• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16972
+
-

نیکوکاری به وقت افطار

اعضای خیریه محبین مرتضی‌علی سفره افطاری نیازمندان را رنگین می‌خواهند

نیکوکاری به وقت افطار

منطقه 15

مریم شریفی|خبرنگار:



ماه خدا که از راه می‌رسد، همه شهر هم انگار رنگ خدا می‌گیرد. دل‌ها مهربان‌تر می‌شوند و دست‌های بخشنده هم بیشتر از گذشته تمرین بخشندگی می‌کنند. دست‌های بخشنده هم‌محله‌ای‌ها که با هم دست به یکی می‌شوند، دیگر سفره افطاری نیازمندی خالی نمی‌ماند و همه اینها از برکات ماهی است که ثانیه به ثانیه‌اش عطر خدایی دارد. اعضای خیریه محبین مرتضی علی(ع) در شرق پایتخت هم این روزها سخت مشغولند تا با کمک خیّران و همشهریانی که با فکر نیاز همسایه سر راحت به بالین نمی‌گذارند، مهربانی را سر سفره افطاری نیازمندان تقسیم کنند. در این گزارش با اعضای نیکوکار خیریه محبین مرتضی‌علی(ع) همراه شدیم. 


میدان خراسان، ساعت 12 

نخستین روز رمضان است و مثل همه ماه‌رمضان‌های 20 سال گذشته، تب و تاب خاصی به جان جوان‌های نیکوکار گروه خیّران مرتضی‌علی(ع) افتاده است. ساعتی به اذان ظهر نخستین روز روزه‌داری باقی مانده که جوان‌های خیریه یکی یکی از راه می‌رسند. اگرچه در روزهای ماه مبارک رمضان حسابی سرشان شلوغ است اما کارها از یکی، 2 ماه پیش برای کمک‌رسانی به خانواده‌های نیازمند شروع شده است. این را می‌شود از اقلام متنوع مواد غذایی که در گوشه گوشه انباری برای توزیع در ماه مبارک رمضان ذخیره شده است، فهمید. «داود نیازی» یکی از جوان‌های فعال خیریه می‌گوید: «تمام اقلام مواد غذایی با کمک مردم و خیّران تهیه شده و خیلی‌ها در این کار خیر سهم دارند.» همه اعضای خیریه این روزها بدون هیچ چشمداشتی خودشان را وقف بسته‌بندی و توزیع اقلام غذایی کرده‌اند.

کمی آن‌سوتر سید محسن قریشی انباردار خیریه هم مشغول تقسیم عادلانه حبوبات در بسته‌های یک شکل است تا در روزهای ماه مبارک به دست نیازمندان برسد. او می‌گوید: «از چند ماه قبل با توزیع برگه‌های مشارکت در تهیه اقلام غذایی میان اهالی و افرادی که قصد کمک به نیازمندان را داشتند، برنج، حبوبات، ماکارونی و... تهیه کردیم و به‌عنوان امانتدار مردم وظیفه داریم کمک‌های‌شان را عادلانه میان خانواده‌های نیازمند توزیع کنیم. این اقلام 2 نوبت در ماه مبارک رمضان میان خانواده‌های کم‌بضاعت توزیع می‌شود.»


میدان خراسان، ساعت 16

کار بسته‌بندی اقلام غذایی و آماده کردن سبد ارزاق موقتاً با اذان ظهر تعطیل می‌شود و پس از اقامه نماز، اعضای خیریه دوباره کار را از سر می‌گیرند. هنوز چند ساعتی تا اذان مغرب و پهن شدن نخستین سفره‌های افطاری ماه رمضان 1397 باقی مانده که جوان‌های روزه‌دار خیریه محبین مرتضی علی(ع)، سرعت بیشتری به کار می‌دهند تا نخستین بسته‌های غذایی زودتر به دست نیازمندان برسد. وظیفه حمل و توزیع سبد ارزاق را هم خودشان به عهده دارند. چند دقیقه بعد، وانت‌باری که آن هم این روزها وقف توزیع و ارسال کمک‌های مردمی شده است، وارد حیاط می‌شود. شوق دستگیری از افراد بی‌بضاعت در روزهای پربرکت ماه خدا، عطش و گرسنگی روزه‌داری را از یاد جوان‌ها برده است.

طولی نمی‌کشد که وانت‌بار، پر از سبدهای ارزاقی می‌شود که توسط اعضای پیر و جوان خیریه با جان‌و‌دل بسته‌بندی و آماده شده‌اند. خلیل فیض‌آبادی که به‌عنوان راننده وانت‌بار 4 سالی است مسئول حمل‌ونقل کمک‌ها و توزیع آنها در محله‌های محروم است، می‌گوید: «قرار است این بسته‌ها و اقلام مواد غذایی را به نشانی خانواده‌های نیازمند حاشیه شهر ارسال کنیم. به دلیل پراکندگی نیازمندان در مناطق مختلف حاشیه شهر، زمان بیشتری برای توزیع اقلام لازم داریم و از همین حالا باید راهی شویم. با کمک هم 1500 سبد ارزاق را که شامل روغن، ماکارونی، پنیر، چای، برنج و... است بسته‌بندی و در مناطق محروم توزیع می‌کنیم.»


یکی از مدارس محله شهرک رضوی، ساعت 17:30

کمک‌هایی که اعضای گروه خیّران محبین مرتضی‌علی(ع) برای خانواده‌های نیازمند در ایام ماه مبارک رمضان و البته در مقاطع مختلف سال مانند شب‌عید نوروز در نظر گرفته‌اند، تنها به توزیع مواد غذایی در منازل خانواده‌های نیازمند محدود نمی‌شود. یکی از وانت‌بارها پر از سبدهای ارزاقی شده که قرار است میان دانش‌آموزان کم‌بضاعت مناطق حاشیه شهر توزیع شود. امسال سبدهای ارزاق میان 40 مدرسه در محله‌های محروم شهر و نیز در روستاهایی مانند غنی‌آباد و عباس‌آباد توزیع می‌شود.

قریشی می‌گوید: «دانش‌آموزان برای خیریه ما اهمیت زیادی دارند. آنها هستند که می‌توانند با درس خواندن و پیشرفت زمینه‌های اصلی محرومیت‌زدایی را فراهم کنند. برای همین تلاش ما این است که عزت نفس آنها حفظ و تقویت شود و این کمک‌ها از طریق افراد معتمد مدرسه به دست‌شان برسد.» چند دقیقه بعد وانت‌بار در مقابل یکی از مدارس محله شهرک رضوی توقف می‌کند و جوان‌های خیریه، سبد ارزاق را در اختیار مسئولان مدرسه قرار می‌دهند.

یکی از معلمان فهرست کاملی از دانش‌آموزان نیازمند تهیه کرده که شامل اطلاعاتی از نوع کمک‌های مورد نیاز آنها می‌شود. این فهرست کمک بزرگی برای اعضای خیریه مرتضی علی(ع) برای تشخیص نیاز هر خانواده نیازمند است. فیض‌آبادی می‌گوید: «از یکی، 2 ماه قبل از مسئولان مدرسه خواستیم فهرستی از دانش‌آموزان نیازمند تهیه کنند تا سبد ارزاقی که تهیه شده از طریق این بزرگمردان کوچک به دست خانواده‌هایشان برسد. خبر داریم بسیاری از این دانش‌آموزان در تأمین هزینه‌های زندگی کمک حال پدر و مادر هستند و از این طریق هم خیریه بیشتر در جریان نیازهای خانواده‌ها و حتی وضعیت تحصیلی بچه‌ها قرار می‌گیرد.»


محله لویزان، ساعت 19

ماه رمضان است و لذت چیدن سفره افطاری‌اش. طعم خوش روزه‌داری و افطار کردن در کنار همه اعضای خانواده سر سفره رنگین افطاری، از آن لحظه‌های نابی است که تجربه کردنش برای خانواده‌های نیازمند جنوب شهر، نیاز به یاری مردم مهربان شهرمان دارد. چیزی به نخستین اذان مغرب ماه مبارک رمضان امسال باقی نمانده که همراه با اعضای نیکوکار خیریه مرتضی علی(ع) در این لحظه‌های ناب به محله لویزان می‌رسیم. آفتاب که ردپای آخرین اشعه‌های کم‌رمقش را از کوچه‌ها بر می‌چیند، دیگر کمتر کسی در کوچه و خیابان‌های محله دیده می‌شود.

اعضای خیریه به نیابت از همه افرادی که در تأمین هزینه‌های کار خیرشان سهیم بوده‌اند، آخرین دقایق مانده به اذان را با زبان روزه به توزیع غذای گرم میان خانواده‌های نیازمند سپری می‌کنند. این کار آنقدر با دقت و وسواس انجام می‌شود تا آبروی خانواده‌های نیازمند محفوظ بماند. خودرویی که پر از ظرف‌های غذای گرم شده، چند کوچه پایین‌تر از نشانی صاحبخانه متوقف می‌شود و جوان‌ها بقیه راه را تا منزل نیازمندان پای پیاده طی می‌کنند. نیازی می‌گوید: «برای اینکه خانواده‌های کم‌بضاعت هم بتوانند سر سفره افطاری غذای گرم داشته باشند، خیلی‌ها کمک حال ما بوده‌اند. کار سختی است که هر روز از ماه‌رمضان 350 وعده غذای گرم میان خانواده‌های نیازمند توزیع شود اما این کار را با کمک افرادی انجام می‌دهیم که با وسیله نقلیه شخصی خودشان پای کار می‌آیند و مسئولیت توزیع را در مناطق مختلف تهران و حاشیه شهر به عهده می‌گیرند.» 




  150 خانواده زیر پوشش خیریه محبین مرتضی علی(ع)

خیریه محبین مرتضی علی(ع) دو دهه پیش، از یک جلسه قرآن خانگی در محله نیروی‌هوایی شروع به کار کرد و امروز اهالی این محله همراه با خیّران و افراد نیکوکاری که از محله‌ها و مناطق مختلف شهر جذب شده‌اند به فعالیت‌های خیریه‌اش ادامه می‌دهد. اکنون خیریه محبین مرتضی علی(ع) با کمک‌های کاسبان خیّر و افراد معتمد بیش از 150 خانواده نیازمند از محله‌های محروم و مناطق حاشیه شهر را زیر پوشش قرار داده و علاوه بر کمک‌رسانی به خانواده‌های زیر پوشش، در مقاطع مختلف سال مانند ماه‌رمضان، عید نوروز و... میان 1500 خانواده کم‌بضاعت دیگر نیز سبد ارزاق تهیه و توزیع می‌کند. شناسایی خانواده‌های نیازمند در این خیریه توسط معتمدان محلی انجام می‌شود تا آبروی خانواده‌های نیازمند محفوظ بماند. همچنین تهیه و توزیع نوشت‌افزار، کفش و پوشاک برای دانش‌آموزان نیازمند در آغاز سال تحصیلی و عید نوروز از دیگر فعالیت‌های این خیریه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید