• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16865
+
-

قرعه‌کشی در مجلس برای اعزام 6نماینده به جام جهانی

قرار است برای هربازی تیم ملی در روسیه 2 نماینده به این کشور اعزام شوند

مجلس
قرعه‌کشی در مجلس برای اعزام 6نماینده به جام جهانی

فرزانه آیینی|خبر‌نگار:

قریب به 3هفته تا برگزاری بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی روسیه باقی مانده و از هم‌اکنون صف مشتاقان این بازی‌ها فشرده‌تر از گذشته است.  در لابه‌لای خبر‌هایی که در این‌باره منتشرشده،  از مجلس هم خبر رسیده وزارت ورزش و جوانان برای هر بازی 2نماینده را به انتخاب بهارستان همراه تیم ملی خواهد کرد.

بنا به توافق وزارت ورزش با هیأت رئیسه مجلس قرار است به‌زودی 6نماینده برای رفتن به روسیه به وزارت ورزش معرفی شوند تا در هر بازی ایران بر سکوی حامیان تیم ملی کشورمان بنشینند.

ایران در 25خردادماه نخستین دیدار خود را در ورزشگاه سنت پترزبورگ برابر مراکش برگزار می‌کند و در 30خرداد هم در ورزشگاه کازان به مصاف تیم ملی اسپانیا می‌رود و در نهایت ایران در سومین بازی‌اش در۴ تیر در سارانسک به مصاف پرتغال خواهد رفت.

به این ترتیب 2 نماینده در سن پترزبورگ،  ‌2نماینده در کازان و 2نماینده در سارانسک در جایگاه حامیان تیم ملی فوتبال ایران هم جزو تشویق‌کنندگان خواهند بود و هم ناظر روند برگزاری مسابقات و چگونگی حضور ایران در جام جهانی.

اختلاف همیشگی

این نخستین بار نیست که از نمایندگان مجلس جمعی راهی مسابقات جهانی می‌شوند.  بنا به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، در همه بازی‌های المپیک،  پارالمپیک،  آسیایی و جهانی نمایندگانی به‌عنوان ناظر،  تیم ملی را همراهی می‌کنند.

به‌رغم تأکید ایمن آبادی به مرسوم بودن حضور نمایندگان در رقابت‌های جهانی اما پیش‌تر ماجرای حضور یک نماینده از مجلس در جام جهانی برزیل 2014و حضور گروه 5نفره‌ای از نمایندگان در رقابت‌های پارالمپیک 2016ریو خبر ساز شده بود. قبل از آنها هم حضور نمایندگانی در جام جهانی آلمان باعث حاشیه‌هایی برای نمایندگان وقت مجلس شده بود.

جنجال سفر نمایندگان به ریو

بحث حضور نماینده‌ای از مجلس برای نظارت بر روند بازی‌های ایران در جام جهانی2014برزیل در خرداد‌ماه سال 93به‌شدت محل نقد رسانه‌ها قرار گرفت. آن روزها قرار بود حمید رسایی،  نماینده تهران و عضو کمیته ارتقای سلامت اداری کمیسیون اصل 90 به‌عنوان ناظری از مجلس راهی برزیل شود اما موج انتقادات چنان بود که رسایی اعلام انصراف کرد و به جای آن حسین آذین، رئیس کمیته فرهنگی کمیسیون اصل90 راهی برزیل شد.

قریب به 2سال بعد هم انتشار عکس‌هایی از حضور 5تن از نمایندگان مجلس در مسابقات پارالمپیک ریودوژانیرو جنجال‌ساز شد. سفری که گفته شد مجلس،  نقشی در تأمین هزینه‌هایش نداشته و همه برعهده کمیته پارالمپیک بوده، کمیته‌ای که به‌دلیل کمبود بودجه ابتدا از اعزام مربی تیم پینگ‌پنگ بانوان خودداری کرده بود اما بر اثر ورود اذهان رسانه‌ها به این موضوع در تصمیمش تجدیدنظر کرد. (همان ایام بهروز نعمتی،  عضو هیأت رئیسه مجلس به فارس گفته بود اینگونه سفرها 7تا 8هزار دلار هزینه روی دست وزارت ورزش می‌گذارد.)

انتقاد از نمایندگان مذکور به‌خاطر چرایی سفر و هزینه‌ای که به وزارت ورزش تحمیل کرده بود روزهای متوالی روی خروجی سایت‌های خبری و در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شد تا جعفرزاده ایمن آبادی در مصاحبه‌ای نسبت به این موج شکل گرفته واکنش نشان داد و آنها را هجمه‌های سیاسی دانست و به ایسنا گفت: این تنها سفری نبود که نمایندگان در آن حضور داشتند و در همه بازی‌های المپیک،  پارالمپیک، آسیایی و جهانی قطعاً نمایندگانی به‌عنوان ناظر،  تیم ملی را همراهی کرده‌اند و این مسبوق به سابقه بوده، اما در زمان گذشته هیچ اعتراضی صورت نگرفته است،  مضاف بر اینکه در این سفر همه نمایندگان همراه از افرادی بودند که به‌طور مستقیم به موضوع مربوط بوده‌اند.  برای مثال من عضو هیأت رئیسه فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان هستم و دیگران هم به نوعی با این موضوع مرتبط بودند،  ضمن اینکه هیچ‌کدام از ما به تقاضای خود به این سفر نرفتیم و با من تماس گرفتند و مرا به این سفر دعوت کردند. به‌زعم او متأسفانه برخی مغرضانه می‌گویند حق مأموریت گرفته‌ایم،  آن هم به دلار. هر کسی بتواند یک دلار یا یک سنت را ثابت کند،  ما همه‌چیز را می‌پذیریم. چرا با این سخنان ذهن مردم را خراب می‌کنند؟

از آلمان تا روسیه

سابقه حضورهای جنجالی نمایندگان مجلس در مسابقات ورزشی به‌عنوان ناظر و تماشاگر به بازی‌های جام جهانی آلمان هم می‌رسد. در آن زمان فشارهای رسانه‌ها دوباره به اوج خود رسید تا جایی که امیررضا خادم نماینده وقت تهران از انصراف خود برای اعزام به جام جهانی آلمان خبر داده و گفته بود: با توجه به مسائلی که در زمینه اعزام افراد به جام جهانی پیش آمد،  انصراف خود را برای اعزام از سوی مجلس،  به جام جهانی به سازمان تربیت بدنی اعلام کردم. او گفته بود با هزینه شخصی به این مسابقات خواهد رفت. در آن جام جهانی 3نفر از اعضای هیأت رئیسه فراکسیون ورزش و 2نفر از کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی حضور داشتند. محمد خوش چهره یکی از این افراد بود که پس از بازگشتش از آلمان درباره دستاوردهای این سفر گفته بود: برخی برای رفتن به آلمان به ما انگ زدند اما با سفر به آلمان به‌طور فردی و موردی در جریان مشکلات قرار گرفتیم و مسئله را باید به سایر نمایندگان ملت نیز انتقال دهیم.

6نماینده چگونه انتخاب می‌شوند؟

حال اما رقابت‌های 2018روسیه پیش روست و این بار مجلس و وزارت ورزش در اقدامی هماهنگ تصمیم به ساماندهی بحث حضور نمایندگان در رقابت‌های ورزشی گرفته‌اند و هرچند شنیده شده که هیأت رئیسه بهارستان خواستار حضور 3نماینده برای هر بازی بود اما به‌دلیل بار مالی در نهایت مجلس و وزارت ورزش برای همراهی 2نماینده با کاروان‌های ورزشی ایران توافق کرده‌اند. حالا قرار است کمیته سفرهای خارجی مجلس که مرکب است از امیر عبداللهیان مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس،  بهروز نعمتی و محمد آشوری 2 عضو هیأت رئیسه مجلس و علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی با همراهی فراکسیون ورزش مجلس در این‌باره به قید قرعه 6نماینده را از بین اعضای فراکسیون ورزش و کمیسیون فرهنگی برای حضور در جام جهانی روسیه انتخاب کنند.

مراسم رونمایی از لباس تیم ایران در بهارستان

حسن زمانی،  مشاور رئیس مجلس به خانه ‌ملت گفت: مراسم رونمایی لباس ایران برای بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود اما تاریخ آن هنوز مشخص نشده است. مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رونمایی از لباس ایران برای بازی‌های آسیایی جاکارتا در مجلس به درخواست وزارت ورزش صورت گرفته و مقرر شد پس از آماده شدن این لباس‌ها،  طی مراسمی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از آن رونمایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید