• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16969
+
-

شهر زیبایی‌ها

نگاه
شهر زیبایی‌ها

پروین صدقیان | رئیس انجمن صنفی زنان ناشر و مدیر مسئول نشر گل آذین:

شلوغی و عجله در تهران که تا حدی آزاردهنده به نظر می‌رسد در همه شهرهای بزرگ دنیا هم وجود دارد. ما هم مانند شهروندان کلانشهرهای دنیا به این شلوغی خو کرده‌ایم و عادت داریم و برای همین است که مثلاً وقتی تهران در ایام نوروز خالی و خلوت می‌شود اغلب شگفت‌زده می‌شویم و انگار نمی‌توانیم با خلوتی و سکون شهر کنار بیاییم.  من تهران را با همین شلوغی‌های روزمره‌اش دوست دارم. پایتخت ما شهری است که با شلوغی و ازدحام زنده است.

برای همین هنگام خلوتی شهر اذیت می‌شوم. علاوه بر آن تهران خودش هم زیباست؛ زیبایی‌های طبیعی زیاد دارد و در محیط شهری نیز فضای سبز دل‌انگیزی دارد. پارک‌ها و بوستان‌های زیبایی دارد که در فصل بهار زیباتر هم می‌شوند. اماکن تفریحی و گردشگری هم کم ندارد. من هر جمعه به پل طبیعت می‌روم و در کنار سایر شهروندان از زیبایی‌های این پل و فضای سبز پیرامون آن لذت می‌برم.  بخش عمده شلوغی‌های آزاردهنده تهران به رفتارهای شهروندانش مربوط است. در واقع ریشه شلوغی‌ها و بی‌نظمی‌ها جای دیگری است و فقط در محیط شهری تجلی می‌یابد. رفتارهای ماست که گاهی شهر را هیجانی و عصبانی می‌کند.

خوبی‌اش این است که می‌توان این مشکلات را رفع کرد. می‌توانیم برای اصلاح رفتارهای خودمان در محیط شهری از مسائل مربوط به ترافیک گرفته تا ریختن زباله در اماکن عمومی و... اقدام کنیم. شهر با شهروندانش ساخته و شناخته می‌شود و شهروندان باید بدانند خوبی‌ها و بدی‌های شهرشان به خود آنها نیز مربوط است. با کمی حس تعلق به شهرمان می‌توانیم در بهبود وضعیت آن مؤثر باشیم. برای مثال با درست رانندگی کردن بخشی از مشکلات ترافیکی شهر کاسته می‌شود و بخشی از شلوغی آزاردهنده تهران از بین می‌رود. برنامه‌ریزی حساب شده مسئولان شهری قطعا می‌توانند در بهبود وضعیت تهران مؤثر باشد.

به نظرم باید در برنامه‌ریزی‌های شهری ایجاد نوعی آرامش و نظم در اولویت باشد. علاوه بر آن برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس معیارهای درست و منطقی و درازمدت باشد. باید اصول علمی مدیریت شهری رعایت شود تا کاستی‌ها رفع و زیبایی‌ها بیشتر شود. مدتی پیش در محله بازار تهران به اطراف نگاه می‌کردم و با خود می‌اندیشیدم چقدر اینجا می‌توان کارهای خوبی انجام داد. میراث فرهنگی ما و نمادهایی از هویت تهران در بازار و محله‌های اطراف موجود است و ظرفیت‌هایی برای هرچه زیباتر و خوشایندتر شدن پایتخت در اختیار می‌گذارد.  معتقدم تغییرات در شهر تدریجی و آرام است و این روندی طبیعی محسوب می‌شود. نباید انتظار داشت تغییرات ناگهانی رخ دهد و همه مشکلات در کوتاه‌مدت رفع شود. خوشبختانه در تهران این تغییرات، وضعیت را رو به بهبود می‌برد و شهر با هویت ما به مرور زیباتر می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید