• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16898
+
-

کارگران منتظرند

دروازه ارک به محلی دائمی برای استقرارکارگران ساختمانی و فصلی تبدیل شده است

کارگری
کارگران منتظرند



 مهدی مرادی| زنجان - خبرنگار:

حضور کارگران فصلی و ساختمانی، سال‌های سال است به ویژگی اصلی در میدان دروازه ارک  تبدیل شده است. کارگران روزمزدی که با ایستادن هر خودرو یا پرسش یک شهروند دورش جمع می‌شوند تا شاید بتوانند برای کسب چند هزار تومان به کار گرفته شوند. رقابت برای رسیدن به کارفرما، قصه هرروزه‌ این کارگران است. مردان دوست‌داشتنی و زحمتکشی که از سرمای سخت زمستان یا گرمای طاقت‌فرسای تابستان ترسی ندارند و برای کسب روزی‌ حلال، مردانه در پیاده‌رو و میدان می‌ایستند و ساعت‌ها چشم به پیاده‌ها و سواره‌ها می‌دوزند. کارگرانی که بیشترشان با وجود سن‌و ‌سال بالا هنوز بیمه ندارند و مجبورند تا روزی که توان کار کردن دارند برای تامین هزینه‌های زندگی خانواده‌شان در میدانی که حتی سقفی برای در امان ماندن از باران یا تیغ سوزان آفتاب ندارد حاضر شوند.


کارگران غیربومی

یکی از کارگران میدان ارک از به‌کارگیری کارگران غیر بومی توسط برخی از کارفرمایان و پیمانکاران نالان است و اضافه می‌کند: پیمانکارانی که پروژه های شهر را می‌گیرند معمولا کارگران‌شان را از استان‌های دیگر می‌آوردند، در حالی که بسیاری از کارگران شهر زنجان فقط چند روز در هفته سرکار می‌روند و بقیه روزها تا عصر منتظر کارفرمایی می‌مانند و عصر با دست خالی به خانه‌هایشان برمی‌گردند. «فرهاد سپهری» در مورد محل استقرار کارگران فصلی که سال گذشته افتتاح شد، می‌گوید: آن‌جا کسی برای بردن کارگر مراجعه نمی‌کند، چند روزی آن‌جا مستقر شدیم ولی متاسفانه کارفرمایی به آن‌جا مراجعه نکرد و دوباره مجبور شدیم به دروازه ارک بیاییم.


زنجان و 25هزار کارگر فصلی و ساختمانی

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی زنجان تعداد کارگران فصلی و ساختمانی شهرِ زنجان را حدود 25 هزار نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: این شرکت تاکنون موفق به جمع‌آوری اطلاعات و آموزش حدود 3 هزار نفر از این کارگران شده؛ امید است با فعالیت‌های انجام گرفته در این شرکت بتوان تمام این کارگران را زیر پوشش این شرکت قرار داد. «ابوذر نجفی» درباره استقرار کارگران در محلی که به عنوان مرکز ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی، سال گذشته در خیابان 17 شهریور(بازارچه 22 بهمن) افتتاح شد، گفت: قرار نیست کارگران را در این‌جا جمع کنیم و با تمهیداتی که اندیشیده شده به‌زودی با اطلاع‌رسانی در سطح شهر کارفرماها را برای به‌کارگیری کارگران در این مرکز تشویق کنیم تا کارگران نیز به مرور مراجعه خود را به این مرکز بیشتر کنند.

وی از ایجاد بانک اطلاعاتی کارگران و برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی در این شرکت تعاونی خبر داد و عنوان کرد: طبق تفاهم نامه‌ با سازمان نظام مهندسی ساختمان، این سازمان متعهد شد در زمان تایید نقشه و پروانه ساختمانی راهنمایی‌های لازم در خصوص تامین نیروی کار از کارگران ساختمانی که در سامانه ثبت نام کرده و دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند به کارفرمایان ارائه ‌کند. نجفی ادامه می‌دهد: در سال گذشته توانستیم با همکاری اداره کل تعاون، رفاه، کار و امور اجتماعی استان قدم‌های مهمی در زمینه تامین بیمه مسئولیت کارگران فصلی و ساختمانی برداریم و تا چند روز آینده مشکل بیمه مسئولیت را برای کارفرمایان حل می‌شود.


بیمه کارگران

به‌زودی و با اطلاع‌رسانی، کارفرمایان می‌توانند بدون دغدغه، با پرداخت فقط 1200 تومان کارگران ساختمانی و فصلی را در برابر حوادث بیمه کنند. این در حالی است که بیمه مسئولیت کارگران برای پروژه‌ها حدود 80هزار تومان بوده و شرکت تعاونی با دریافت 1200تومان کارگران را از لحظه به کارگیری در پروژه در برابر همه حوادث بیمه می‌کند . این بیمه هم به سود کارفرمایان است و هم به سود کارگرانی که در برخی موارد به دلیل وقوع حوادثی که در محل کار برایشان اتفاق می‌افتاد مشکلات بسیاری گریبان‌گیرشان می‌شود.

نجفی از ادارات و ارگان‌های دولتی و شرکت‌هایی که از کارگران روزمزد استفاده می‌کنند خواست با تامین نیروهای کارگری از این مرکز علاوه بر کمک به حل مشکلات کارگران از مزایای بیمه‌ای این مرکز استفاده کرده و از به کارگیری کارگران غیر بومی در شهر اجتناب کنند. مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی زنجان از طرح راه‌اندازی موسسه‌ای خیریه خبر می‌دهد و می گوید: برخی از کارگران به دلیل بالا رفتن سن و نداشتن بیمه وضعیت مالی مناسبی ندارند و این شرکت در تلاش است بتواند با تاسیس موسسه خیریه و کمک خیرین کمک‌رسان این عزیزان باشد.


 ساماندهی سامان نیافته

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان درباره تشکیل مرکز ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی زنجان در بازارچه 22 بهمن گفت: طبق مصوبه‌ای که به تصویب شورای چهارم شهر زنجان رسیده قرار  بود محل کنونی مرکز به متراژ حدود 600 متر مربع در اختیار شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی قرار بگیرد.

«مصطفی رضایی» می‌گوید: براساس قرارداد، شرکت تعاونی کارگران فصلی و ساختمانی و شهرداری زنجان، بخشی از بازارچه 22بهمن در خیابان 17شهریور با فرصت 3ماهه برای راه‌اندازی و 6 ماه زمان برای نتیجه‌گیری به این شرکت سپرده شد که چند ماه از پایان زمان قرارداد گذشته است و این شرکت متاسفانه هنوز گزارشی در مورد ساماندهی کارگران به شهرداری ارائه نداده و تنها گزارشی از آموزش‌ها و سایر اقدامات ارسال شده است.
ٍوی ادامه می‌دهد: تجمع این قشر در دروازه ارک و میدان 15 خرداد علاوه بر ایجاد مشکل برای عبور و مرور خودروها در شأن و منزلت کارگران به عنوان قشر زحمتکش نیست و برای حل این مشکل باید با مدیریت صحیح، کارگران را به مراجعه به مرکز ساماندهی ترغیب کرده و شرکت تعاونی کارگران نیز جدیت بیشتری در ساماندهی آنان داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید