• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16832
+
-

سخنگوی سازمان ثبت احوال همزمان با روز ملی جمعیت خبر داد:

بهبود شرایط فرزندآوری؛ اولویت اول جمعیتی کشور

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به سیاست‌های کلی جمعیت که سال 93از سوی مقام معظم رهبری به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است، گفت: در چارچوب سیاست‌های کلی جمعیت که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، برنامه‌ریزی‌های جامعی صورت گرفته است.

سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تشکیل شورای راهبردی جمعیت در استان‌ها، ‌گفت: این شورا به ریاست استانداران تشکیل شده و رئیس ثبت احوال استان نیز دبیری شورا را بر عهده دارد که 3وظیفه برای آنها درنظر گرفته شده است. ابوترابی گفت: تحولات جمعیتی منطقه در این شورا باید رصد شود و گزارش‌های تحلیلی در این رابطه از وضعیت استان، چالش‌های پیش رو و عوامل تأثیر‌گذار بر جمعیت شناسایی و راهکار آن ارائه می‌شود.
سخنگوی ثبت احوال با بیان اینکه نمی‌توان برای سیاست‌های کلی جمعیت در همه استان‌ها یک نسخه واحد پیچید، گفت: به همین دلیل بخشی از کار را به مسئولان استانی واگذار کردیم تا براساس شرایط آن استان نسبت به سیاستگذاری، اقدام شود.

وی تأکید کرد: از روز ملی جمعیت می‌توان به‌عنوان فرصتی برای بازاندیشی مباحث جمعیت کشور در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری استفاده کرد تا علاوه بر بهبود شرایط فرزندآوری و فرزندپروری در کشور به مباحثی همچون پویایی و بالندگی جمعیت، تکریم سالمندان، توانمندسازی جوانان در سن کار و کمک به تشکیل خانواده کمک کرد. به گفته ابوترابی، استحکام بنیان خانواده، ارتقای فرهنگ اسلامی – ایرانی، بازتوزیع فضای جمعیتی به‌منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و بازنگهداشت جمعیت در منطقه زندگی خود ازجمله مسائلی است که در شورای راهبردی پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی به‌طور دقیق رصد می‌شود تا با ایجاد سازوکار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی بتوانیم به افق مدنظر در سیاست‌های جمعیتی دست پیدا کنیم. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درخصوص وقایع 4گانه حیاتی در کشور نیز گفت:‌ در سال گذشته یک میلیون و 487هزار و 908نوزاد در کشور متولد شدند که سهم پسران 766هزار و 136نوزاد و دختران 721هزار و 769نوزاد بود که 77درصد این نوزادان در شهر و مابقی در روستاها متولد شده‌اند. به گفته وی، به ازای هر یک هزار نفر جمعیت در سال 96شاهد 18.8ولادت در کشور بوده‌ایم که این مقدار نسبت به سال 95تغییر محسوسی نداشته است.

ابوترابی گفت: بیشترین میزان ولادت مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان جنوبی و کمترین میزان ولادت در استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی، البرز و سمنان بوده است. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در سال گذشته شاهد فوت 376هزار و 808نفر بودیم که 209هزار و 481نفر مرد و 164هزار و 966زن فوت کرده‌اند که نسبت فوت در مناطق شهری 73.8درصد و در مناطق روستایی 26.2درصد بوده است.
به گفته وی، بیماری‌های قلبی، دستگاه تنفسی، سرطان‌ها و تومورها از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در کشور هستند. ابوترابی درخصوص ازدواج نیز گفت: در 12ماهه سال 96تا 15اردیبهشت سال‌جاری 605هزار و 404ازدواج به ثبت رسیده و در همین مدت هم 176هزار و 924طلاق ثبت شده است که استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان بالاترین میزان ازدواج و استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان نیز کمترین ثبت ازدواج را به‌خود اختصاص داده‌اند. همچنین در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، قم و گیلان بیشترین و در استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی و هرمزگان کمترین تعداد طلاق به ثبت رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید