• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16908
+
-

نخستین جشن سیب

تاکنون 5 جشنواره دربخش دینور برگزار شده است ومردم روستاها پیگیر برپایی جشنواره‌های دیگری برای معرفی محصولات زراعی و باغی خود هستند

جشنواره
نخستین جشن سیب




شهره امیری| کرمانشاه- خبرنگار:

فراوری محصولات کشاورزی یکی از راهکارهای استفاده بهینه از تولیدات زراعی و باغی است. لزوم توجه به این امر می‌تواند راه‌های توسعه پایدار روستایی را در استان کرمانشاه هموار سازد. گرچه به طور سنتی مردم روستاهای کرمانشاه از دیر‌باز دستی  در فراوری محصولات به‌صورت سنتی داشته‌اند. برگزاری جشنواره‌های با عناوین  محصولات کشاورزی  یکی از راه‌های معرفی روستاها و تولیدات کشاورزی روستایی است. چنین جشنواره هایی با هدف گردشگری و فروش محصولات کشاورزی می‌تواند تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی را رقم بزند. همچنین چنین جشنواره هایی موجبات بهره‌وری اقتصادی را در بخش کشاورزی فراهم می‌آورد به فعالیت و توانمندسازی بانوان نیز کمک خواهد کرد.


تولید شیره سیب از پرت میوه

 یک بانوی کارآفرین درروستای سنگ سفید بخش دینور در حاشیه نخستین جشنواره شیره  با اشاره به میزان تولید میوه سیب درختی در این روستا، می‌گوید: در این روستا حدود 45 سال پیش مراتع زیادی وجود داشت. با توجه به مستعد بودن منطقه  روستاییان اقدام به گسترش باغ‌های سیب کردند که در نوع خود از نظر طرح و رنگ و طعم بی‌نظیری است.
«شهناز فرهادی» به یک راهکار ابتکاری برای استفاده از مازاد و پرت میوه سیب در این روستا اشاره می‌کند و می‌افزاید: از آن‌جا که با افزایش تولید میوه میزان پرت میوه نیز افزایش می‌یافت، بانوان روستا برای استفاده بهینه از میوه اقدام به تهیه شیره سیب برای اولین بار در کشور کردند که از سال 86 تا کنون فروش شیره سیب یکی از راه‌های درآمدی برای بانوان روستا شده است.

فرهادی، شرکت  اعضای 80 خانوار در تولید شیره سیب را یکی از موفقیت‌های بانوان این روستا می‌داند و  بیان می‌کند: 3 روستای سرتخت،سنگ سفید و سربرزه بیشترین متراژ باغ سیب را در بخش دینور دارند که تنها در روستای سنگ سفید بانوان 80 خانوار به فراوری پرت میوه سیب به عنوان شیره سیب می‌پردازند و از این محصول به عنوان مربا،شربت و حلوا استفاده می‌کنند و مازاد تولیدات خود را به فروش می‌رسانند. 
وی اضافه می‌کند: برگزاری جشنواره اینچنینی  روستا و محصولات آن را معرفی می‌کند. یکی از راه‌ها برای معرفی روستا و محصولات آن، ایجاد  یک بازار محلی  برای فروش فراوری میوه ها و محصولات صنایع دستی است که سبب می‌شود تا محصولات کشاورزی  بدون واسطه به گردشگران و مشتریان  عرضه شود. با حذف دلالان در چرخه بازاریابی، سود بیشتری به تولیدکنندگان خواهد رسید.


3روستا با بیشترین میزان تولید سیب صادراتی

 یک باغبان روستای سرتخت با اشاره به افزایش تولید سیب در استان، می‌گوید: بیش از چند دهه است که روستاهای سرتخت و سربرزه و سنگ سفید محصولات باغی خود را به دلیل دارا بودن  کیفیت و مرغوبیت بالا به بازارهای خارجی عرضه می‌کنند و بیشتر محصولات با بسته بندی استاندارد صادر می‌شود. 
«بهرام زین الدین» بیان می‌کند: تولید انبوه میوه سیب مرغوب در منطقه سبب شد تا بتوانیم در بازارهای داخلی و خارجی رقابت کنیم اما درصد قابل توجهی از سیب ها به دلیل افتادن از درخت و زدگی، در عین سالم بودن، از رده صادرات خارج می‌شد که این مسئله باعث هدر رفت سرمایه و افزایش زحمت کشاورز بود. با ابتکار بانوان منطقه و تبدیل شدن میوه به شیره و سرکه از هدر رفت سیب جلو گیری به عمل آمد.


برگزاری جشنواره برای معرفی مناطق گردشگری 

فرماندار شهرستان صحنه نیز در حاشیه این جشنواره به همشهری می‌گوید: قابلیت‌های مناطق روستایی با گسترش این برنامه‌ها شناسایی می‌شود و در نتیجه در این مناطق، اشتغال پایدار ایجاد می‌شود. «نورالدین فرزادی پور» می‌افزاید: علاوه بر تولید محصولات پاک و ارگانیک برای جذب گردشگر و ایجاداشتغال برای روستاییان به‌ویژه بانوان روستایی، یکی از مهم‌ترین اهداف چنین جشنواره‌هایی معرفی این مناطق  به مردم است. 
همچنین بخشدار دینور نیز می‌گوید: تاکنون 5 جشنواره دربخش دینور برگزار شده است ومردم روستاها پیگیر جشنواره‌های دیگری برای معرفی محصولات زراعی و باغی خود هستند که در سال برگزار خواهد شد. 

«مصطفی رجبی»با اشاره به وسعت باغ‌های منطقه دینور، می‌افزاید: این بخش 5 هزارهکتار باغ میوه دارد و عمده باغ‌ها شامل انگور، سیب، گردو، بادام، آلو، آلبالو و میوه‌های هسته‌دار دیگر  است، محصولاتی همچون شیره انگور و سیب،برگه آلو و زردآلو و خشکباراز جمله تولیدات باغی منطقه است.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان نیز  می‌گوید: باغ‌های سیب استان بالغ بر3 هزار و 154 هکتار است. از این میان بیش از 2 هزار و 598 هکتار باغ سیب بارور دارد و باقی مانده باغ‌های سیب استان نهال بوده و هنوز به مرحله باروری نرسیده‌اند. «رضا زارعی» شهرستان‌های دالاهو، صحنه و کرمانشاه را دارای بیشترین میزان باغ سیب می‌داند و می‌افزاید: فصل برداشت سیب  قرمز و سفید از مرداد تا اواخر آبان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود 51 درصد به سطح باغ‌های قابل برداشت سیب افزوده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید