• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17036
+
-

برگ برنده ایران در هتل کوبورگ

نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه در حالی در وین برگزار می‌شود که در آن ایران در جایگاه مدعی و آمریکا در موضع متهم قرار دارند.
بعد از اقدام آمریکا در خروج یکجانبه از برجام، محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت و خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام شد؛ جلسه‌ای که با هدف رسیدگی به شکایت ایران برپا خواهد شد، آن هم در همان مکانی که قبلا توافق هسته‌ای در آن به جمع‌بندی رسیده بود.

برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام اگرچه برای اعتراض به اقدامات مغایر برجام آمریکاست اما با توجه به خروج آمریکا از برجام مرحله‌ای است که ایران آن را در دستور کار قرار داده تا درصورت ناتوانی اروپا در ارائه تضمین به ایران با استناد به آن و براساس مفاد برجام از این توافق خارج شود. رئیس‌جمهور ایران ساعتی بعد از اعلام نظر ترامپ مبنی بر خروج از برجام هشدار داد که ایران فقط درصورتی در برجام باقی می‌ماند که تعهدات آمریکا توسط اروپا تضمین شود؛ موضوعی که البته چندان آسان به‌نظر نمی‌رسد، هرچند تمایل جدی در اروپایی‌ها برای بقای برجام وجود داشته باشد.

شکایت ایران از این بابت است که با خروج آمریکا از برجام توازن این توافق بر هم خورده و عملا ایران تعهداتی را در دست اجرا دارد که مابه‌ازای آن به‌دلیل خروج آمریکا از برجام تناسبی با آن ندارد.

آمریکا با خروج از برجام امکان استفاده از ظرفیت این توافق برای فشار بر ایران را از خود سلب کرد که این ازجمله برگ‌های برنده ایران به شمار می‌رود.
وزیر امور خارجه هفته قبل به بروکسل رفت و با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همتایان خود از انگلیس، آلمان و فرانسه رایزنی کرد. اروپایی‌ها در پایان این نشست اعلام کردند که نسبت به بهره‌مندی ایران از عواید اقتصادی برجام ازجمله فروش نفت، موضوعات بانکی و بیمه‌ای متعهد هستند.
علاوه بر این مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 2روز قبل هم بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرده که این اتحادیه گام‌هایی را برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی خاطرنشان کرد: سران کشورهای اروپایی در اجلاس صوفیا تعهد محکم خود به برجام را مورد تأکید قرار دادند و حفظ برجام را برای امنیت اروپا حیاتی خواندند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: به علاوه، بحث‌های کارشناسی فشرده‌ای آغاز شده تا به راه‌حل‌های عملی برسیم و بتوانیم روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کنیم و گسترش دهیم. در گام آتی، کمیسیون مشترک روز ۲۵‌ماه مه (4خرداد) در وین و در قالب اتحادیه اروپا/ 3کشور اروپایی به اضافه چین، روسیه و ایران و در سطح معاونان وزارت امور خارجه/ مدیران سیاسی برگزار می‌شود. وزرای امور خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز روز ۲۸ مه (7خرداد) در نشست آتی شورای امور خارجی در بروکسل به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.  کمیسیون مشترک که مرکب از دولت‌های طرف برجام یعنی ایران و 1+5 است، در سطح معاونان وزرای امور خارجه تشکیل جلسه می‌دهد و در عین حال، جلسات کارشناسی متعددی نیز در حوزه‌های مربوط به هم هسته‌ای و هم تحریم‌ها برگزار می‌کند. در این جلسات موضوعات مختلف مربوط به برجام رصد شده و درصورت لزوم تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود.

همچنین اگر معاونین نتوانند درباره شکایت یک کشور به جمع‌بندی برسند، برگزاری نشست وزیران خارجه در دستور کار قرار می‌گیرد.براساس پیوست چهار برجام، کمیسیون مشترک تاسیس می‌شود تا کارکردهایی که در برجام، ازجمله پیوست‌‌هایش، به آن واگذار شده را اجرا کند.

تردید در توانایی اروپا

معاون سیاسی وزیر خارجه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اروپایی‌ها برای ادامه بقای برجام جدی هستند اما اینکه توانایی این کار را دارند، محل تردید است، به همین سبب مذاکرات کارشناسی مفصل ما با آنها شروع شده و ظرف یکی دو هفته آینده ادامه خواهد یافت. سید عباس عراقچی، ادامه داد: اگر منافع اقتصادی ایران تامین شود و تضمین‌هایی نیز در این رابطه وجود داشته باشد مسلم است که ایران ادامه حضور خودش در برجام را مورد بررسی قرار خواهد داد. عراقچی تأکید کرد: مذاکرات ما با طرف اروپایی صرفا در محدوده برجام است و خواسته‌های ما در چارچوب برجام است و در مقابلش هم به تعهدات خود در داخل برجام ادامه خواهیم داد؛ بنابراین هیچ‌چیزی فراتر از برجام نه مورد خواست ما هست و نه مورد خواست آنها باید باشد. وی اظهار داشت: ما به تعهدات خود مطابق با برجام پایبند بودیم و فراتر از آن هم هیچ کاری نخواهیم کرد و منتظریم تا ببینیم اروپایی‌ها می‌توانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند یا نه.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :