• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16899
+
-

اتاق فرزندان چه وی‍ژگی‌هایی باید داشته باشد


یکی از دغدغه‌های مهم والدین این است که فرزند یا فرزندانشان اتاق مخصوص به‌خود داشته باشند و این فضاها به‌گونه‌ای آماده شود که بچه‌ها از آن لذت ببرند و البته آرامش داشته باشند، اما چنین اتاقی را چگونه می‌توان آماده کرد؟ والدین اغلب با عشق و علاقه فراوان اتاق نوزاد و فرزندان خود را آماده می‌کنند و وسایل لازم برای آسایش و راحتی او را تدارک می‌بینند. اما در حقیقت نوزادان برای آسایش و زندگی راحت به وسایل و ابزار متعدد و بی‌شماری نیاز ندارند و اغلب نیازهای واقعی آنها به چند وسیله ابتدایی محدود می‌شود.



رشد سریع کودکان را در نظر بگیرید

 در تهیه و تدارک اتاق نوزاد و کودک یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید همواره به‌خاطر داشته باشیم، رشد و تغییر بسیار سریع نوزادان و نیازهایشان است. از این‌رو هنگام برنامه‌ریزی برای دکوراسیون اتاق کودک از رنگ آمیزی و پوشش دیوارها و کف اتاق گرفته تا خرید وسایلی مانند تخت و کمد و از این قبیل چیزها، باید این واقعیت را درنظر داشته باشیم که اغلب وسایل نوزادان و کودکان پیش از آنکه کهنه شوند بی‌استفاده می‌شوند و کودکان به‌دلیل رشد سریع و تغییرات محسوس در زمانی کوتاه و محدود قادر به استفاده از بسیاری از وسایل اولیه خود خواهند بود. بنابراین در انتخاب وسایل و رنگ‌آمیزی اتاق کودکان این سرعت را به‌خاطر داشته باشید و از رنگ‌هایی بهره بگیرید که برای چند سال اولیه زندگی کودک مناسب باشند. همچنین وسایلی چون تخت و کمد را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که در چند سال آتی نیز قابل استفاده باشند تا مجبور نباشید بعد از دو، سه سال تخت جدیدی خریداری کنید.




اهمیت نور فراموش نشود

هنگام برنامه‌ریزی برای اتاق کودک به سیستم گرمایشی و نورپردازی اتاق توجه داشته باشید. دمای اتاق کودکان باید همواره بین ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد باشد. از این‌رو با توجه به امکانات منزل باید راهی ایمن برای تأمین این دما در اتاق کودک درنظر گرفته شود.

نور مستقیم و درخشان برای کودکان مناسب نیست، به همین دلیل برای تلطیف نور خورشید در روز از پرده‌های نازکی که نور را از خود عبور داده اما از تندی آن می‌کاهند برای پنجره‌های اتاق نوزاد استفاده کنید و در شب برای تأمین نور اتاق از چراغ‌هایی که نور را به سقف می‌تابانند برای ایجاد نور غیرمستقیم و کافی بهره بگیرید. نور اتاق کودک در طول شب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که کودکان دچار ترس‌هایی می‌شوند که نور کم مانند چراغ‌های خواب ویژه می‌تواند خیال آنها را راحت کند و فضای گرمی هم در اتاق‌خواب آنها به‌وجود آورد. برای پنجره‌های اتاق کودکان بهتر است علاوه بر پرده اتاق یک آستری ضخیم نیز درنظر بگیرید تا در مواقع لزوم بتوانید اتاق را در طول روز نیز تاریک کنید.





کف‌پوش نرم، مناسب اتاق کودک است

برای پوشش کف اتاق کودکان بهتر است از یک پوشش نرم و راحت استفاده کنید اما باید این امر را نیز درنظر داشته باشیم که ظرف چند‌ماه، نوزاد ما تبدیل به کودک نوپایی می‌شود که انواع مایعات و نوشیدنی‌ها و مواد غذایی گوناگون را به‌دست گرفته و روی زمین اتاق خواهد ریخت. بنابراین پوشش کف اتاق را از نوعی درنظر بگیرید که ضمن نرمی و لطافت به‌راحتی تمیز شود.

چنانچه اتاق کودک جای کافی داشته باشد یک مبل یا صندلی راحت برای مادر در اتاق کودک و به‌خصوص نوزاد درنظر بگیرید تا مادر جای راحتی برای نشستن هنگام شیردهی و مراقبت از کودکان داشته باشد. ضمن طراحی و برنامه‌ریزی برای دکوراسیون اتاق کودکان علاوه بر اموری که ذکر شد توجه به ایمنی نیز نباید فراموش شود. همواره باید به وسایلی که در دسترس نوزاد یا کودک قرار دارند از قبیل آنچه از درون تخت برای کودک قابل دسترسی است دقت و توجه داشت.

همچنین سطح کف اتاق نباید از مواد لیز و لغزنده باشد و پریزهای برق که در ارتفاع کم نصب شده‌اند باید با استفاده از وسایل مخصوص موقتاً مسدود شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید