• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17113
+
-

آب به چشمه‌علی برگشت




  حفاری خط6 متروی تهران در محدوده‌ای دورتر از محوطه باستانی و تاریخی چشمه علی در پایتخت،  به‌مدت 12روز باعث خشک شدن این چشمه تاریخی شده‌بود،  اما با پایان یافتن عملیات حفاری خط6 مترو،  دوباره آب به چشمه علی بازگشته‌است.

براساس گزارش ایسنا،  مدیر اداره میراث فرهنگی شهرری روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت گفت: قدری آب چشمه برگشته،  اما بازگشت همه آب به‌مدت زمان بیشتری نیاز دارد. امیر مصیب رحیم‌زاده گفت: در صحبتی که با مسئول خط ۶ مترو داشتم،  او اطمینان داد که کارشناسان 2 دانشگاه بهشتی و تهران تأیید کردند که پس از پایان بررسی‌ها،  آب چشمه به‌طور کامل برمی‌گردد.

ماجرای حفاری خط6 متروی تهران در جنوب پایتخت مدت‌ها مورد بحث بود. نقشه خط6 متروی تهران حوالی شهر ری،  به‌دلیل تلاقی با محوطه‌های تاریخی «برج طغرل»،  قبرستان ابن‌بابویه و محوطه چشمه‌علی تغییر مسیر داد و قرار شد این خط با دور زدن محوطه تاریخی شهر‌ری،  باعث حفظ این میراث تاریخی جنوب تهران شود.

حالا کارگاه خط6 متروی تهران حوالی چشمه علی در حال برچیده شدن است و براساس گزارش‌ها آب سفره‌های زیرزمینی این محدوده به‌تدریج به چشمه‌بازمی‌گردد. در طول حفاری خط6  مترو طی ماه‌های گذشته،  دبی آب چشمه علی به‌تدریج کم و حتی به‌مدت 12روز کاملا خشک شد. سازمان میراث فرهنگی نیز با تأکید بر توقف عملیات عمرانی مترو سعی در بازگرداندن آب به این چشمه داشت. اما همزمان با اجرای حفاری خط6 مترو،  شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با استفاده از کارشناسان برجسته دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی،  به بررسی دلیل کاهش آب چشمه علی پرداخت. براساس یافته‌های کارشناسان آب چشمه علی،  به‌دلیل عبور تونل مترو از مسیر سفره‌های آب زیرزمینی به‌صورت موقت دچار مشکل شده و براساس ارزیابی‌ها از مسیر سفر‌ه‌های آب زیر زمینی،  مجددا آب به چشمه علی باز خواهد گشت.

رحیم‌زاده روز گذشته اعلام کرد: «امروز آب به بخش جنوبی چشمه برگشته است،  اما هنوز بخش شمالی آن به زمان نیاز دارد. بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان زمین‌شناسی و هیدرولوژی آب دانشگاهی صورت گرفته و نیازی به حضور کارشناسان میراث فرهنگی نبوده است،  اما بعد از پایان بررسی‌ها مشاوران ذی‌صلاح میراث فرهنگی نیز این طرح را تأیید کرده و میراث‌فرهنگی هم روی آن نظارت دارد.»

او گفت: «کار خط6  مترو در این محدوده متوقف شده،  بنابراین آب به چشمه در حال بازگشت است. قاعدتا باید کار شرکت مترو تمام و سپس پروژه متوقف می‌شد تا آب به چشمه برگردانده شود.  میراث فرهنگی یکی از دستگاه‌هایی است که منتظر بازگشت آب کامل به چشمه بوده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید