• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17055
+
-

یوسف آباد موزه ایران خانم

سنگ تمام شورای شهر برای خانم نقاش

تجسمی
یوسف آباد موزه ایران خانم


مسعود میر/ خبر‌نگار
بالاخره خبرهای منتشر شده درباره قطعه زمین جنب پارک پرستو مابین خیابان 65و 67یوسف آباد به تیتر امیدواری سنجاق شدند. حدود دو سال از موضوع همکاری شهرداری تهران برای اهدای زمین به موزه ایران درودی می‌گذرد اما در این مدت مشکلات بسیاری سر راه این همکاری قد علم کرد.


حرف‌های پاییزی ایران خانم

 ایران درودی آذرماه گذشته در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری پس از انتشار متن گلایه آمیزش درباره بلاتکلیفی موزه‌ای که به نام او کلنگ خورده گفت: «دوست دارم قبل از اینکه اتفاقی برایم بیفتد افتتاح این موزه را ببینم. الان هم می‌دانم که چون در دوره شهرداری آقای قالیباف مساعدت برای ساخت موزه بدون طی‌شدن تشریفات قانونی شهرداری و شورای شهر انجام شده موضوع کمی دچار بحران است. البته شهردار - محمدعلی نجفی- و اعضای شورای پنجم برای انجام امور قانونی قول مساعد داده‌اند اما به‌رغم این نگاه‌های مثبت و موافق برای آغاز ساخت موزه واقعا نمی‌دانم چه دلیلی برای تعویق مداوم طی شدن سریع امور اداری وجود دارد.» نقاش 82ساله در آن گفت‌وگوی پاییزی تأکید کرد که آرزو دارد قبل از مرگ افتتاح موزه‌اش را ببیند و بتواند 195تابلویی را که برای این موزه کنار گذاشته و به مردم ایران تقدیم کرده بر دیوارهای موزه بیاویزد.


خبر خوب آخر اردیبهشت

روز گذشته علی اعطا، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر که مسئول پیگیری پرونده موزه ایران درودی است در توییتش از رفع‌شدن موانع قانونی و اهمال‌های اداری برای آغاز ساخت موزه خانم نقاش خبر داد. او نوشت: «ارائه مجوز حق بهره‌برداری از قطعه زمینی در محدوده یوسف‌آباد، به‌منظور احداث موزه آثار نقاشی خانم ایراندخت درودی در شورای شهر تهران تصویب شد.» رئیس شورای شهر تهران هم از رأی مثبت همه اعضای شورا به این لایحه خبر داد. اعطا به خبرنگاران هم گفت: «البته شروطی نیز وجود دارد که باید در متن قرارداد مباشرت مؤسسه ایراندخت در بهره‌برداری صراحتا قید شود. همچنین در متن قرارداد باید عنوان شود که از این زمین به‌عنوان موزه و نه چیز دیگری استفاده شود.»


نقطه صفر ولی با امید

 ایران درودی به‌رغم همه مشکلات جسمی روز گذشته در گفت‌وگویی مجدد با روزنامه همشهری درباره مصوبه شورای شهر گفت:«متأسفانه موضوع موزه در کمیسیون‌های مختلف طولانی شد ولی با پیگیری‌های آقایان حق شناس و اعطا  وخانم خداکرمی و حمایت بی‌دریغ آقای محسن هاشمی رئیس محترم شورای شهر بالاخره گرفتاری‌هایی که از شهریور سال 95و همزمان با کلنگ زنی موزه به آن دچار بودیم برطرف ده و با اینکه هنوز در مورد آغاز ساخت موزه در همان نقطه صفر شهریور 95هستیم اما لااقل امیدواریم که تمام امور قانونی و تشریفات اداری واگذاری زمین به دقت انجام شده است.»

درودی تأکید می‌کند: «قرار است پرونده برای صدور مجوز ساخت به بخش مربوطه ارسال شود و البته مدیران شهری پیمانکاری را به بنده معرفی کرده‌اند که بتواند همه این تأخیرها در آغاز به ساخت موزه را جبران کند و پیمانکار هم قول داده به محض صدور مجوز، در زمان یک‌سال کار ساخت موزه را به پایان برساند.»


عرصه تهران، اعیان ایران

تکتم نعیمی مباشر و مشاور خانم درودی به همشهری می‌گوید: «قرار است امور عرصه موزه با شهرداری تهران باشد و اعیان با سرکار خانم درودی. خانم درودی به‌غیر از تابلوهایی که به مردم ایران تقدیم کرده‌اند هزینه ساخت موزه را هم پرداخت خواهند کرد. ایشان این مبلغ را از فروش منزل مسکونی‌شان در پاریس هزینه خواهند کرد و با تمام این مرارت‌ها امیدوارند که هر چه زودتر موزه بسامان برسد.»

نعیمی درباره معمار موزه همچنین می‌گوید: «خانم درودی طراحی بنای موزه را به مهندس جهانگیر درویش سفارش داده‌اند. مهندس درویش طراحی بناهای مختلفی ازجمله ورزشگاه تختی و ساختمان تلویزیون را در کارنامه خود دارند و آثار ایشان در 4 قاره دنیا مورد توجه معماران قرار دارد.»

او در پایان با اشاره به اینکه اتلاف وقت در زمینه آغاز ساخت موزه با توجه به شرایط سنی خانم درودی باعث شده ایشان بسیار آزرده خاطر شوند اظهار امیدواری کرد که با همکاری مدیران شهری کار ساخت موزه هر چه سریع‌تر آغاز شود تا از لطف این قضیه کاسته نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید