را در بطری نگه می‌دارم و برای آبیاری گلدان‌ها یا شست‌وشوی بالکن استفاده می‌کنم.» هورش‌نیا مقدار آبی را که برای گرم شدن آبگرمکن و پکیج هدر می‌رود با دقت محاسبه کرده است. او می‌گوید: «در هر استحمام یک و نیم لیتر آب سرد از شیر آب خارج می‌شود تا دمای آب به گرمای مناسب برسد. هریک از اعضای خانواده‌ من، پیش از شروع استحمام، آب سرد بدون استفاده را داخل بطری جمع می‌کنند تا اسراف نشود.» 


درست مصرف کنیم

«‌‌سمیه نظری» با آب شست‌وشو و آبکشی برنج گل‌ها و گیاهان را آبیاری می‌کند تا هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هم مواد مغذی برنج به رشد گیاهان کمک کند.  او کارمند شرکت نیرو است و خوب می‌داند برق با چه زحمت و سرمایه کلانی تولید می‌شود. در منزل او در ساعات اوج مصرف استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، لباسشویی و ماشین ظرفشویی ممنوع است. کنتور برق واحدهای مجتمع تفکیک شده است، اما این موضوع باعث نشده ساکنان آپارتمانی به بهانه داشتن وسع مالی الگوی بهینه‌سازی مصرف انرژی را زیر پا بگذارند. محمدی می‌گوید: «کولرهای هر واحد زیر سایه‌بان قرار گرفته و ساکنان موظف به سرویس و تعویض سالانه پوشال کولر واحد خود است تا در مصرف آب و برق صرفه‌جویی شود.

اغلب طبقات مجتمع نورگیر است و ما در طول روز با کنار زدن پرده پنجره و بالکن به روشنایی برق نیازی نداریم.» استفاده ازبرق مشترک راهرو هم قوانین خاصی دارد که همه اعضا به‌ویژه کودکان باید رعایت کنند. یکی از این قوانین، ممنوع بودن آسانسور بازی است و همه باید از آسانسور به طرز صحیح استفاده کنند. کودکان این مجتمع مراقبت از انرژی‌های آب، برق و گاز را از والدینشان به خوبی آموخته‌اند و به قول «‌‌سپهر جوانبخت» با دیدن حساسیت و دقت بزرگ‌ترها در مصرف انرژی به اهمیت موضوع پی برده‌اند.

سپهر می‌گوید: «پدر و مادرم به من یاد داده‌اند که اگر امروز آب، برق و گاز را درست مصرف کنم، کشور به خشکسالی دچار نمی‌شود و وقتی بزرگ شوم باز هم می‌توانم از این نعمت‌های خداوند استفاده کنم.» سپهر 11 سال و همبازی‌اش «حسین محمدی» 8 سال دارد. حسین درباره تصفیه فاضلاب اطلاعات خوبی دارد و می‌داند کم بودن بارش برف و باران زمستان سال گذشته با صرفه‌جویی در مصرف آب جبران می‌شود. او می‌گوید: «من و خواهرم ریحانه آب‌بازی را دوست داریم، ولی فقط استخر جای آب‌بازی است و نباید با آب آشامیدنی بازی کنیم.»

ساکنان مجتمع کارون برای یکدیگر همسایه‌های خوبی هستند. هر روز عصر در ساعاتی که در قوانین مجتمع مشخص شده، مادرها همراه فرزندانشان به حیاط می‌آیند تا بچه‌ها با هم بازی کنند و خانم‌های همسایه هم ساعتی را به اختلاط و گفت‌وگو بگذرانند. پایه ثابت این جمع‌های همسایگی هم عمه خانم است. او زودتر از بقیه به حیاط می‌آید و اگر یکی از اهالی را در حیاط نبیند حتماً احوالپرسش می‌شود. کارشناس آبفا وقتی از جمع همسایه‌های مهربان خداحافظی می‌کند وعده می‌دهد از مشترکان دیگری هم که برای مصرف بهینه آب در مجتمع‌های مسکونی خود همکاری می‌کنند تقدیر شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید