• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16770
+
-

آماده‌باش برای فصل برداشت

فرماندار بیله‌سوار: کشاورزان باید برای تحویل گندم به مراکز خرید به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند

کشاورزی
آماده‌باش برای فصل برداشت



پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

استان اردبیل از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور است. این روزها فصل برداشت گندم، جو، عدس و کلزا در مزارع شمال استان فرا می‌رسد و کشاورزان برای برداشت و مسئولان برای خرید تضمینی این محصول در تکاپو هستند. کشاورزان انتظار دارند بعد از یکسال زحمت بتوانند محصولات خود را به آسانی به فروش برساند و حاصل دسترنج یکساله خود را دریافت کنند.  مسئولان در 3 شهرستان شمالی استان خبر از آمادگی برای ارائه خدمات در فصل برداشت محصول می‌دهند. 


  فعالیت مراکز خرید از اوایل خرداد

فرماندار بیله‌سوار اعلام می‌کند مراکز خرید از اوایل خرداد در شهرستان بیله‌سوار فعال خواهند بود. «حسن قبادی» می‌گوید: خرید محصولات گندم، کلزا و جو از نیمه اول خرداد امسال از طریق مراکز خرید انجام می‌شود و کشاورزان برای تحویل محصولات خود به مراکز خرید باید قبلا در سامانه هوشمند ثبت‌نام کرده باشند. 
وی می‌افزاید: در صورت ثبت‌نام نکردن کشاورزان در سامانه خرید محصولات کشاورزی آن‌ها خریداری نخواهد شد و باید قبل از تحویل محصول برای ثبت‌نام اقدام کنند.  امسال پیش‌بینی می‌شود شاهد برداشت گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به میزان بیش از 200 هزار تن در شهرستان باشیم که هماهنگی لازم برای خرید این میزان محصول گندم انجام شده است. 
قبادی عنوان می‌کند: 7 مرکز خرید در شهرستان بیله‌سوار گندم کشاورزان را خریداری می‌کند. مراکز خرید گندم از دهم خرداد و مراکز خرید جو و کلزا نیز از پنج خرداد فعال و تا آماده دریافت محصولات کشاورزان شهرستان هستند.  وی با بیان اینکه بیشترین و مرغوب‌ترین محصول تولیدی گندم در استان در شهرستان بیله‌سوار تولید می‌شود، می‌افزاید: امسال بیش از 80 هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت محصول گندم اختصاص یافته بود. 
فرماندار بیله‌سوار بر همکاری همه ادارات در تامین انبار و امکانات خرید آسان محصولات کشاورزان تاکید می‌کند و می‌افزاید: 700دستگاه از هزار و 50 دستگاه کمباین فعال در استان در ایام برداشت در شهرستان بیله‌سوار حضور خواهند داشت. 


پیش‌بینی برداشت 85 هزار تن گندم

شهرستان گرمی یکی دیگر از شهرهای شمالی استان است که کشت گندم در این منطقه چشمگیر است و مانند دیگر شهرهای شمال استان زودتر از مرکز و جنوب استان محصول این شهرستان برداشت می‌شود.  «ابراهیم امامی» فرماندار شهرستان گرمی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال 85 هزار تن گندم از مزارع این شهرستان برداشت شود.  وی می‌افزاید: مدیریت مراکز خرید برای تسریع کار کشاورزان و روان شدن خرید، باید بر تجهیز باسکول در این مراکز از سوی تعاون روستایی اهتمام ویژه داشته باشند. 
امامی می‌افزاید: با توجه به اینکه سطح زیر کشت عدس در شهرستان گرمی قابل توجه است، برای جلوگیری از نوسانات قیمت عدس تولیدی کشاورزان در منطقه پیشنهاد خرید تضمینی را داریم و انتظار داریم راهکارهای لازم در این زمینه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه شود. 
فرماندار شهرستان گرمی با اشاره به اطلاع‌رسانی صحیح و مناسب می‌افزاید: اطلاع‌رسانی صحیح و مناسب در مورد شرایط خرید تضمینی و رعایت مسائل فنی، کمی و کیفی محصولات زراعی تولیدی باعث می‌شود کشاورزان با آگاهی بیشتر در زمینه کشت و فروش محصول خود اقدام کنند و دچار زحمت و ضرر نباشند.  امامی عنوان می‌کند: 2 انبار هزار تنی روستایی برای خرید تضمینی اختصاص داده شده‌اند و وضعیت انبار هزار تنی قره‌آغاج برای خرید اختصاصی جو باید بررسی شود. 


رعایت رطوبت 14 درصدی

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد نیز از آمادگی این شهرستان برای فصل برداشت گندم خبر می‌دهد و می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود بیش از 110 هزار تن از مزارع این شهرستان برداشت شود. 
« علی اکبر‌ حسینیان» همچنین به رتبه اول این شهرستان در تولید کلزا اشاره می‌کند و از افزایش 51 درصدی سطح زیرکشت کلزا در شهرستان پارس‌آباد در سال زراعی جاری خبر می‌دهد. به گفته وی از مجموع 10 هزار هکتار سطح زیر کشت کلزای استان، 5 هزار و 500 هکتار در شهرستان پارس‌آباد است. 
وی به گندم‌کاران توصیه می‌کند که در برداشت گندم رطوبت 14 درصدی را رعایت کنند، چراکه خرید گندم با رطوبت بالاتر از استاندارد تعیین‌شده مقدور نخواهد بود.  


تمهیدات مدیریت بحران برای مقابله با آتش‌سوزی

آتش‌سوزی مزارع در فصل برداشت گندم از اتفاقات تلخ اما تکراری در سال‌های گذشته است؛ در آستانه برداشت این محصول نیاز است اقداماتی برای پیشگیری و مقابله با این حوادث انجام شود. 
مدیر کل بحران استان در این زمینه به همشهری می‌گوید: در 3 شهرستان شمال استان، در جلسه‌ای با مسئولان مقرر شد ابتدا برای پیشگیری از وقوع این حوادث از همه ظرفیت‌ها برای آگاه‌سازی اهالی استفاده شود تا مردم، دهیاران، شوراها و بسیج، اهالی را از خسارت‌هایی که بر اثر بی‌احتیاطی ایجاد می‌شود، آگاه کنند. 
«فرهاد عبدالعلی‌پور» می‌افزاید: در مرحله دوم اعلام کرده‌ایم 3 شهرستان شمالی به عنوان معین یکدیگر، تجهیزات خود را برای مقابله با این حوادث برآورد کنند و اگر کمبودی است به اداره کل اعلام کنند تا تامین شود. 
عبدالعلی‌پور تاکید می‌کند: ستاد مدیریت بحران یک نهاد هماهنگ‌کننده است و مجری نیست. ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا نهادهای مرتبط در مواقعی که اعلام خطر و هشدار وجود دارد، با هوشیاری بیشتر برای پیشگیری و مقابله اقدام کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید