• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16984
+
-

سازگاری با کم‌آبی با توزیع کاهنده مصرف آغاز شد


رضا کربلایی/ خبرنگار
سرانجام پس از 2سال از تصویب قانون توسعه و بهینه‌سازی مصرف آب شرب شهری و روستایی، وزارت نیرو طرح توزیع لوازم کاهنده آب را اجرا کرد. شرکت آب و فاضلاب اصفهان موظف شده با توجه به کاهش شدید منابع آبی این استان، به توزیع لوازم کاهنده مصرف آب شهری در بین شهروندان اصفهانی اقدام کند.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت‌وگو با همشهری با تشریح جزئیات این طرح اعلام کرد: قیمت تجهیزات کاهنده مصرف آب شامل سردوش و سرشیر شیرآلات مصرفی 60هزار تومان است که به‌صورت اقساط یکساله از مشترکان متقاضی پس از تحویل دریافت خواهد شد.

علی سید‌زاده، مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب هم به همشهری گفت: طرح توزیع لوازم کاهنده مصرف به‌صورت قسطی در استان اصفهان آغاز شده و مشترکان برای دریافت این لوازم استقبال خوبی کرده‌اند.

 همزمان با تشدید تنش آبی در برخی استان‌ها ازجمله استان اصفهان و به خطر افتادن تأمین آب شرب دست‌کم 5میلیون نفر در این استان، کارگروه ملی سازگاری با شرایط کم‌آبی در دولت و وزارت نیرو تشکیل و دستور‌العمل اجرایی به شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های بحرانی ابلاغ شد.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان می‌گوید: با ادامه خشکسالی و تغییر اقلیم، شاهد تغییر رویکرد حاکمیتی نسبت به منابع آبی ایران هستیم و یکی از اولویت‌های وزیر نیرو تغییر الگوی مصرف آب و اصلاح پدیده بد‌مصرفی آب در حوزه‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعتی است که به همین دلیل کارگروه سازگاری با کم‌‌آبی در استان اصفهان با تشکیل جلسات کارشناسی مقرر کرد تا درخصوص بازچرخانی پساب فاضلاب شهری و همچنین نسبت به فرهنگسازی بین مردم و تغییر لوازم مصرفی آب اقدام شود. او با اشاره به آغاز فعالیت‌های فرهنگی در اصفهان از طریق رسانه‌های مکتوب و صدا و سیما ابراز امیدواری کرد به‌تدریج رفتار مصرفی مردم نسبت به گذشته تغییر کند. به گفته امینی، اجرای طرح توزیع لوازم کاهنده مصرف آب نه‌تنها باعث کاهش هزینه آب‌بهای مصرفی مردم خواهد شد، بلکه به بهبود وضعیت منابع آبی در استان‌های دارای تنش آبی نظیر استان اصفهان کمک خواهد کرد.
او با اشاره به محدودیت قانونی در اخذ مبلغی از شهروندان بابت توزیع لوازم کاهنده مصرف آب در سال‌های گذشته تأکید کرد: براساس قانون توسعه و بهینه‌سازی مصرف آب شرب این محدودیت برداشته شده و به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه قانونی داده شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان درباره نحوه دریافت تجهیزات کاهنده آب توضیح داد: همه متقاضیان دریافت این تجهیزات در شهر اصفهان می‌توانند از طریق سامانه 1522درخواست خود را با ارسال شناسه قبض اعلام کنند و اکیپ‌های این شرکت در کمتر از 48ساعت تجهیزات را درب منازل تحویل شهروندان اصفهانی خواهند داد که شامل سردوش و سرشیر رگولاتور کاهنده است و هزینه این تجهیزات 60هزار تومان خواهد بود که به‌صورت اقساط 12ماهه روی قبوض آب مشترکان دریافت خواهد شد.



کاهش 40درصدی مصرف آب

امینی درباره اثر استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب هم اعلام کرد: در نتیجه استفاده از این تجهیزات مصرف آب مشترکان 30تا 40درصد کاهش می‌یابد افزون بر اینکه شهروندان آب‌بهای کمتری پرداخت خواهند کرد و در عین حال باعث تقویت منابع آبی محدود استان خواهد شد.

او درباره میزان استقبال مشترکان گفت: از ابتدای آغاز این طرح (22اردیبهشت) تاکنون 1000مشترک درخواست خود را ارائه داده‌اند و انتظار می‌رود در روزها و هفته‌های آینده تعداد متقاضیان افزایش یابد. مدیرعامل آبفای اصفهان تعداد مشترکان آب این استان را 1.5میلیون مشترک اعلام و تأکید کرد: قطعا استقبال مردم از طرح جدید وزارت نیرو می‌تواند باعث عبور از دوران تنش آبی در استان شود و انتظار می‌رود تا دولت هم اعتبار لازم برای خرید این تجیهزات و توزیع آن بین مشترکان را به موقع تأمین کند. او با اشاره به توان بالای شرکت‌های داخلی تولیدکننده تجهیزات کاهنده مصرف آب کشور افزود: بی‌تردید اجرای این طرح به حمایت از تولید کالای داخلی و بهبود وضعیت توزیع و مصرف آب در کشور کمک خواهد کرد و سیاست وزارت نیرو مبنی بر مدیریت تقاضای مصرف آب نتیجه مؤثری را برای مردم به همراه خواهد داشت.

امینی با تأکید بر لزوم افزایش کارایی و کیفیت و رعایت استاندارد در تولید تجهیزات کاهنده مصرف آب افزود: تعدادی از شرکت‌های داخلی توسط کمیته‌های فنی و کارشناسی انتخاب شدند و آمادگی داریم هرچه میزان تقاضا برای این تجهیزات افزایش یابد، اقدام به تهیه و توزیع آن در بین مردم کنیم و کیفیت تجهیزات هم مورد تأیید این شرکت است. او با اشاره به تأیید فنی این تجهیزات تأکید کرد: مکانیسم به‌کار رفته در سردوش‌ها و سرشیرهای کاهنده مصرف آب به‌گونه‌ای است که ترکیب آب و هوا باعث کاهش محسوس میزان مصرف آب شهروندان خواهد شد.

مدیرعامل آبفای اصفهان با اشاره به تصمیم کارگروه سازگاری به کم‌‌‌آبی تأکید کرد: یکی از برنامه‌های جدی در استان اصفهان بازچرخانی پساب‌های آب و فاصلاب برای مصرف در بخش کشاورزی و صنعتی است که روزانه استاندار اصفهان پیگیر اجرای آن است و اقدام‌های خوبی در دست اجراست. او توزیع عادلانه آب براساس سامانه‌های فنی و ایجاد بسترهای ارتباطی را از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور اصفهان از شرایط تنش‌ آبی اعلام و در عین حال تأکید کرد: علاوه بر آغاز طرح‌هایی برای فرهنگسازی و تغییر الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعتی در این استان، خانه فرهنگ آب و آزمایشگاه تخصصی راه‌اندازی شده که بر تجهیزات کاهنده مصرف آب نظارت دارد؛ ازجمله می‌توان به جایگزینی ماشین‌آلات لباسشویی و ظرفشویی پرمصرف و جدی‌گرفتن برچسب مصرف آب اشاره کرد.



توزیع کاهنده‌های مصرف آب در استان‌های دیگر

علی سیدزاده، مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب کشور هم با اشاره به آغاز طرح توزیع لوازم کاهنده مصرف آب به‌صورت قسطی در شهر اصفهان می‌گوید: در استان تهران، سمنان، مشهد، مرکزی، استان‌های جنوبی مانند هرمزگان این طرح در دست اقدام است و به محض خرید لوازم کاهنده مصرف اقدامات بعدی آغاز خواهد شد. او افزود: براساس ماده2 قانون بهینه‌سازی مصرف آب مصوب 1395، شرکت‌های آب و فاضلاب می‌توانند نسبت به تأمین و توزیع تجهیزات کاهنده مصرف آب بین مشترکین اقدام و هزینه آن را در اقساط تا 2ساله از شهروندان دریافت کنند. این مقام وزارت نیرو اظهار کرد: با جدی‌تر شدن بحران خشکسالی و کم‌آبی و کاهش محسوس آب در زاینده‌رود تصمیم گرفته شد تا اجرای این طرح ملی در استان اصفهان سریع‌تر و در اقدام وسیع‌تر انجام شود.

او با بیان اینکه خرید تجهیزات کاهنده مصرف آب با برگزاری مناقصه بین شرکت‌های متقاضی صورت گرفته است، می‌گوید: در این طرح مأموران شرکت‌های آب و فاضلاب با حضور بین مشترکان پرمصرف، اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهند و درصورت تقاضای آنها نسبت به تحویل تجهیزات اقدام می‌کنند که هزینه آن به‌صورت نقد و اقساط دریافت می‌شود. سید‌زاده ایجاد سامانه 1522 را در شهر اصفهان گامی دیگر برای طرح درخواست‌های مردمی اعلام کرد و افزود: از آنجایی که تجهیزات خریداری شده توسط شرکت‌های آبفا20درصد ارزان‌تر از قیمت آن در بازار است، مشارکت مردم قابل توجه بوده و انتظار داریم تا اعتبارات لازم برای خرید این تجیهزات از محل اعتبارات ملی وزارت نیرو تأمین شود و بتوانیم این طرح ملی را در استان‌های هدف اجرایی کنیم.



قانون چه می‌گوید؟

براساس ماده 2قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی مصوب 30فروردین 1395به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه داده شده تجهیزات کاهنده مصرف را در اختیار مشترکان متقاضی اعم از خانگی و غیرخانگی قرار دهند و هزینه مربوط را با درج در قبوض آب‌بها، به‌صورت اقساط تا دوساله دریافت کنند. همچنین سازمان ملی استاندارد ایران موظف است تا با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت 6‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، استاندارد ملی برچسب آب را برای لوازم آب‌بر متناسب با شرایط کم‌آبی کشور و در راستای مدیریت مصرف بهینه آب تدوین کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موظف شده از صنایع تولیدکننده تجهیزات کاهنده مصرف در داخل کشور پشتیبانی کند و ظرف مدت یک سال پس از تدوین استاندارد ملی برچسب آب، کلیه تولیدکنندگان تجهیزات آب بر و آب پخش داخلی را ملزم به اجرای استاندارد برچسب مصرف آب سازد و از ورود همه تجهیزات آب بر و آب پخش پرمصرف مغایر با الزامات برچسب آب به داخل کشور جلوگیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :