• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16883
+
-

مهمانان ناخوانده مذاکرات با ایران

جهان نما
مهمانان ناخوانده مذاکرات با ایران

دولت آمریکا به‌دنبال توافقنامه‌ای تازه با ایران است که در آن کشورهای دیگری غیر از اروپایی‌ها، چین و روسیه نیز حضور داشته باشند.

روزنامه نیویورک‌تایمز خبر داد به جزئیاتی درباره طرح جدید آمریکا برای مذاکره با ایران دست پیدا کرده که قرار است فردا طی سخنانی از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بنیاد هریتیج در واشنگتن اعلام شود. در چارچوب این طرح، دولت دونالد ترامپ به‌دنبال آن است که ایران را برای همیشه از حق غنی‌سازی محروم کند؛ طرحی که پیش از این به اروپایی‌ها ارائه شده و با مخالفت آنها روبه‌رو شده است. آمریکا به همین دلیل تلاش دارد با هدف سنگین‌تر کردن کفه مذاکرات به سمت خود، برخی کشورهای دیگر ازجمله ژاپن و کشورهای عربی را نیز وارد مذاکرات با ایران کند.

با توجه به رویکرد کشورهای اروپایی با محوریت اتحادیه اروپا طی روزهای اخیر و انتقادهای بی‌پرده مقام‌های این سازمان علیه تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام، به‌نظر نمی‌رسد علنی کردن طرح جدید آمریکا هم کمکی به تغییر نظر اروپایی‌ها کند. اروپا پیش از این بارها تأکید کرده که با هرگونه مذاکرات جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران مخالف است. اروپایی‌ها اکنون با آغاز روند اجرای قانون انسداد، نخستین قدم برای مهار تحریم‌های آمریکا را هم برداشته‌ا‌ند؛ اقدامی که مایک پمپئو آن را بی‌فایده توصیف کرده است. به گفته وزیر خارجه آمریکا، «هیاهوی اروپایی‌ها» بی‌جاست چرا که در نهایت تحریم‌های وضع‌شده از سوی دولت آمریکا مانع همکاری میان شرکت‌های بزرگ با ایران خواهد شد.

طبق طرح جدید وزیر خارجه آمریکا، برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در کوتاه‌مدت و بلندمدت شامل محدودیت‌های گسترده خواهد شد. این طرح همچنین شامل محدودیت‌هایی برای فعالیت ایران در خاک سوریه خواهد بود. طرح آمریکایی‌ها همچنین در پی محدود کردن فعالیت‌های سایبری ایران است؛ چرا که دولت آمریکا تصور می‌کند میدان بعدی درگیری ایران و آمریکا جنگ سایبری خواهد بود.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، تشریح طرح جدید آمریکا در قبال ایران از طرف پمپئو، شامل برنامه‌های آمریکایی‌ها برای تغییر رژیم در ایران نخواهد بود اما جزئیات محدودیت‌های بی‌سابقه برای برنامه هسته‌ای را شامل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید