• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16870
+
-

اینجا صدا به صدا نمی‌رسد

نارضایتی ساکنان خانه‌های مجاور بزرگراه شهیدتندگویان از نبود دیوار صوتی

اینجا صدا به صدا نمی‌رسد

الناز عباسیان|خبرنگار:

منطقه19


در زندگی شهری، آلودگی تنها به آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهداشت عمومی ختم نمی‌شود. نوع دیگری از آلودگی هم هست که کمتر به آن توجه شده، اما به اندازه آلودگی‌‌های دیگر در شهر خطرآفرین و دردسرساز است. صحبت از آلودگی صوتی است که به معنی تکرار شلوغی، صداهای ناخواسته و ناخوشایند است و با زندگی شهری ارتباط نزدیکی دارد. نه اینکه لزوماً شهرنشینی مترادف با در تماس بودن با آلودگی صوتی باشد، بلکه به این معناست که تراکم بالای جمعیت و جابه‌جایی‌‌های زیاد و در مقیاس بزرگ می‌تواند موجبات تولید آلودگی‌های صوتی را فراهم سازد. موضوعی که ساکنان خانه‌های مجاور بزرگراه شهیدتندگویان در منطقه19 را درگیر خود کرده و بارها درخواست ایجاد دیوار صوتی را با مسئولان شهری در میان گذاشته‌اند.
    
بیشتر شهروندان وقتی که قصد رفتن به بهشت زهرا(س) یا خروج از بخش جنوب غربی شهر را دارند، عبور از بزرگراه شهیدتندگویان را  تجربه کرده‌اند. مسیری پر‌‌‌‌‌تردد که از میدان بهمن آغاز شده و از ابتدای پل شهید صنیع‌خانی به بزرگراه شهیدهاشمی ختم می‌شود. بخش اعظمی از این بزرگراه در محله‌‌های خانی‌آبادنو شمالی، خانی‌آبادنوجنوبی، بهمنیار و شهرک بستان واقع شده است. وجود این بزرگراه پر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تردد در کنار خانه‌های مسکونی، مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی‌‌های صوتی فراوانی برای اهالی ایجاد کرده است.

همچنین این بزرگراه در طول شب که اهالی در حال استراحت هستند مسیر رفت‌‌وآمد خودروهای سنگین است تا زباله‌‌های شهری را به محدوده کهریزک منتقل یا برای ساخت‌وسازهای شهری، مصالح ساختمانی وارد پایتخت کنند. ساکنان این محله‌ها بارها این مشکلات و دیگر معضلات محله را به اطلاع مسئولان شهری رسانده‌اند و معتقدند با نصب دیوار می‌‌توان از آلودگی‌‌های صوتی و زیست‌محیطی همجوار با بزرگراه کم کرد. در این زمینه حتی اعضای پیشین شورای اسلامی شهر تهران در راستای بررسی مشکلات محله‌ها، بازدیدهایی از حاشیه این بزرگراه و خانه‌‌های منتهی به آن داشتند اما تلاش‌‌های آنها هم بی‌‌نتیجه ماند. 


آرامش حق اهالی است

«حسین چهل امیرانی» یکی از ساکنان محله‌ خانی‌آبادنو شمالی و همجوار با بزرگراه شهید تندگویان است. او بارها مشکلات محله‌ به‌ویژه آلودگی صوتی را، حضوری و کتبی به اطلاع مسئولان شهری و شورای‌ اسلامی شهر رسانده است و می‌گوید: «صدای خودروهای عبوری به‌ویژه بوق‌های ممتد و گوشخراش خودروهای سنگین مخل آسایش اهالی است. همچنین مجهز نشدن این بزرگراه به دوربین‌های ثبت سرعت خودرو، فرصتی فراهم کرده تا خودروهای سنگین در هر ساعت از شبانه‌روز با سرعت غیرمجاز‌‌‌‌‌‌ تردد کرده و با کوچک‌ترین ترمز‌شان خانه‌های مجاور را در حد یک زلزله خفیف بلرزانند. حتی نصب پنجره‌های دوجداره و مستور کردن بالکن‌ خانه‌ها هم نتوانسته این میزان آلودگی صوتی را کاهش دهد. بارها این مشکل را به اطلاع مسئولان رسانده‌ایم و حتی رسانه‌های مختلف هم چند بار از این مشکل گزارش تهیه کرده‌اند، اما مشکلی از اهالی حل نشده است.»

«محمد سیدعلی‌زاده» از دیگر ساکنان این محله هم به این مشکل مثل هزاران ساکن این محله معترض است و می‌گوید: «صدای ما را به گوش مسئولان برسانید تا شاید فکری به حال ما کنند. فاصله خانه‌های مسکونی با بزرگراه کمتر از حد استاندارد است و به همین دلیل علاوه بر آلودگی صوتی، مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی‌های ناشی از تردد خودروها هم برای ساکنان اطراف بزرگراه خطرناک است. بارها اهالی درخواست نصب دیوار عایق صوتی دادند، اما ‌ترتیب اثر داده نشده است.» «دوستعلی محمدی» یکی دیگر از ساکنان قدیمی محله خانی‌آبادنو شمالی می‌گوید: «از بوستان ولایت  یعنی از ابتدای کوچه یکم تا کوچه چهلم فقط یک دوربین کنترل سرعت وجود دارد. به اعتقاد اهالی‏، اگر معاونت حمل و نقل و ترافیک اقدام به نصب دوربین‌های بیشتری در این محدوده یا علائم ترافیکی با محدودیت سرعت 60کیلومتر  کند، از سرعت  خودروها و به نسبت آن آلودگی صوتی کم می شود و تصادف ها نیز در بزرگراه شهید تندگویان به حداقل می رسد.»



آلودگی صوتی و اثرات آن بر سلامتی

شرکت کنترل کیفیت هوا مطالعاتی در زمینه «وضعیت آلودگی صوتی منطقه از لحاظ ترافیکی» انجام داده که براساس آن مناطق دارای آلودگی صوتی از لحاظ ترافیکی مشخص شده‌اند. این رتبه‌بندی بر اساس سرعت، کیلومتر پیمایش خودروها و توزیع آنها در هر منطقه و تعداد بزرگراه‌های موجود انجام گرفته که مناطق 6، 10، 11، 12، 7، 13، 3، 19، 18 و 2 به‌ترتیب رتبه اول تا دهم آلودگی صوتی را از لحاظ ترافیکی دارند و اکثر خیابان‌های اصلی در این مناطق دارای تراز آلودگی صوتی بیش از 70 دسی‌بل هستند. با این اوصاف منطقه19 هشتمین رتبه آلودگی صوتی را از نظر میزان ترافیک دارد. این در حالی است که در اکثر مناطق دارای آلودگی صوتی بالا، دیوارهای صوتی نصب شده یا اقداماتی برای کاهش آلودگی صورت گرفته، اما در این منطقه کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. 

تأثیر مخرب آلودگی صوتی بر سلامت شهروندان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به گفته یکی از پزشکان متخصص، آلودگی صوتی؛ فشارخون، ضربان قلب و حرارت بدن را بالا می‌برد و به مرور زمان باعث استرس می‌شود. دکتر «ایرج عبدی» می‌گوید: «آلودگی صوتی می‌تواند باعث تحریک و تخریب سلسله اعصاب شود و حتی به راحتی میزان شنوایی را کاهش دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطق مسکونی که آلودگی صوتی زیاد است افراد عصبی و مضطرب هستند و دچار اختلال خواب می‌شوند. آنها به دلیل اینکه خواب خوب و منظمی ندارند، همیشه عصبی هستند.»


مشکل تخصیص اعتبار است

سراغ «میلاد اکبری» شهردار ناحیه یک منطقه19 رفتیم و راهکارهای عملی برای کاهش آلودگی صوتی منطقه را از او جویا شدیم. اکبری عدم تخصیص بودجه را دلیل به تعویق افتادن ایجاد دیوار صوتی در محله‌های این ناحیه عنوان می‌کند و می‌گوید: «پس از پیگیری‌‌های به‌ عمل آمده و بررسی‌های کارشناسی از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، مشخص شده که تراز صوتی در این محدوده بالاتر از حد استاندارد مناطق مسکونی بوده و نیاز به نصب دیوار صوتی است، ولی به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم تاکنون این امر صورت نپذیرفته است. این موضوع باید در بودجه سال آتی درج و تصویب شود تا برنامه‌ریزی لازم برای اجرای طرح به ‌عمل آید.»

بر اساس استعلام صورت گرفته از شرکت کنترل کیفیت هوا، آلودگی صوتی در این محدوده بیش از حد مجاز است. اما کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرده‌اند که به علت عبور خطوط فشار قوی برق، کانال آب‌های سطحی در طول مسیر، نیاز به انسداد راه‌‌های ارتباطی، قطع درختان و تخریب فضای سبز و همچنین از بین رفتن مسیر پیاده‌رو در بیشتر نقاط، امکان اجرای دیوار صوتی از نظر فنی میسر نیست. با این حال اکبری می‌گوید: «درخواست اهالی مجدد به اعضای شورای‌شهر منتقل شده و ما مصمم هستیم تا با تعیین بودجه برای نصب عایق صوتی به‌زودی مشکل ساکنان اطراف بزرگراه را برطرف کنیم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید